• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkande R på panelen

Chaparral91

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
39983
Medlemskap
2025
Hej , har en Carthago e-line 2017. Stör mig på att det blinkar en gasolflaska med ett R på panelen.
Jag har precis fyllt på bägge flaskorna, bägge är helt öppna, slangbrottsventilerna intryckta.
Men får inte R:et att försvinna. Nån mer som råkat ut för detta?
Allt funkar annars på gasolen
Panelen är en CBE 380
 
Vi har carthago 2020 och där fungerar inte indikeringen när den går över till reserv flaskan.
Men stänger jag båda flaskorna och tömmer gasolen i systemet så tänder den R indikeringen.
 
Det betyder att en gasolflaska håller på att ta slut.

Kör man som jag, alltid med en full flaska handstängd, så kommer R att blinka.
 
Jag har testat att vrida över regulatorn till andra flaskan, men det hjälper inte.
Har även testat att lossa och sätta tillbaka den ”hatten” som sitter uppepå regulatorn. Men det hjälpte inte heller. Förmodligen är det antingen den lilla ”hatten” som sitter uppepå regulatorn som är kass, eller själva regulatorn själv.
 
Jag har testat att vrida över regulatorn till andra flaskan, men det hjälper inte.
Har även testat att lossa och sätta tillbaka den ”hatten” som sitter uppepå regulatorn. Men det hjälpte inte heller. Förmodligen är det antingen den lilla ”hatten” som sitter uppepå regulatorn som är kass, eller själva regulatorn själv.
Nej vredet är bara ett prioriteringsval av flaska, den känner konstant av trycket i båda flaskorna. Kolla kranar och slangbrottsventilerna på båda flaskorna.
 
Då skulle jag väga flaskorna en och en, för att veta ifall någon är "nästan tom", innan jag gick vidare i felsökningen.

Har du propan i flaskorna?
Har du fyllt butan utomlands och kommer hem till ett kyligt Sverige kanske det låga flasktrycket utlöser varningen. (?)
 
Då skulle jag väga flaskorna en och en, för att veta ifall någon är "nästan tom", innan jag gick vidare i felsökningen.

Har du propan i flaskorna?
Har du fyllt butan utomlands och kommer hem till ett kyligt Sverige kanske det låga flasktrycket utlöser varningen. (?)
Jag har LPG så det bör väl vara spansk propan tror jag och felet var även därnere.
Bytte för ett år sedan displayen, fick begagnad av handlaren, upplever att detta inträffade efter detta, men är inte säker. Tror du det kan höra ihop?
 
Jag har LPG så det bör väl vara spansk propan tror jag och felet var även därnere.
Bytte för ett år sedan displayen, fick begagnad av handlaren, upplever att detta inträffade efter detta, men är inte säker. Tror du det kan höra ihop?

Ok, som jag förstått det, så innehåller gasol i Spanien högre andel butan, den gasblandningen i ett kyligt Sverige blir ännu sämre desto mer du förbrukar, eftersom propangasen avgår först, till slut blir det bara butan kvar. Jag skulle då försöka att tanka upp med lpg i Sverige så är 95% propan.
Hjälper inte det, skulle jag personligen nog sätta en svart klisterlapp över R'et.
 
Jag har fyllt bägge flaskorna i veckan här i Göteborg så de är fulla bägge två. Allt i bilen funkar ju som sagt på gasol som det ska.
Jag funderar faktiskt starkt på att tejpa över Ret,
Men får väl testa att hålla inne den lilla piggen som sitter uppepå regulatorn och se ifall Ret försvinner
 
Jag har fyllt bägge flaskorna i veckan här i Göteborg så de är fulla bägge två. Allt i bilen funkar ju som sagt på gasol som det ska.
Jag funderar faktiskt starkt på att tejpa över Ret,
Men får väl testa att hålla inne den lilla piggen som sitter uppepå regulatorn och se ifall Ret försvinner
Ni som kan de här regulatorerna, (jag har ingen sådan och inga gasflaskor heller) men är det de där knapparna som skall tryckas in hårt och länge?
 
Ni som kan de här regulatorerna, (jag har ingen sådan och inga gasflaskor heller) men är det de där knapparna som skall tryckas in hårt och länge?

Jag tror du tänker på reset av krocksensorn, man behöver inte trycka speciellt hårt, däremot hålla den intryckt nån sekund, man hör när kulan lägger sig på rätt plats med ett litet klick, då kan man släppa knappen.
Men har den sensorn löst ut så får man inte ut någon gas alls.
 
Tillbaka
Toppen