• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blaupunkt series 530

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Tänkte uppdatera mina 6 år gamla kartor i bilens Blaupunkt series 530. Enligt Naviextras instruktion så skall man sätta ett USB-minne i navigatorn som första steg, gör detta men inget laddas ned? (händer ingenting) I vilken meny skall man vara i? i navigeringsmenyn verkar det inte finnas något typ "synctool" eller liknande.
....kanske inte detta steg behövs, bara köpa och ladda ner på USB och installera (hur?)
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Ja det verkar det vara...men som jag fattade instruktionen så skulle man överföra datan med typ USB?
Fast det kanske är så enkelt att bara ta microSD kortet direkt i PC och ladda hem nya kartor...vill inte misslyckas, det är ju inga lågprisuppdateringar direkt:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag använder Naviextras Toolbox. Ladda ner från Naviextras.com. Har lagt upp ett konto, sedan känner Toolbox igen mitt microSD kort. (Behövs adapter till SD i PC:n.) Uppdatering av Navigatorns operativsystem är gratis, men kartorna för Europa kostar runt 1000 - 1200. Just nu ligger kartor från Q2 2022. Så vänta någon vecka så kommer nog nyare kartor.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Tack! Bra med facit från någon som gjort detta tidigare.
Tänkte mig en ett-års prenumeration med 4 uppdateringar under ett år...fast det är klart en "färsk" utgåva är ju lite billigare och duger bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag kör alltid två GPS-system. Bilens inbyggda plus en mini-iPad med IGO eller Sygic Truck appar. Gillar IGO bäst. Båda apparna har inställningar för större fordon, såsom husbil. Apparna var billiga, är billiga att uppdatera, man kan t o m få en "lifetime"-uppdatering för en bra peng. Apparna är ett bra komplement. Sedan uppdaterar jag bara originalnavigatorn vart 3:e eller vart 4:e år. När Blaupunkt och IGO är överens brukar det vara lugnt. Sen har jag alltid med mig ett bra kartmaterial i papper. Har snurrat runt vid vägarbete, där ingen av GPS:erna varit uppdaterade och hamnat vid samma punkt gång på gång.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Mera undringar om Blaupunkt 530, är det möjligt att ersätta Naviextras med något annat kartprogram och installera i navigatorn tex. IGO
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Intressant.
Tycker att nya priserna för uppdatering börjar närma sig smärtgränsen…ca 1350:- för en enkel uppdatering, ca 1700:- för 12 månader.
Gäller alltså Naviextras.
Nyfiken på om det finns nåt alternativ. Har en Garmin i personbilen med väldigt behagliga menyer och kartor samt fria uppdateringar.
 
Toppen