• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo permanent i husbil.

F

F.d. 12938

Guest
Hej!
Jag och min man ska bo i våran husbil ( en burstner 747) permanent. Ville bara höra om någon har erfarenhet av det. Känns spännande men också lite oroligt,det är ju trotsallt väldigt lite utrymme!!

F

F.d. 25411

Guest
Sv: Bo permanent i husbil.

Vi ska också bosätta oss i en Burstner i 895 G. Vi har ingen som helst erfarenhet av husbilslivet, men ser verkligen fram emot vårt nya liv (lite skräckblandat)
Våra planer är att vara i Sverige under sommarmånaderna och kajka omkring i
Europa höst och vinter.
Vi får vår bil i början av juni.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Vi bodde i vår Burstner Ixeo 664 i 7,5 månader tills vi fick vårt nya boende, helt ok, men permanent..nej, för litet utrymme för flera års boende på detta sätt, möjligtvis om det hade varit i södra Spanien för då hade man kunnat vara ute mer (vintern) och fått lite mer svängrum.
Vi bodde i husbilen dessutom under strängaste vintern i Skånes "moderna" historia, varmt och skönt i husbilen var det iaf.
Jag har skrivit lite om detta boende i någon tråd (tror jag)

Lycka till.
Pilot

F

F.d. 12938

Guest

Oj vad mysigt det låter. Vi jobbar så vi är inte helt fria än. Men vi tror att v i kommer känna oss friare genom att bo så flexibelt. Men visst vore det kul att få höra lite från någon som bor sedan en tid tillbaka i sin husbil eller hur! Men hur som helst lycka till med erat kajakande;) kul att prata med någon som är lika tokig som man själ:)

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det finns ett antal medlemmar som bor permanent i sina husbilar. Det borde gå att hitta i sökfunktionen. Jag tror mig dock minnas att det rör sig om stora husbilar av typ Concorde och Vario samt Monaco. Vi pratar då om bussar på 10-12 meter samt kanske slideout. En buss i den storleken fungerar säkert utmärkt men är dyr som ett hus.:)

F

F.d. 12938

Guest

Hej Pilot

Tack för ditt svar,okej det var för trångt! Har tänkt en del på det men man jobbar ju hela dagarna och så får man väl se till att aktivera sig på sin fritid. Ja vi får se hur det går,men jag hoppas innerligt att det ska funka,älskar att inte äga en massa saker. Jag tycker att man känner sig lätt och fri ju mindre saker man har ,så lite utav det beror denna flytt på. Och så är vi två rastlösa själar som gillar att flytta och på detta visset har man ju huset med.

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Vi lägger ut vårat hus till försäljning nästa vecka så om allt går väl så är det snart dags för oss också. Åtminstone tillfälligt.

F

F.d. 12938

Guest

Bestliner tack för ditt svar,jag ska kolla efter det. Jag kan tänka mig att det behövs riktigt stora husbilar,vi får väl byta till vintern:)

F

F.d. 12938

Guest

Hej Ulla. Vad kul att höra är den jätte stor eller? Hur länge har ni bott så. Finns det något du tycker är riktigt besvärligt typ laga mat och så? Bor ni på camping eller i det fria? Har ni gasol till uppvärmning av bilen? Jätte glad för svar.

F

F.d. 12938

Guest

Vad kul,det är inte helt ovanligt iaf då.
Lycka till med husförsäljningen!!

F

F.d. 52945

Guest

Det finns ett antal medlemmar som bor permanent i sina husbilar. Det borde gå att hitta i sökfunktionen. Jag tror mig dock minnas att det rör sig om stora husbilar av typ Concorde och Vario samt Monaco. Vi pratar då om bussar på 10-12 meter samt kanske slideout. En buss i den storleken fungerar säkert utmärkt men är dyr som ett hus.:)

Alldeles riktigt Bestliner, något mindre än dessa kolosser skulle jag anse som en nödlösning om man skall bo permanent och vara mer än en person i husbilen, även Knaus och jätteburstner går säkert bra de också.

Pilot

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest

Hej igen, jag tar tillbaka lite om storleken på husbil då jag förstår att vi har olika behov av att vara, vi led inte på något sätt dessa 7,5 månader..absolut inte på något vis, och vi hade inte tvekat att bo permanent heller om vi bott i Spanien el. te.x Portugal där det är mer el. mindre varmt året om och rörelsefriheten hade varit på ett annat sätt.

Pilot

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Att bo permanent i husbil är ju inte bara en fråga om storlek på bil utan också en massa andra saker som brist på fast adress i komunikation med myndigheter och företag.
KEJO har beskrivit detta i en tråd som man kan hitta i sökfunktionen. Det gick tydligen
att lösa men krävde tydligen litet tålamod och kreativitet. Jag köpte själv en 8,8m bil
för ett par månader sedan med tanken att på sikt övervintra söderut men allt bo permanent tror jag bara funkar i klimat där man i stort ändå lever utomhus.
Vi är ju alla olika i våra krav men tanken är ju helt klart spännande. Det finns ett engelskt forum som vårt och där finns endel att läsa i ämnet. Här är länken till dem
www.motorhomefun.co.uk
tråden heter Living in a Motorhome Beats paying rent.
Där finns en del att fundera på i ämnet:)

L

linde

Guest

Vi håller på att avvecklar vårt hus, det ska ut på försäljning i Maj. Vi har en alkovbil på 7,2m. Vi ska fortsätta jobba, fast mindre.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Det är ju många som bor i sina båtar även under smällkalla vintrar infrusna.

Här i Ängelholm har vi åtminstone 3 - 4 som bor i sina båtar.

Själva bodde vi i vår båt under nästan ett år, men då var vi i Turkiet och det var ju lite varmare.

Allt funkar bara man vill och prylarna man har hemma kan man oftast undvara så lycka till ni som skall försöka!!:spinny:

F

F.d. 12938

Guest

Hej Staffana!
Ja det har du rätt i går det i båt så borde det väl funka i husbil också även om det inte är den största.
kul med ett så positivt svar:) Jag är så klart tacksam för alla svar man måste ju vara bered på allt negativt också.
Men tack i allafall jag blev peppad!!

F

F.d. 12938

Guest

Skönt att höra:) blev lite orolig. Men men vi får göra ett försök. Först då vet vi.
Väldigt bra med denna sida iaf.
Ha det bra// Annsofie

Toppen