• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Blinkersproblem

Tom70

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
39876
Medlemskap
2024
Hej på er! Jag är ny här och kollat in husbilsklubben och det verkar finnas bra med kunskap här. Jag har en fiat ducato 2011 och har fått problem med blinkers höger fram (som har slutat att blinka).Kom fram till att problemet ligger i säkring/elcentral som sitter under ratten,obd2 uttaget sitter där. Jag köpte en beg och allt funkar förutom den startar inte med den. Kan det va så att startspärren är kopplad till den och att den måste programmeras.ecun är ju en helt annan del men någon hjärna har den. Är det någon som har en aning vad jag ska göra?
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Hej Tom70!
Du skriver att problemet ligger i Säkring/elcentral. Bakom säkringarna sitter en "Body computer". Den hanterar bl.a. identifieringen av nycklarna. I ärlighetens namn så vet inte jag om detta är en eller två separata delar.
I min bil heter den "Body computer Marelli (290)". Där finns en programmeringsfunktion när man ska använda nya nycklar. Totalt åtta stycken går att använda.
Vid starten av denna funktion måste man ange en femsiffrig "Security Code" Jag förmodar att detta är den koden som finns tryckt på ett plastkort som medföljer nycklarna. Jag har aldrig gjort detta själv.

Själv använder jag programvaran "MultiEcuScan" för att koppla upp mig mot bilens OBD.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det går att programmera bort startspärren i värsta fall. De som optimerar bilar brukar kunna göra detta. Kanske inget att rekommendera ur stöldsäkerhetsynpunkt men kanske en billigare utväg än mycket omprogrammering.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Tom70!
Du skriver att problemet ligger i Säkring/elcentral. Bakom säkringarna sitter en "Body computer". Den hanterar bl.a. identifieringen av nycklarna. I ärlighetens namn så vet inte jag om detta är en eller två separata delar.
I min bil heter den "Body computer Marelli (290)". Där finns en programmeringsfunktion när man ska använda nya nycklar. Totalt åtta stycken går att använda.
Vid starten av denna funktion måste man ange en femsiffrig "Security Code" Jag förmodar att detta är den koden som finns tryckt på ett plastkort som medföljer nycklarna. Jag har aldrig gjort detta själv.

Själv använder jag programvaran "MultiEcuScan" för att koppla upp mig mot bilens OBD.
Har en 2011 blinkers som är inprogrammerade i datorn, har den ens canbus?
 

Tom70

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
39876
Medlemskap
2024
Nej den högra funkar inte på varningsblinkers heller., kan ge en blink ibland när man låser.Jag var förbi en motoroptimerare som ska förhoppningsvis lösa problemet genom att koda bort startspärren (verkar vara den billigaste lösningen) så får vi se. Tack så mycket för era svar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej på er! Jag är ny här och kollat in husbilsklubben och det verkar finnas bra med kunskap här. Jag har en fiat ducato 2011 och har fått problem med blinkers höger fram (som har slutat att blinka).Kom fram till att problemet ligger i säkring/elcentral som sitter under ratten,obd2 uttaget sitter där. Jag köpte en beg och allt funkar förutom den startar inte med den. Kan det va så att startspärren är kopplad till den och att den måste programmeras.ecun är ju en helt annan del men någon hjärna har den. Är det någon som har en aning vad jag ska göra?
Det kan vara så att det behöver göras en CAN Setup/Proxi Alignment i och med att Body Computer ECU har bytts ut. Samt koda in nycklarna till den nya ECU:n, men då måste man ha nyckelkoden (Key Code) som bör ha medlevererats när bilen var ny. Båda dessa operationer kan göras med Multiecuscan.
 

Bilagor

  • Direction indicators.pdf
    362 KB · Visningar: 26
Toppen