• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir inte klok på

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Är det någon som kan hjälpa mig? blir inte klok med dessa kordinater. Har en Nokia N95 telefon med inbyggd navigator, när jag skall slå in kordinater ex. Sveavägen 38 i Stockholm som har kordinat lat N 59 20'11,43 long E 18 3'46,60 (kollade på Eniro.se). När jag skall söka dessa går jag in på landmärken (i telefonen) och skall slå in kordinaterna så sker följade N kommer till sist 59 är ok 20'11 blir till 2011 därefter kan jag ej slå in flera siffror likadant på E 18 18 ok 3'46 blir 3466 ? när jag kollar var detta är hammnar jag på Vissvassvägen Tyresö visserligen rätt land och ganska nära men inte dit jag skulle. Söker jag på adressen hittar telefonen / navigator oftast rätt vad gör jag för fel? är det någon som har erfarenhet?
Häls paffw som blivt paff:wideeyed:
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Blir inte klok på

Kollade min egen adress där visar Eniro att jag bor N63 43'45,22 E 23´2'54,21 tar jag fram GPS pos med Nokia N95 visar den 63,7288 N 23,0494 Ö är dessa kordinater samma?
H. Ulf
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blir inte klok på

Hej paffw, jag vet inget om Nokian som navigator men det låter som den vill ha koordinaterna i decimalgrader och inte i decimalsekunder som du matar in.
Det används i huvudsak tre varianter decimalgrader eller decimalminuter eller decimalsekunder. Decimalgrader stegar i hundraenheter, de andra två i sextioenheter, och decimaler för "finjusteringen på slutet" i minuterna eller sekunderna.
Således ex. 45° 30' 00.00" är samma som 45.500000° som förmodligen är enheten som Nokian vill ha, och som gör att du hamnar fel.
Kolla om det går att ställa om vilket system den kan matas med annars måste du räkna om koordinaterna innan inmatning.

Hoppas förklaringen blev begriplig.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Blir inte klok på

Hmmm - kan det vara därför min TomTom ledde oss till en plats ett par hundra meter öster om platsen för kroppkaketräffen, och att jag alltid hamnar ett par hundra meter fel i Route 66 när jag försöker mata in koordinater......
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blir inte klok på

Jepp, som tur är så bli ju graderna alltid rätt, så man hamnar i närheten men ändå retfullt "lagom" fel, och står och kliar sig i skallen.

:) JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blir inte klok på

Hej igen, katten la sig i knä't och på TV'n var det bara sk.. så jag började fundera på hur mycket fel man kan komma i värsta fall om man matar in fel koordinatenheter.
Jag kan ha tänkt galet så rätta mig gärna om ni tycker och, eller räknar fram något annat.
I nord/sydlig riktning är det ungefär 11mil mellan varje helgrad och i väst/östlig riktning är det ca. 4mil i norra och 6mil i södra Sverige mellan varje helgrad. Med maximal otur mellan decimalsekunder och decimalgrader så tror jag att man kan komma ungefär 4,5mil fel i nord/sydlig riktning och mellan 1,6 till 2.4mil fel i väst/östlig riktning beroende på vilken breddgrad man befinner sig på. Om det här stämmer kan man ju i alla fall trösta sig med att man kan vara i rätt län med lite tur.

Phuuu! JANKRO.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Blir inte klok på

Tack Jankro! Det blir att ta fram handboken i helgen och studera lite
Häls. Ulf
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Blir inte klok på

Tack Pär
Nokia N95 använder sig av grader och tiondelsgrade enligt WGS-84 Så din länk är sparad i favoriter.
Man lär sig varje dag!
H. Ulf från ett soligt Österbotten.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Blir inte klok på

Pär & Marianne,

Denna konvertering har jag saknad länge, tack ska du ha ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blir inte klok på

Tack Pär för länken till en bra omräknare. Ni som har PoiEdit hemladdat kan hitta en liten enkel omräknare om ni klickar på miniräknarsymbolen uppe i högra hörnet.

JANKRO.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Blir inte klok på

Vilket system är koordinaterna redovisade i Camping och stugor 2008
WGS 84 - RT 90 - Decimaler
WGS 84 finns i 3 olika utföranden, men när man tar fram via Hitta.se stämmer
ej med någon från tidningen även när man räknar om med länk för omräkning
RT 90 till WGS 84 eller omvänt.
GPS Garmin 760 sedan 2 månader hittar rätt enl Koordinaterna i tidningen.
Men vill kunna lägga in rätt koordinater på typ hamnar eller annat från
Hitta.se eller Eniro.se
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Blir inte klok på

Jag svarar själv på min fråga. Jag läste på sidan 16 i Campingtidningen om GPS men
min fråga hade svaret på sidan 133, man skall läsa allt först.
Lite enklare när man vet vad som gäller för system.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blir inte klok på

Hej Kenneth. Jag såg tyvärr inte ditt inlägg 05-16, men det verkar ju som nu när vetskapen om att det finns olika koordinatsystem och de går att översätta till det rätta börjar sprida sig, gör att man i alla fall har en aning om vad som är fel och vad man är ute efter. Det ju lättare att hitta felet när man vet vad problemet är. Du kom ju rätt till slut av egen kraft och det är ju ett bevis på det.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen