• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

blöt dator

F

F.d. 11293

Guest
vi har haft inbrott, och nu har vi hittat datorn ute och det har regnat, den har varit ganska blöt, den har den stått i värmen o gottat till sig ett tag, det finns bilder och dokument i den som jag vill rädda, "vågar" jag starta den? har jag bara en chans när den har varit våt,
kan jag göra ett starförsök o prova?
jag är lite otålig o nyfiken
:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: blöt dator

Her er det mange forhold, om vatnet er bare helt rent regnvann så skulle det ikke bli skade når det er tørket 100%. Litt restvann på elektronikken og "poff",
Har en gang reddet en laptop som fikk en kopp kaffe i tastaturet, demonterte og vasket med rent vann alle deler - lot de tørke i noen dager og satte sammen. Den fungerte! Er det sølevann - så er vaskejobben nødvendig og 50% mulig at dere klarer å redde pcen.

I ditt tilfelle ville jeg tatt ut harddisken, fjernet alle spor av fukt og latt den tørke. Deretter ville jeg satt den i en usb-interface (fant en i Teknikmagasinet) koblet til en annen pc og kopiert alle bilder til annet media.
Velger dere å skrote selve laptoppen direkte så kjøp en usb-boks til harddisken og bruk denne eksternt på den nye pcen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: blöt dator

Lägg den på elementet eller annat ordentligt varmt (inte på spisen!), så att all fukt avdunstar. Sen startar den, såvida inte nån försökt starta den blöt innan.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: blöt dator

Hårtork som står en bit ifrån riktad där fläkten blåser ut, vänta sedan några dagar så går dert nog bra. Annars får du plocka ur disken och leta reda på någon kompis som kan koppla upp den

lycka till Gurra
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: blöt dator

Massa bra tips om att få den torr, ett till är att plocka loss batteri och de luckor som går att ta loss och sedan låta den stå i ugnen över natten på 50° (inte mer!!)

Sedan beror det naturligtvis också på hur gammal datorn är, hur mycket jobb det är värt att lägga på den för att få liv i den igen.

För, som Knut säger, så finns det lådor där du stoppar in hårdisken så att den blir en extern disk. Titta exempelvis på "hårddiskkabinett" på kjell.com.

Troligen har disken klarat strapatserna, då själva diskarna sitter i en lufttät låda.

Lycka till. Jag hoppas att ni kan rädda bilderna!!

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: blöt dator

Selve disken sitter i en støvtett låda med filter for utjamning av lufttrykk.
Elektronikken på utsiden og kontaktene for motor og hode er ikke like beskyttet.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: blöt dator

Jag hade nog kollat med en reparationsverkstad innan jag hade startat den. Eller plockat ut hårddisken och kört den i en annan dator.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: blöt dator

Varför köpa ett helt kabinett, köp istället en adapter för IDE till USB 2.0. Då kan du sätta disken i adaptern oavsett om det är en 2.5 eller 3.5 elle SATA disk, sedan kopplar du disken till en ledig USB port på vilken dator som helst sedan är det bara till att kopiera över det du vill ha. Kostar mellan 300-400 kr. Betydligt enklare och smidigare än ett helt kabinett.

Microshop Europe AB - Adapter USB 2.0 till SATA/IDE2,5"/3,5"

Microshop Europe AB - Adapter USB 2.0 till SATA/IDE 1.8"/2,5"/3,5"

Microshop Europe AB - Adapter USB 2.0 till SATA/IDE2,5"/3,5"

Använder en sådan adapter själv på jobbet, och har varit en räddare i många lägen. Rekommenderas!!!
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: blöt dator

Jeg ville gjort som Knut foreslår, ta ut disken og sette den i et harddiskkabinett med USB-tilkobling. Clas har kabinetter til rundt 250,- spenn. Det er dataene på disken som er viktig, kan du i tillegg redde laptoppen blir dette bonus.
La laptoppen tørke lenge før du prøvestarter.....lykke til !

oleberg :yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: blöt dator

En adapter er best for service, men et lite kabinett koster normalt mindre enn en frittstående adapter. Det finnes adaptere som tar nesten alle typer disker på en adapter, og det finnes for enkelt interfacer - disse siste burde ikke koste mer enn 100 - 200 kr. når en kan få kabinetter i fra under 200.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: blöt dator

