• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Blinker av sidomarkeringsljusen?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2026
Jag har sett några lastbilar, ofta med släp sk långtradare som kopplat in sin sidomarkeringslampor, (orangea) så de blinkar på den sida blinkern är aktiverad inför sväng eller filbyte.
Sådana bilar har ju kanske 4 -5 sidomarkeringslampor utmed var sida.
Våra husbilar vanligen två, elelr kanske tre.

Kan detta vara tillåtet?

Är det bra eller dåligt?

Vanligen är det rätt få som använder blinkers, slarv. Eller svänger först och blinkar sen.
Ofta är det få som ser, eller bryr sig, om man man blinkar, utan smiter före.
Kanske vore det bättre med fler blinkande lampor för att synas bättre med vilken avsikt man har.

Rent praktiskt kan det behövas ett relä (två relän ett på varje sida) för att inte ändra belastningen på ordinarie blinkers, om man vill koppla in alla sidomarkeringslampor. Ändrar man belastningen kommer blinkreläet att ändra blinkfrekvens, eller can-bussen larmar.

Eller blir det för mycket julgran av en sån ide?

Roysan

Hmm. Ja man kan undra.
Det är nog denna länkteknik jag inte behärskar så bra.:-)
Vi testar detta istället.
Ja länken mellan motor och växellådan påminner dessutom om något elektriskt med plast omkring, men duger bra till mycket annat.
Klart godkänt........ Verkar mycket säkrare än Google i sina svaga stunder i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen