• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bladfjäderpaket

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025
Hallå alla husbilsvänner, nu har jag en fråga igen.
Var under bilen och kröp lite, såg att mina bladfjädrar var röda som räven av ytrost, vad skall man spruta på dom?
Tekyyl?
Underredsmassa?
Alla tipps mottages tacksamt.
Ha en fin kväll
MVH KEJO 20

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bladfjäderpaket

Lyft bilen så att fjädrarna blir avlastade, köp sprayflaska med olja för motorcykelkedja. Den oljan har mycket bra vidhäftning, genom att smörja med lyft bil kommer oljan in mellan bladen och det minskar slitaget. Rosten kan man lämpligen borsta bort med stålborste innan man smörjer.
Ove.G

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, gör som Ove.G skriver, och om du dessutom när bilen är upphissad och fjädrarna avbelastade slår in en kraftig mejsel mellan bladen vartefter man sprayar, helst med ett sådant där plastförlängningsrör som hör till en del flaskor så att man får in fett mellan alla blad. Litiumfett på sprayflaska går också bra att använda. När du är klar mellan bladen så funkar det fint med att dränka bladen på "utsidan" med linolja på sprayflaska. Tektyl och dyl. brukar bara torka och flagna av efter ett tag. Om fjäderbladen har varit rostiga och kärvat mot varandra så brukar det faktiskt kännas att fjädringen bak blir snällare i gupp m.m.

Lycka till JANKRO.

Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hej alla
Vad kan man smörja knirrkande gummibussningar med?
Ha en fin dag.
MVH KEJO

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej Kenneth! Biltema har linolja på sprayburk, tror det är snällare mot gummibussningar och funkar bra på både fjädrar, chassi o golvskivan.

Mvh. Sanddammaren

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Linolja är inget smörjmedel, använd kedjeolja som någon skrev, sedan brukar det finnas plastmellanlägg emellan fjäderbladen längst ut, dom håller knirket borta. Dock slits dom eller försvinner, så kolla!

F

F.d. 53076

Guest

Vi bruker å spraie på silikon samme som blir brukt på lister da tørker ikke gummiforingene:)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Friktionen mellan fjäderbladen i en flerbladsfjäder fungerar som stötdämpare och förhindrar att bilen blir "gungig".
Jag är inte så säker på att det alltid är lämpligt att smörja bladfjädrar.

F

F.d. 53012

Guest

Överdrift har aldrig sett bladfjädrar som rostat av annat på bilar som är 50 år och då är det ändå förbjudet att ta sig från punkt A till B utan myndigheternas tillstånd och dom flesta i denna klubb gått ur tiden så det är inget att spilla tid på.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Friktionen mellan fjäderbladen i en flerbladsfjäder fungerar som stötdämpare och förhindrar att bilen blir "gungig".
Jag är inte så säker på att det alltid är lämpligt att smörja bladfjädrar.

Det skulle i så fall vara en återgång till de friktionsstötdämpare som bilar hade i sin barndom! Nej, fjädrarna skall gå så lätt som möjligt, och de hydrauliska stötdämparna skall göra sin uppgift att bromsa onödiga fjädringsrörelser.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Överdrift har aldrig sett bladfjädrar som rostat av annat på bilar som är 50 år och då är det ändå förbjudet att ta sig från punkt A till B utan myndigheternas tillstånd och dom flesta i denna klubb gått ur tiden så det är inget att spilla tid på.

Det handlar väl inte om fjädrarna rostar av eller inte, utan bara att hålla bilen i funktionsdugligt skick!

Toppen