• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blixt

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blixt

Till den finns både begagnade Minolta blixtar, exempelvis 5600HSD eller 3600HSD, men också nya eller begagnade Sony blixtar med modellbeteckning som slutar på AM.

De nyare blixtarna från Sony har fått den vanliga foten som liknar de som i stort sett att kamerafabrikanter har. Dessa går också att använda tillsammans med en adapter.

Vilken blixt du väljer är lite beroende på vad du i huvudsak skall använda den till, hur stark den behöver lysa och hur mycket du är villig att betala. Det finns också specialblixtar för makrofoto från Minolta och Sony samt "pirat"-blixtar från till exempel Nissin och Yongnou.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Blixt

Fråga, hur är det tänkt att du ska använda blixten? Enbart för "partybilder" eller är det lite mer avancerad fotografering som gäller? Jag använder mig själv av Sonys egna HVL 52 samt 60. Bägge två är mycket starka i ljus, 60 lite mer naturligtvis, men den innehar även ledljus för videoinspelning. Nackdelen med 60 är att den ganska snabbt blir överhettad och måste vila en stund ibland. Detta uppstår bara vid kontinuerlig drift och när det är varmt i lokalen/utomhus. Så vad som passar din Sony 300 är mycket beroende på vad du ska använda den till, ljusstyrka, hur avancerad bör den vara mm.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Blixt

Jag vill ersätta den inbyggda blixten vid vanlig inom- och utomhusfotografi. Inget särskild avancerad. Knipsandet med I-phone har jag tröttnat på.
:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blixt

Jag skulle välja en av de nyare Sony blixtarna F60M eller F43M samt en blixtskoadapter. Jag tror nämligen att du använder kameran mer utan blixt än med och därför kommer blixten att överleva kameran. Nästa kamera kommer då kunna använda blixten utan adapter. Vilken av dessa beror på plånboken men jag tycker att F43M är kraftig i förhållande till sin storlek. Båda har en smart lösning på vridning av blixthuvudet för foto med indirekt ljus både vid liggande och stående bildformat.

Det finns också en något klenare F32M som är billigare och kanske räcker i många fall men den är inte lika mångsidig och flexibel. Den minsta F20M tycker jag är för klen, inte mycket starkare än kamerans inbyggda blixt och kan bara slå blixten rakt fram. Möjligen är den bra till kameror utan inbyggd blixt och speciellt då för att styra andra blixtar i Sonysystemet trådlöst.

Den andra vägen att gå är att köpa någon begagnad blixt som då passar direkt på din kamera, exempelvis Minolta 5600HSD eller motsvarande Sony 5600AM (tror jag den heter, samma som Minoltan, bara nytt namn). Den är ganska kraftig, kan styras trådlöst och har vridbart blixthuvud. Jag använder några sådana själv, ibland tillsammans med en Sony F43AM och/eller Minolta och Sony Twin Flash 2400.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Blixt

Trevligt att ni också insett att den inbyggda blixten bara är kosmetika, i alla kameror som har inbyggd blixt......Resultatet blir så ofantligt mycket bättre med en sådan blixt ni är ute efter om man lär sig hur man ska "slå" den. Absolut inget avancerat, väldigt enkla knep för ett mångfalt mycket bättre resultat.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Blixt

Tack så hemskt mycket för era bra kommentarer. Efter detta är det lätt att välja rätt blixt för mig.
Vad säger ni om den här:SIGMA F19921 EF-610 DG Standard Systemblitz für Sony (61, TTL) 150€ (mediamarkt.de)
:yes:
 
Senast ändrad:
Toppen