• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteri AMG / SMF

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Tittade i Biltemas katalog efter batteri till bodelen.
AMG eller SMF. Det skiljer en del i priset.
Vad är för- och nackdelar med dom båda.
Lars Gånberg
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Det skulle vara det som benäms som art 80-80, 80-90, 80-100 dom menar som det lämpligaste om jag förstår rätt.
Underhållsfritt, utan ventilation 100A/h kostar 1399:-

/ bp
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Ja. Jag tror att någon tidigare här på forumet påpekat att det är ett lämpligt bodelsbatteri, men jag kan dessvärre inte hitta tråden.

:-/<rister
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Här kommer mer företag som har AGM-batteri till bra pris.

Innosund, Solpanel, Solpaket, Elektronik, Rubiks kub :


Här är tillverkaren som finns i Tyskland.

Effekta Regeltechnik GmbH UPS Systems - Products

och här kommer lite fakta om laddning, cykler m.m

http://www.effekta.de/pdf/PDF_EN_27aa_BTL_batteries.pdf

Hej,

Lägg märke till att Effekta inte räknar upp användning som bodelsbatteri!

När jag besökte Effektafabriken i höstas för att köpa deras 120 Ah-batteri fick jag klart besked att de inte är lämpade som bodelsbatteri. Varför uppgav de inte.

Mvh Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag valde ett Deka Intimidator (Sea Mate) 8A31DTM AGM batteri, 105 Ah.
Det är dyrare än Biltemas 95 Ah (Varta LA95 ?) batteri men väger 5 kg mer = mer bly (både plus och minus).
Priset var föhandlingsbart så om man räknar Ah per krona vart det några hundringar mer än Biltemas dito.

Någonstans, inbillar jag mig, får man vad man betalar för. Inget ont sagt om Biltemas variant. Just nu är det Varta som levererar (? obekräftad uppgift) men nästa månad kan det vara nån annan.

Framtiden får utvisa om det var rätt val. Hur som helst verkar AGM vara rätt val för husbilar: Stor laddtålighet, bra vikt/kapacitets förhållande, bättre pris än GEL d:eek:

I teorin är GEL batteriet bättre men i praktiken med lite lätt laddningsmisshandel så är nog ett AGM att föredra. I stora batteribanker är typ SMF eller vanliga fritidsbatterier (våta) mer prisoptimala (min uppfattning...)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hur tolkar ni uppgiften att de nya SMF batterierna för sol-, vindkraft och fritid tål att urladdas ner till 10,5 Volt? Det borde väl göra väldigt stor skillnad? Likaså att de nya SMF batterierna åldras långsammare.

Jag tror inte AGM är allenarådande som bodelsbatteri. Det jag har i personbilen är inte rekommenderat att använda som fritidsbatteri. Biltemas är inte heller rekommenderade som fritidsbatteri.

:-/<rister
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hur tolkar ni uppgiften att de nya SMF batterierna för sol-, vindkraft och fritid tål att urladdas ner till 10,5 Volt? Det borde väl göra väldigt stor skillnad? Likaså att de nya SMF batterierna åldras långsammare.

Jag tror inte AGM är allenarådande som bodelsbatteri. Det jag har i personbilen är inte rekommenderat att använda som fritidsbatteri. Biltemas är inte heller rekommenderade som fritidsbatteri.

:-/<rister

Intressant. Ett batteri som kan urladdas till 10.5V (repititivt) utan att ta skada(?). Har du några referenser? Detta måste vara ett genombrott i batteriteknik i så fall.
Inte ironiskt skrivet, bara genuint intresserad...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag fick det beskedet från Biltemas kundtjänst. Se mitt inlägg ovan, nr 20. Jag har använt mig av dem då och då och tycker nog att jag fått en del goda råd.

:-/<rister
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Aha. Du menar detta uttalande från Biltemas kundtjänst:

"Hej,
Ni bör välja batteri för solcell vindkraft.
Dessa batterier kan tömmas ner till 10,5 volt utan att det skadar dem, de åldras heller inte lika fort som andra batterier.
AGM är i första hand startbatteri och bör inte tömmas under 11,5 Volt."