Frågan är vad man ska ha ett kabinett till när man bara har behov att ha ut data från disken, känns överkurs att skruva in en disk i ett kabinett för att få ut data ifrån det. Fördelen med adaptern är att man klarar både 2,5 tums, 3,5 tums och SATA diskar i samma adapter. Men som om man vill göra saker och ting krångligare så javisst kör på ett kabinett då, vad vet jag, jag är ju bara it-tekniker :).
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: blöt dator

jag är lite av den otåliga typen, så jag provade nu och den funkar :yes:

tack för alla tipps, oftast så kan man kan göra saker på flera sätt, alltifrån att chansa (som jag gjorde nu) till att göra det på den säkra sidan.

tack än en gång
:):)
jag skall köpa en ny externdisk och spara över
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: blöt dator

Ja otålig måtte du vara:twitcy:.
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
Men vi var nog många som höll tummarna.
Skönt att du fick i gång den.
Påtal om otålig för en 10 år sedan så gick de ut och varnade folk för ett virus man skulle inte starta datorn.
Då lånade vi sambons brors dator emellanåt för vi hade ingen då.
När sonen kom hem efter skolan så sa jag till honom att ej starta den men så fort jag vände ryggen till så startade han den, o vad hände faktura program o en massa elritningar på div ombyggnationer borta./Susanne
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: blöt dator

laddat över det mesta, datorn lucktar skunk, det kanske den har gjort det tidigare, men jag fick se annnan sak klockan på datorn visade 17:00 när den verkliga tiden var 12:00

kan man räna ut när inbrottet var den dagen, släpar klockan efter eller går före, eller har det inget samband :confused:

finns det någon anans stans i datorn där man kan se när sladdarna rycktes ut :confused:

/detektiven
:)
tacksam för alla tips
:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: blöt dator

Roligt att du fick igång den.
Dom flesta elektroniska aparater tål att bli blöta utan att dom blir skadade vad som är farligt är att dom har spänning på kretsarna. Av vattnet bildas små mineralbroar som kortsluter kretsarna dessa är svåra att rengöra har en apparat ex mobiltelefon legat ute i regnet avstängd eller utan batteri så är det enkelt att rengöra den med alkohol eller av egen erfarenhet spray för att rengöra videotrummor. Har en apparat legat ute i regn påslagen en längre tid så kan det vara väldigt svårt att reparera den.
Så alla aparater som har blivit blöta ta bort batteriet så fort som möjligt så att den kemiska prossesen upphör sedan kan man i lung och ro rengöra.
I detta fallet med datorn så rekommenderar jag att du gör en säkerhetskopia det uppstår lätt fel efteråt pga mineralrester av vattnet
Juan Norte
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: blöt dator

Hej, efter att en gång i forntiden(84) haft brand i elektronikfabrik(min egen), är min erfarenhet att mycket kan återvinnas om man är snabb. Rena elektronikort kan tvättas med vanligt tvättmedel + sprit t.ex vad ni köper som fönsterputs.
En komplex produkt som en t.ex Laptop behöver tas ned i sina bestånds delar men mitt råd är ta fram skruvmejslen, plockaisär allt tvätta o ev. be om hjälp med att sätta ihop allt.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: blöt dator

En till gång på forntiden (87) levererade en chaufför en större dator till en kärnkraftverk, för att styra härden med, :wideeyed: han levererade den på helgen då han hade gott om tid och ställde den ute på lastkajen, tyvärr var den inte riktigt vattentät fast den var inplastad. :rolleyes:
Den var bara att slänga och kostade väl som 3-4 nya större husbilar :swoon:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: blöt dator

hur torkade du den och hur länge mvh håkan nyfiken

Jag tog in datorn och ställde den vid sidan av våran vedspis, ganska god värme och efter 3 1/2 dygn så startade jag den, kanske skulle vart nägra dagar till men jag var otålig och nyfiken på vilka bilder som var i datorn.
Den luktar lite skunk, men nu är allt räddat som var i den
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen