• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri som tillval från fabrik

F

F.d. 2673

Guest
Hej,

Mitt första inlägg. :)

Min fru och jag beställde under årets Elmia en Adria Coral S 670 SL. Vi fick ett helt ok inbytespris på vår Adria Classica från 2005 så det blev affär där och då. Leverans i Mars så nu har man hela vintern på sig att sitta och drömma. Jag har även betalat in för medlemskap här för nån vecka sen men än är jag inte uppgraderad vilket jag verkligen ser fram emot att bli. :D

När vi läste i tillbehörslistan från Adria valde vi till stödben (många här som inte tycker de är bra men för egen del är jag 120kg "lätt" och frugan är inte heller på fjädernivån så jag hoppas att det ändå blir bra med ben.) Eldsläckare tog vi också då det känns tryggt (och egentligen borde vara standard kan man tycka), men sen såg vi det här med bodelsbatteri GEL vilket tydligen är extrautrustning. Skall man bry sig om att ha bodelsbatteri, eller finns det redan ett sådant fast inte GEL? Är det möjligt att köpa ett batteri i efterhand eller saknas det utrymme i bodelen för det om man inte väljer det från fabrik?

Vi har inte tänkt att fricampa så mkt då vi båda är ganska försiktiga av oss. :rolleyes:

Dumma frågor kanske men vi har aldrig haft husbil innan så ni får ha överseende. :eek:
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Hej.
Alla bilar har minst ett bodelsbatteri,så betala inget extra för det,möjligen kan ett GEL batteri kosta extra men det går bra med ett vanligt batteri,I min föregående bil,Adria 2003 var GEL batteri standard.
Mvh Jan-E.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Det är uppenbarligen så att en del av det som ingick som standard i bl.a. vår
Coral S 650 -08 måste köpas som tillval i 2010 års modeller.
Ser att det gäller för stödben, Truma Combi 6E (2010 års modeller levereras tydligen med Truma Combi 4), Bodelsbatteri GEL K=20 85Ah och TV-fäste.
Lite tråkig kräftgång, tycker jag, då allt det jag räknar upp här ovan för de flesta torde gälla som nödvändig standardutrustning.
Hade aldrig reflekterat över detta om jag inte läst inläggen här ovan.
Tack för det Fr1ppe!
Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Kjære Fr1ppe! Jeg tror du og din kone vil oppdage etterhvert at fricamping er en stor del av gleden ved å ha bo/husbil sammenlignet med campingvogn. Som de fleste andre vil du irritere deg en smule over at campingplassene tar betalt - ofte grovt betalt - for tjenester som du ikke behøver. Studer dette med stellplasser for bobiler nøye, du vil oppdage at de er et fullgodt alternativ til campingplassene. Det gjelder særlig i land som Tyskland og Frankrike, men også i de fleste andre vest-europeiske land. Snakk med erfarne bobilister som du treffer på. De har mange nyttige erfaringer å dele med deg. Mvh!
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Det är uppenbarligen så att en del av det som ingick som standard i bl.a. vår
Coral S 650 -08 måste köpas som tillval i 2010 års modeller.
Ser att det gäller för stödben, Truma Combi 6E (2010 års modeller levereras tydligen med Truma Combi 4), Bodelsbatteri GEL K=20 85Ah och TV-fäste.
Lite tråkig kräftgång, tycker jag, då allt det jag räknar upp här ovan för de flesta torde gälla som nödvändig standardutrustning.
Hade aldrig reflekterat över detta om jag inte läst inläggen här ovan.
Tack för det Fr1ppe!
Hälsningar
Kjell

Hej Kjell.

Trevligt att kunna bidra med info. Tråkigt dock att höra att man i princip är lurad, men det går väl över när man kommer ut och får de facto bo i bilen ett tag.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Hej Fr1ppe!

