• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blyfritt eller inte????

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sist när jag tankade kom jag att tänka på en sak. Vid tanklocket på min Citroen C25 -90 står det 98 oktan. Jag har letat överallt i dokumentationen men inte ett ord om ifall det skall vara blyfritt eller vanlig bensin. Jag misstänker blyad. Någon som vet?:confused:
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Hej har 89 Citroen tankar nästan aldrig 98 ,bilen har aldrig krånglat går hur snällt som helst på 95 oktanig ,men någon gång får jag ett ryck och tankar 98,har haft min bil i 8 år och bara bytt olja på motorn varje år hälsningar Yngve:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blyfritt eller inte????

Det finnes muligheter for at motoren er modifisert. De delene som trengte bly var ventilene, men ved bytte til andre så fungerer det med blyfritt. Problemet med de gamle blykrevende motorene når de ble kjørt blyfritt var at ventilene etter en stund klebet seg fast - dette kunne skje i åpen tilstand og var en heldig så ble det bare sterkt reduserte krefter. Klebet de i lukket tilstand så ble det skade på overføringen fra kamaksen.

Men hvis min mistanke er rett så snakker vi om en 2 liter bensinmotor, og PSA (Citroen og Peugeot) sine slike har tålt blyfritt fra tidlig 80 tall. Hadde selv en 85 for 10 år siden som vi kjørte på blyfritt - med litt justering var det mulig å kjøre på 95 oktan, men motoren gikk da fortere varm så jeg kjørte den på 98 blyfritt. En svakhet med motoren er at den ikke tåler å kjøres så den koker, det kan ødelegge toppakningen - med eksos i kjølevannet eller vann i oljen som resultat.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Har en Audi som dom också rekommenderar 98 oktan. Vid förfrågan till verkstan sa dom att det även gick att köra med 95. Enligt dom skulle det bli något sämre effekt och förbrukningen skulle öka, inget jag har kollat upp så jag vet inte om det stämmer.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Oktantalet har inget med blyhalten att göra,när det står endast blyfri bensin betyder det att katalysatorn tar skada av blybensin.För lågt oktantal gör att motorn kan spika.Vilket inte är bra.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Det finns väl ingen blyad bensin att köpa någonstans längre ?

// Pär
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blyfritt eller inte????

Helt rett, men for de få motorer som krever bly eller annen tilsetning så finnes middel en kan blande inn. Heldigvis så er det svært få motorer igjen i daglig bruk som krev bly eller tilsvarende tilsetninger.
 
F

F.d. 29783

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Hej hopp......

Äldre motorer kan ta skada på ventiler och ventilsäten om motorn körs på blyfritt, men de motorer som har topplock av aluminium har ventilsäte i stål och en anpassad ventil. Dessa motorer kan köras på blyfritt, och om jag inte misstar mig så har din motor topplock av aluminium och kan sådeles köras på blyfritt. (undantag kan finnas på mitt påstående...) Angående oktantal så är det som tidigare har påpekats att motorn kan "spika" med för lågt oktantal. En lösning är att "sänka" tändningen något om man hör tendens till "spikning". På en modern motor har oktantal mindre betydelse då motorn själv reglerar tändningen. Effekt och förbrukning påverkas endast marginellt och är knappt mätbart vid normal körning. Turbomotorer kan få märkbar skillnad vid lite hårdare körning och vid körning på högre höjd.

Ovanstående påstående är en generalisering och undantag finns alltid men i stora drag är det nära sanningen.

Enklast är att höra med märkesverkstad om just din motor för att vara säker.

Solig sommar önskar Jerry :)
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Blyfritt eller inte????

Jag fick svar från Citroen att det är blyfritt som gäller för min bil. Både 95 och 98 oktan går bra.
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Fr.o.m. -89 års modell är det lag på katalysator på bensinmotorer. Efter detta är det inte möjligt att köra på blyad bensin eftersom katalysatorn inte tål blytillsatsen.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Blyfritt eller inte????

Citroen c25 har jättelågt kompression att dom går att köra på 84 oktan utan att spika. Har en själv som jag har haft funderingar att montera turbo och insprutning .
Men kollar lite efter en annan motor som ska kompressions höjning samt få en programmerbar insprutning . Men kommer säkert ha byt till diesel samt nyare bil innan jag kommit ur planerings stadiet .
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen