• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blåtand förlängning/repeater?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.437
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon fungerande lösning på problemet att blåtandsändaren inte når mottagaren?

För WiFi tror jag mig veta att det finns, men hur är det för Blåtand?

Eller, Blåtand till WiFi?
 
Det finns ju olika nivåer på Blåtandssignaler så tillverkaren av produkten kan välja efter egna preferenser, med kraftigare signal, högre strömförbrukning. Blåtand är ju avsedd för kommunikation på korta avstånd, för längre avstånd finns det lämpligare metoder.
Så är det säkert, då har Victron lagt sig långt under BMS123.
Klarar mina prylar i husbilen med BT 10m så är jag helnöjd, smartshunt får sitta kvar, men Garmin backkamera hamnar på återvinningen.

Angående Mickes fråga så verkar det finnas många produkter som hanterar sändning/mottagning av BT, men det mesta verkar systembundet och många är inriktade på ljudsystem.
 
Men inte för bms BT, klurigt ;)
Jag har för mig att LFP batterierna är inkapslade av metall på sidorna, ovansidan är jag osäker på. Shunten har i princip metall runt om sig. Det har inte BT för BMS.
Jag ser att kabeln till strömmatningen för shunten är ihop rullad med ett buntband.
I min bil lät jag inte kabeln vara ihoprullad. Jag tänkte att BT signalen kunde påverkas inkl. en del induktion i den kabeln som kunde påverka själva shunten.
 
Jag har för mig att LFP batterierna är inkapslade av metall på sidorna, ovansidan är jag osäker på. Shunten har i princip metall runt om sig. Det har inte BT för BMS.
Jag ser att kabeln till strömmatningen för shunten är ihop rullad med ett buntband.
I min bil lät jag inte kabeln vara ihoprullad. Jag tänkte att BT signalen kunde påverkas inkl. en del induktion i den kabeln som kunde påverka själva shunten.
BMS 123 som både Peter och jag har, sitter öppet ovanpå battericellerna, förmodligen är det skälet till den bättre signalen.
 
Så är det säkert, då har Victron lagt sig långt under BMS123.
Klarar mina prylar i husbilen med BT 10m så är jag helnöjd, smartshunt får sitta kvar, men Garmin backkamera hamnar på återvinningen.

Angående Mickes fråga så verkar det finnas många produkter som hanterar sändning/mottagning av BT, men det mesta verkar systembundet och många är inriktade på ljudsystem.
Vilken Garmin kamera är det? Hade funderingar på att komplettera den fasta kameran med en Garmin trådlös monterad i registreringsskylten (har man cyklar med överdrag så skymmer de mycket i den fasta kameran). Vill inte köpa och sedan bli f-rbannad...
 
Så är det säkert, då har Victron lagt sig långt under BMS123.
Klarar mina prylar i husbilen med BT 10m så är jag helnöjd, smartshunt får sitta kvar, men Garmin backkamera hamnar på återvinningen.

Angående Mickes fråga så verkar det finnas många produkter som hanterar sändning/mottagning av BT, men det mesta verkar systembundet och många är inriktade på ljudsystem.
Annars får ni byta till denna?

 
Men inte för bms BT, klurigt ;)
På bilden sitter den ju ovanpå batterierna i ett mer öppet läge. Skulle förvåna mej om man inte använder samma komponenter. Står förmodligen uteffekten i db det gör den på min nya regulator.
Men ingenstans hittar jag vilken spänning och max ström som utgången klarar? tänkte att man kunde få laddning via solen den vägen till startbatteriet.
 
Tillbaka
Toppen