• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Bodelen helt död

Mattias Pettersson 98

HBK Intresserad
Kommun
Solna
Hej,

Jag har en Carthago Chic E-line, årsmodell 2012.

Efter att husbilen stått stilla en längre period går bodelen nu inte igång. Eftersom bodelsbatterierna visade låg spänning köpte jag och installerade två nya.

Trots detta är bodelen fortfarande helt död och manöverpanelen helt svart. Det enda som fungerar är trappsteget samt kylskåpet när 230 V är inkopplat.

Jag har kontrollerat alla säkringar, både vid batteriet och i EBL (DS450), och samtliga är hela. Jag har även kontrollerat amperemätaren, där allt ser korrekt ut, samt batteriseparatorn i bodelen – där finns 12 V från både bodelsbatteriet och startbatteriet på B1 och B2.

Har någon en idé om vad felet kan vara?

Tacksam för all hjälp!

Hej,

Jag har en Carthago Chic E-line, årsmodell 2012.

Efter att husbilen stått stilla en längre period går bodelen nu inte igång. Eftersom bodelsbatterierna visade låg spänning köpte jag och installerade två nya.

Trots detta är bodelen fortfarande helt död och manöverpanelen helt svart. Det enda som fungerar är trappsteget samt kylskåpet när 230 V är inkopplat.

Jag har kontrollerat alla säkringar, både vid batteriet och i EBL (DS450), och samtliga är hela. Jag har även kontrollerat amperemätaren, där allt ser korrekt ut, samt batteriseparatorn i bodelen – där finns 12 V från både bodelsbatteriet och startbatteriet på B1 och B2.

Har någon en idé om vad felet kan vara?

Tacksam för all hjälp!
Hej,

Har du testat att dra ur alla kablar ur EBL och sedan sätta tillbaka dom?

Svärföräldrar hade liknande på sin Dethleffs och då drog jag ur allt ur EBL ett par minuter.
När jag sedan satt tillbaka allt fungerade det som det skulle.

Jens

H
Hej,

Har du testat att dra ur alla kablar ur EBL och sedan sätta tillbaka dom?

Svärföräldrar hade liknande på sin Dethleffs och då drog jag ur allt ur EBL ett par minuter.
När jag sedan satt tillbaka allt fungerade det som det skulle.

Jens
Hej Jens,

Tack för svaret. Kan vara värt att testa men det ska alltså vara någon skillnad mot att göra systemet strömlöst via batteriet?

Mvh
Mattias

H

Hej Jens,

Tack för svaret. Kan vara värt att testa men det ska alltså vara någon skillnad mot att göra systemet strömlöst via batteriet?

Mvh
Mattias
Hej,

Ingen aning?

Har för mig att jag drog ur 230 och sedan som jag skrev ovan efter tips från någon på forumet, och det fungerade.

Oklart om det löser ditt problem.

Mvh
Jens

Vad har du för EBL i den bilen?
Ett vanligt problem i fordon utrustade med Schaudt/Lippert EBL är att reläna klibbar, vilket ofta går att åtgärda genom att motionera dessa med en skruvmejsel på den gröna knappen genom ventillationsgallret (se bild).

Hälsningar
Peter

Bilagor

• 511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg.webp
    511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg.webp
    47 KB · Visningar: 60
Tillbaka
Toppen