Det verkar vara samma utveckling vad gäller s.k. standardutrustning i husbilar som det en gång blev med personbilarnas utrustning.
Det mesta som var standard är ju avskalat i dagens bilar och kan köpas till i form av olika paket.
Bilindustrin kallar ju inte det för snålhet utan uppger det som en möjlighet för kunden att välja och betala för utrustning efter tycke och behov.
Kanske samma syn som dykt upp bland husbilstillverkare i dag!?
//Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Undrar om det är något försök att lura kunderna, jag tror mera att det är den svaga kronan som spökar? Om handlarna inte skall bli anklagade för enorma prishöjningar och inte få sålt några bilar alls, måste de skala av något. Kronan har ju tappat från10% till över 20% i värde beroende på när man räknar!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Ja det är ju den logiska förklaringen. Även om de flesta bilmärken idag slänger med allt från 42" tv till fria vinterdäck så har de väl en annan stöttning från sina moderbolag. Dessutom är det ju uppenbarligen stora skillnader mellan fritidsfordon och bruksfordon som en vanlig bil är. Underligt egentligen hur det funkar då vi betalar över 720.000:- för vår husbil men när vi mailar och frågar Fritidscenter i Trollhättan om de servar husbilar (då min gamla mamma bor i Vänersborg hade det varit praktiskt) så får jag ett drygt svar att "jag kan serva i Landvetter" och att "det är förvånande att vi inte hörde av oss till dom när vi skulle köpa bil utan "bara" nu när vi frågade om service". Antingen går det fantatiskt bra för just Fritidscenter eller så har man missuppfattat hela kundgrejen. Jag röstar på det sistnämnda, för är nåt säkert så är det att när det är dags att byta husbil är Fritidscenter de sista vi ringer till.

Hade detta varit en fråga till en verkstad om min vanliga bil hade jag fått prisuppgifter samma dag och ett "välkommen hit" vilket naturligtvis hade gynnat dem i det långa loppet.
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Är det inte så att priset på en husbil beror på var och när man köper den. Köps den på Elmia till reducerat pris där så är också tillbehören reducerade! Det är vad jag tror. Det förklarar ju varför dom kan sälja billigare på mässa.
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Nej, man säljer inte "strippade" bilar/husvagnar bara för att det är mässa. Detta verkar vara en förändring som slår över hela modellåret 2010 enl alla prislistor/tillvalslistor osv.

Det som dock var speciellt var det s.k. "Mässpaketet" som man kunde köpa till för 5000:-. I det ingick Markis, tv-antenn, radio och cykelställ. Sen kunde man ju pruta en del men det hade inget med det faktum att det var mässa att göra. Nej man ger tydligen mindre utrustning för mer pengar 2010 än 2009. Trist men det är säkert valutan som spökar precis som Montreal skriver.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Är det f.ö. verkligen så att det inte följer med något bodelsbatteri? Eller är det merkostnaden för att byta upp sig till Gel dito? Är det någon som vet?
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Jag pratade precis med min säljare som talade om att det har smugit sig in en del faktafel i tillvalslistan. GEL är tillval, men standard sitter det ett fritidsbatteri på 95 amp, så batteri är "naturligtvis med" som han sa. Skönt!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Konstigt att det snålas på just bodelsbatteri. Prisskillnaden mellan ett vanligt fritidsbatteri och ett GEL-batteri måste väl ändå vara marginell. Eller...???

/Per
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Det finns GEL-batterier för dryga 2000 :-

Då får man sätta in riktigt billiga våta batterier om det ska bli någon förtjänst på det.....

Knappast värt att snåla på om ni frågar mig.

/Per
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Synd att du inte jobbar på Adria så din åsikt hade spelat någon roll i produktionen. Då hade i alla fall jag varit glad. :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Tror inte att batteriet kommer från produktionen för vårt AGM batteri kom till försäljaren 3-4 veckor före bilen ens var i landet.

Mvh
Leif
 
Senast ändrad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Vi har en 660 SL. 670 är likadan vad gäller utrymmet där batteriet står.
Det finns plats för ett batteri till, men då finns inte mycket utrymme kvar.
Ett extra batteri är tungt och tar ju på tillsatsvikten.
 
Toppen