• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blandade småförbättringar av husbil

F

F.d. 52962

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Fint jobb!!

Jag rotade också fram relä och kablar på golvet.

Jag har bara en dörr så det borde inte vara så svårt, men det var ju smart att ta garaget också. Vilken Volvomodell är bäst tycker du?
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Hej
Var har du fått tag i hållaren till tv:n?
Har letat över allt har sett sådana på nya bilar.
Tacksam för hjälp.
MVH/Ret 52
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Var inte helt nöjd med belysning, ens efter byte till LED's och 8 meter LED stripe vid golvet, så jag köpte 7 meter LED stripe till.

1,5 meter gick till toaletten, 1 meter till pentryt (säger man kök till husbil?), ca. 4 meter till akterruffen (säger man bakre kabin?) och slutligen ca. 0,5 meter gick till salongslampan.

Tar lite bilder senare och lägger upp.

Nu ser man vad man gör på toa och i pentryt, och belysningen i salongen och akterruffen blev mycket mysigare.

Mest jobb är att koppla på befintliga strömbrytare på ett snyggt sätt.

Underligt att husbilarna har så dålig belysning original.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Om du skall ha belysning för att se bra med och inte för att det skall vara mysigt så rekomenderar jag den en kallvit med 600/dioder på 5 meter gärna med GEL , den är bra tryck i .
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Har snöat in lite på de varmvita, även om de lyser lite svagare

Om man lägger lite tankemöda och hittar ställen där man kan dölja de och inte får direkt ljus från stripsen, blir det riktigt snyggt

Två rader stripe i ovankant gjorde susen plus en stark 4 wattare i nederkant
hal001.jpg


hal002.jpg


Köket
hal003.jpg


Toalett
hal004.jpg


hal005.jpg


Akterruff
hal007.jpg


hal006.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Mycket tjusigt och visst är varmvitt bättre i bodelen men jag tänkte på belysning i garaget då är det bättre "ljuseffekt" med kallvit men den är ju inte mysig .
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Hej Noshest...

Ser att du åker Burstner! Om du vill köpa "trä" som passar vår plastfolie perfekt så är det masivt körsbär som gäller, först är det lite ljusare men lackar du och väntar några månader så stämmer det precis om du valt bitar med ådring som liknar folien.

Kul att läsa om dina modifieringar, själv älskar jag att fixa med bilen halva nöjet liksom!

Ett tips jag har är Bauhaus, de har massor med knoppar, beslag mm i aluminum som passar perfekt till vår bil. Ta dig tid och bara botanisera bland hyllorna så får du massor av ideér!

Åker själv Burstner 747-2, har tagit bort ett vitrinskåp innanför enteren och gjort en garderob, tog bort lådan under kylskåpet och gjorde ett skofack, kompletterat med massor av krokar från Bauhaus mm.

Skall närmast fixa lite med att förstärka värmen i alkoven och hytten sedan skall jag fixa med belysningen som du gjort. Ledstripsen verkar kanon, har redan bytta alla andra lampor till LED men stipsen verkar ge en väldig "lyxkänsla"!

Hälsningar Torbjörn
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Bra tips, man vill ju att träet skall matcha husbilens, tycker bl.a. det är lite för lite hyllor i i akterkabinen, får bli nästa projekt
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Vi tyckte Carthago'n I51 -06 såg lite tung och hängig ut i bakdelen, så vi sågade ur ett stycke i "kjolen", satte på Iveco's hjulsidor och vips så såg den lite gladare ut !

Varma hälsningar !
 

Bilagor

  • IMG_2681.JPG
    IMG_2681.JPG
    1,1 MB · Visningar: 33
  • IMG_2683.JPG
    IMG_2683.JPG
    1,2 MB · Visningar: 28

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Fantastisk tråd! MERAAAAAAAA .....
// Max
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Här kommer fyra till:

1. IKEA-hylla som avlastning vid vasken

2. TV-ljudet in i bilradion.

3. Vattenpass vid hasighetsmätaren (finns även i smartphones)

4. LED-belysning i tjock-tavlan ovanför sänggaveln.
 

Bilagor

  • T1.jpg
    T1.jpg
    645,4 KB · Visningar: 24
  • T2.jpg
    T2.jpg
    824,2 KB · Visningar: 14
  • T3.jpg
    T3.jpg
    797,3 KB · Visningar: 16
  • T4.jpg
    T4.jpg
    46,8 KB · Visningar: 15
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Jättebra sida! En av de första åtgärder jag gjorde på vår bil var att montera en genomgående rostfri ögla (från Biltema) bak. I den kan vi låsa fast cyklarna. tillfället gör tjuven, så det måste bli lite svårare. På insidan satte jag en baggageögla som bricka (även den från B.) På så sätt kan jag spånna fast bord och stolar under körning.
Leffe
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Mer småförbättringar:


backkameran sitter väldigt utsatt, en regndroppe på linsen så ser man väldigt suddig, lösning en keps

HB 007.JPG




väldigt svårt att se om trappsteget är utfällt, lampan är för svag och sitter skymd av ratten, lösning ett litet "lysrör" i form av en röd krymslang på glödlampan istället för det röda locket



HB 009.JPG

HB 010.JPG

HB 011.JPG
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Vintern/vårens småförbättringar

Tankmätare till Alugas flaskorna, strömbrytaren för val av flaska, gömde jag i ramen, så den syns inte
HB2012 005.JPG

Biltemas AGM batterier, mycket jobb att bygga om fästena för 3 istället för 2 batterier, men bra blev det. Byggde en egen box med plint mot EBL där jag kan gå in med annan laddare om CTEKen fallerar
HB2012 008.JPG

CTEKs stora laddare, kopplad via EBL och egen strömbrytare
HB2012 009.JPG

Uppdremlade hål, fick precis plats med 5.25" och bra dämpning bakom
HB2012 011.JPG

HB2012 012.JPG

De gamla Rockford 4" fick plats här + infällda USB uttag, skall köpa 3 till.
HB2012 014.JPG

HB2012 015.JPG

HB2012 017.JPG

Är riktigt nöjd med ljudet nu
HB2012 018.JPG

Subwoofer
HB2012 020.JPG

Bilden med nya kassakåpet....är censurerad :rolleyes:

Just det, den här är ny för säsongen också, Mr Diego :D
HB2012 003.JPG

Sen när prylarna kommer blir det SOG (den nya med gröna burken) och LED stripe på markisen
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Blandade småförbättringar av husbil

Någon här på forumet tipsade för ca 1 år sedan, om att montera 5 Volt datafläktar, för att få bort fukten på framrutan, speciellt på helintegrerade bilar. Har nu testat detta på ett par, tre resor och detta fungerar alldeles utmärkt. Startar dem endast då tendens till fukt börjar komma. Tysta och energisnåla. Kopplade till cigg. uttaget. Inköpta på Net o Net. Kan rekommendera detta !
 

Bilagor

  • Fläktar 003.jpg
    Fläktar 003.jpg
    891,9 KB · Visningar: 30
  • Fläktar 002.jpg
    Fläktar 002.jpg
    822,9 KB · Visningar: 23
Toppen