Tyvärr är det nog inte efter allt jag läst på om batterier helt sant.
Först: SMF står för en generell beteckning "Sealed Maintanence Free" som kan i princip kan betyda vanliga fritidsbatterier, GEL batterier och AGM batterier. Dvs alla batterier (VRLA) som kan befinna sig i slutna rum utan ventilation.
INGET batteri kan repititivt laddas ner till 10.5V (dvs helt tomt... nada..) utan att ta skada. Olika batterier är designade för att hantera urladdningar under 11.7V på olika sätt. Alla batterier tål det några enstaka gånger om dom omedelbart laddas igen men vissa teknologier klarar det generellt bättre:

Startbatterier ... några gånger
Fritidsbatterier ... Några fler gånger
AGM ... kanske 500 ggr
GEL ... kanske 1500 ggr

Jag har sett siffror men hittar dom inte. GEL verkar bäst men har nackdelar som t ex laddkänsliga (spänning) och 'gelen' kan få blåsor som gör att kapaciteten går ner.

Allt är en kompromiss men jag hävdar fortfarande att AGM är bättre än GEL i små och medelstor batteribanker. I stora banker är det ner en fråga om Ah per krona. Principen är ladda aldrig ur till < 11.7V. Om man måste det så är GEL/AGM valet.

Att ladda ur ner till 10.5 ofta är inte bra oavsett batterityp. Biltema får hävda vad dom vill, men där har dom käpprätt fel. Alla bly batterier skadas att tömmas helt. Det är det som förbrukar dom + överladdning.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Intressant. Ett batteri som kan urladdas till 10.5V (repititivt) utan att ta skada(?). Har du några referenser? Detta måste vara ett genombrott i batteriteknik i så fall.
Inte ironiskt skrivet, bara genuint intresserad...

Helt enig med deg og når det oppgis i data til batteriet at det kan tas ned til 50% (DOD) 400-500 ganger. Er det ihvertfall sikkert at ikke det stemmer lengre når det er tatt ned til 10,5V som er 100% (DOD) Så her bommer kundetjenest litt:)

Skrev også tidligere at jeg nok har kjøpt mitt siste fritidsbatteri på Biltema. (Og jeg har kjøpt endel der tidliger, men ikke helt fornøyd)

Så ved og legge på noen kr. og kjøpe et "kvalitets" batteri, vil man bli enda mer fornøyd og trenger ikke "styre" så mye med andre ting for å ikke få strømproblemer.

Som jeg har sagt før batteriet er "sjefen" i strømsystemet.

Om det skal vare MF, AGM eller GEL er det andre faktorer som bestemmer. Som fritidsbatteri er GEL mest egnet, men som det sies er der avhengeg av riktig lading.

AGM er godt egnet både som start og fritidsbatteri og tåler mer juling en GEL. Har man en 2000W inverter vil GEL batteriet slite når inverteren tar ut maks, AGM tåler dette mye bedre.

MF (SMF) er godt egnet både til start og fritid og har den egenskapen at de kan etterfylles med veske.

Uansett hvilke type batteri en velger må batteriet være laget for den bruken en skal ha det som. Startbatteri, fritidsbatteri, solcellebatteri eller som noen produsenter har begynt med og produsere kombinerte batterier. Og det har nok sammenheng med at det brukes endel invertere som trenger endel A

Se på databladet til batteriet for å kunne bestemme egenskapene til det og om det er egnet til den bruken enselv har. Dette er jo også grunnen til at 2 personer kan ha helt forskjellige oppfattelse om batteriet er godt eller dårlig.

Benytter man et batteri på en måte det ikke er laget for, vil man oppfatte det som et dårlig batteri. Bruker man batteriet på den måten det er laget for vil man oppfatte det som et godt batteri.

Derfor blir det ingått endel kompromier når bobilfabrikanten velger batteri, for det bør tilfredsstille et bredt spekter av brukere. Når vi selv velger batteri, har vi bare oss selv og ta hensyn til og valget blir lettere. Tenker en da for mye på pris, blir ofte valget feil:-(
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Detta kan ju var värt pengarna om man vill använda det som både bo och bilbatteri.
FRITIDSBATTERI 12V/90AH AGM - Best.nr. 54503
Någon som provat det? Jag har svårt att tänka mig att det fungerar så det hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av det.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t56526/

