• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

LiFePO4 Bodelsbatteri till Dethleffs 650T 2004

UPB775

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
38410
Medlemskap
2027
Jag ska byta bodelsbatteri till min Dethleffs 650T 2004.
Jag funderar på ett littumbatteri som passar under förarstolen och som funkar till min EBL. Vi frikampar för det mesta. Batteriet bör vara på minst 100Ah gärna med Blåtand. Det jag hittar på nätet har andra poler än original är det så på alla litiumbatterier. Skickar gärna länk till lämpligt batteri

Jag ska byta bodelsbatteri till min Dethleffs 650T 2004.
Jag funderar på ett littumbatteri som passar under förarstolen och som funkar till min EBL. Vi frikampar för det mesta. Batteriet bör vara på minst 100Ah gärna med Blåtand. Det jag hittar på nätet har andra poler än original är det så på alla litiumbatterier. Skickar gärna länk till lämpligt batteri
Finns i både M8 o M6

Sunlux är lite dyrare. Har standardpoler och är anpassade för att monteras under framstolarna. Finns upp till 180 Ah. Med blåtand och med eller utan värme.

Läs gärna också Sunlux tips för byte till LiFePo4. Finns i länken nedan.

Vi har sedan några år deras 100Ah batteri och är väldigt nöjda.

Senast ändrad:
Hej
Har kört med Li Time 140 A bluetoth utan värme ett år i V66 fiat 2020 . 600 mil i Europa. Bytte bara utan några åtgärder. Bilen laddar ca 20A vid körning. 150 w solpanel victron 100/20. Har dragit säkringen till 220 laddaren den har inte behövts.
Monterade liggande batteri med batteri avskiljare. Batteri fästet gick bra att använda.
Står nu på ca 66% vid vinter förvaring.
5 års garanti.
Har även en victron shunt inkopplad.
Funderar på en lös solpanel inför årets Europa resa
Mvh Uffe

Hej
Idag skulle jag nog köpa detta batteri med eve A celler om du får plats i en typ låda. Man kan komplettera med inverter . solceller när priset är lågt. istället för lite dyrare batteri.

Är det någon som har ett Elfhub 300ah och monterat det under stolen på Fiat? Det står dim 384x194x250. 194 är det kritiska måttet för höjden under stolen, men jag läste att någon hade mätt höjden till 215 (på en recension), då tror jag inte det får plats

Är det någon som har ett Elfhub 300ah och monterat det under stolen på Fiat? Det står dim 384x194x250. 194 är det kritiska måttet för höjden under stolen, men jag läste att någon hade mätt höjden till 215 (på en recension), då tror jag inte det får plats
Det finns ju ett antal olika serier av Fiat, Stolskonsollerna är inte lika så man kan inte säga att batteriet passar Fiat utan att veta vilken modell/serie det gäller. Bäst är ju att mäta på den egna bilen.

På min, årsmodell 2020 passar 194, men jag tror 215 blir för högt, det var därför jag frågade om någon har ett sådant batteri och kan mätt dimensionerna

Höjden är 250mm på detta batteri ståendes normalt, liggande på långsidan blir det så klart lägre.

Jag tänker lägga batteriet ner, så det är måttet 194 som är viktigt, jag har sett en kommentar att detta igentligen är 215. Om det är någon som har detta batteri och kan mäta vore jag tacksam

Brynne! Du har inga betänkligheter mot att lägga batteriet på sidan? Cellerna bekymrar sig kanske inte i sig, om de är packade för det, men i ett dropinbatteri är elektronik, dvs BMS, bluetooth, tempgivare, ev värmare, mm, troligen designat för ett stående batteri. Sedan är lådan troligen skapad för stående. Har väggarna i batterilådan samma stabilitet som botten? Ditt batteri skumpar omkring i en husbil. Riskerar du att förkorta livslängden genom att lägga batteriet på sidan? Jag har inte svaren, men massor av frågor och funderingar! :)

Tack, men den plåten tog jag bort när jag installerade dagens 150ah Creabest batteri för att mer utrymme
Jag har monterat creabest 270 amp batteriet under stolen ,tog bort orginalplattan för batterier isolerade bort kalldraget under stolen. Passade perfekt och handtagen på batteriet blev bra fästen att säkra allt

Om man skall lägga batteriet på sidan skall man nog kolla med leverantör/säljare så att garantin fortfarande gäller. Det finns batterier som kan läggas på sidan med gällande garanti.

Tillbaka
Toppen