• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blinkers-bromsljus blinkar, Bromsar-Backkamera går igång

F

F.d. 53260

Guest
Fick ett elproblem i går efter mycket regnande (misstänker någon form av tjuvström/kortslutning/jordfel).
När jag bromsar så går backkameran igång.
När jag blinkar höger så blinkar bromsljuset bak och blinkerslampan lyser med mycket svagt konstant sken.

Är det någon som har någon idé var jag ska börja min felsökning.
Min Bil är en Burstner i685 helintegrerad -04

/Ronny L
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Blinkers-bromsljus blinkar, Bromsar-Backkamera går igång

Håller med Knut . Börja med att kolla jordledningarna, troligen i någon samlingspunkt.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Blinkers-bromsljus blinkar, Bromsar-Backkamera går igång

Fick ett elproblem i går efter mycket regnande (misstänker någon form av tjuvström/kortslutning/jordfel).
När jag bromsar så går backkameran igång.
När jag blinkar höger så blinkar bromsljuset bak och blinkerslampan lyser med mycket svagt konstant sken.

Är det någon som har någon idé var jag ska börja min felsökning.
Min Bil är en Burstner i685 helintegrerad -04

/Ronny L

Samma typ av fel hade jag på den förra bilen, en Frankia årsmod.2010. Efter mycket letande och mätande så hittades en lös skruv i en kopplingsdosa. Felet visade sig varje gång som det blev fuktigt eller regnade. Det blev överledning till andra kablar på plinten. Felet låg i en dosa på vänster sida av bilen och felen berörde alltså dom vänstra kopplingsskruvarna. Leta får du se.
Lycka till.

Vilgot
 
F

F.d. 53260

Guest
Sv: Blinkers-bromsljus blinkar, Bromsar-Backkamera går igång

Tack för era svar.
Jag följde elkablarna och hittade en 5/6-polig grön kopplingsdosa under bilen höger bak. Efter lite arbete lyckades jag dela på den och rengjorde vad jag kunde, och nu fungerar allt igen.
Hur länge återstår att se... :)
 
Toppen