Det är min uppfattning att Harald Nyborg bilbatteriers kvalitet är mycket flyktigt.
Man hör ofta om en part varor som erbjuds som kan vara av dålig kvalitet.
Min erfarenhet har sen bekräftats.
Köpt 2 AMG (70 Ah) från Harald N. - retur och därefter bort alla AMG 70 Ah från försäljningen.
Jag har en 1 ½ år gammal Ha.Ny.AMG (70 Ah) fungerar 98% av AMG (70 Ah) från Biltema 2 månader sedan.
Så jag hade tur med det första Ha.Ny. AMG batteri och sparat ca. 500 kr - sista 2 tillbaka.
Trots Ha.Ny. AMG var illa uppladdat (3-steg laddaren från -96.) Var det en signifikant ökning efter den nya 7 steg ( 10 A) laddare tog över laddning de första 9 månader.

Min erfarenhet omfattar också 2 x SMF (marin-) batterier från Aldi 70 Ah.
Något sämre (~ 60%) än AMG.

Min totala batteri vikt med AMG är ca. 63 kg.
Med SMF, kommer det att vara ca. 40 kg extra + plats för 2 extra batterier - samma kapacitet efter husbil behov.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/440949

Allt som allt - en modern 7-8 steg laddare - absolut ett måste om du vill ha bra batterier.
Erfarenheterna bygger på mätningar - inte antaganden.
Jag har inga commercielle intressen - bara en hobby - husbil. :)

Räknar med att snart köpa ett AMG mer - ersättning av 7 år gammal (dåligt laddade) SMF marina batteri
AGM-batteri - Biltema
och en 20 A laddare
Batterioplader - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50052

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag hade följande fråga under "elförsörjning" men tycker inte jag fick ett bra svar här. Min fråga är:
Jag har en Burstner Nexxo Family 2010 med ett Varta Semitraction batteri(AGM,SMF eller GEL?), 12v 75AH 5H & 90AH 20H till bodelen. Nu vill jag ha ett batteri till som jag vill koppla ihop med detta Varta batteri. Vad skall jag välja för batteri? Det finns ju AGM och SMF batterier.
Hoppas på att få en vägledning
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Varta Semitraction verkar vara vanlig fridsbatteri..då kan du köpa en 90A SMF, men din b.f batteri är 2år gammal så är det lite tveksamt att koppla i hopp den med en nu om den är dålig.
 
F

F.d. 50052

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Det befintliga Varta batterier är bara använt ett säsong och fungerar bra men jag vill ha ett backup batteri som går att koppla ihop. Kanske bättre att sätta ett AMF batteri först och sedan det gamla Varta batteriet efter?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Det befintliga Varta batterier är bara använt ett säsong och fungerar bra men jag vill ha ett backup batteri som går att koppla ihop. Kanske bättre att sätta ett AMF batteri först och sedan det gamla Varta batteriet efter?

Tänkte du koppla in en extra batteri när den andra är tom,eller ha på koplad helatiden...att ha dom paralell kopplade hela tiden så har det ingen betydelse vilket stå först men om du tummer den andra först då måste du koppla i från de tomma batteriet,annars äter den upp den fulladdat batteriet.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hmm... antar att AMF egentligen är AGM...

Nej. Man ska nog inte koppla ihop olika batterityper. Framför allt eftersom dom har olika egenskaper vid laddning. Spänning och tid.
Att två batterier skulle ladda ur varandra är en myt. Tänk er två vattenhinkar med en slang mellan. Fortfarande dubbla volymen vatten innan man tömmer dom. Sen kan det vara så att energi flödar mellan batterierna men den försvinner inte.
 
F

F.d. 11903

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.

rent vetenskapligt håller inte resonemanget..
ju högre spänning desto lägre ström är den fysiska lag som styr (ohms lag)
lägre ampere ger mindre värme...

kan dock hålla med om att mindre vätska ger högre värmekänslighet..
dom flesta batterier tål minst 30% av sina ah i laddström utan problem..
oftast betydligt mera. och 30A som laddström ger ingen generator..
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

För att få samma effekt gäller Ohms lag.
Men när du laddar ett batteri har du ett fast inre motstånd (det varierar beroende på batterityp, kondition på batteriet, laddningen etc, men det sjunker inte för att du laddar med en högre spänning). Så en högre spänning ger också en högre ström (och därmed högre effekt), och därmed även ett varmare batteri.
 
Toppen