• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Blåsor på husbilens tak.

HåGe

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
Har upptäckt två blåsor på taket på min husbil, en LMC 2016. Har helt nyligen gjort fukttest på LMC utan några anmärkningar.

Bilagor

• 20250918_145303.jpg
    20250918_145303.jpg
    2,9 MB · Visningar: 145
  • 20250918_145408.jpg
    20250918_145408.jpg
    2,6 MB · Visningar: 145

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Liknande blåsor på taket hade jag på min Dethleffs 2008 för några år sedan. Jag upptäckte dem av en slump en väldigt varm sommardag. Till nästa säsong var blåsorna borta.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Med tanke på den nyligen gjorda fukttesten borde jag väl inte vara alltför orolig för upptäckten av blåsorna.
Det beror inte på fukt utan limsläpp i takets sandwichkonstruktion. Aluplåten utvidgar sig i värmen och om limmet inte håller emot tillräckligt blir det så. Brukar även bli blåsor på sidorna. Gå runt på en camping en varm sommardag och kolla på fordonen i solen så hittar du säkert detta!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det är troligen isoleringen som lossat från ytterskiktet, antingen den är limmad eller uppskummad direkt mot det.
Det är inte omöjligt att det finns lite gaser av det som gjort uppjäsningen av skummet därinne i bulan och som trycker på.
Det kan ev. gå att avhjälpa lite eller rätt mycket, så inte mer släpper därinne och bulan blir större.
Ingen exakt vetenskap (och jag säger bara att man kan men inte behöver :msn_dontknow:) göra något, men det som brukar hjälpa en hel del faktiskt är....
Taket är ju tätt och isoleringen har ju stängda porer för att inte suga åt sig vatten m.m. så trycket därinne kan ju inte komma ut.
"Borra" hål i yttertaket är ju helt uteslutet naturligtvis, men sedan beror det på var man hamnar om man mäter ut var bulan sitter men på insidan av bilen. Nu är det ju taket men det kan också ske på väggarna m.m.
Sedan beror det också på inredningsbeklädnaden och var bulan sitter, för ett litet hål inifrån brukar hjälpa.
Man kan ju inte bara ta ett litet borr och då riskera att komma rakt ut med lite otur och lagen om all dj.....het, men en tillräcklig bit ex. pianotråd lite lagom kanske bara 1.5 m.m. eller så, som man plattar till lite i spetsen som en liten sked och sedan en smidig borrmaskin eller kanske bäst en sådandär gammal handdriven drillbormaskin och så borrar man genom innerskiktet ( ev. ett riktigt borr bara till någon cm. in genom innertaket, men tänk på att typ tyg kan dras och trassla sig runt ett borr som snurrar ) därefter pianotråden, allt för att inte skada yttertakskiktet).
När man kommit (lätt) genom isolering in i bulan och man backar ut med "borret" så brukar det faktiskt pysa ut övertryck genom hålet, och beroende på om takskiktet töjt sig lite, eller kanske inget, så brukar bulan sjunka ihop efter ett tag faktiskt.
Låt hålet vara öppet så bulan kan andas lite.
Om man vill ha ett hål i inredningen beror ju på var man hamnar invändigt och mycket på vad innertaket ( eller innerväggar) har för klädsel naturligtvis, för en del klädsel gömmer ett hål helt om man har tur.
Att bara sticka upp typ en kraftig nål eller något brukar inte funka för isoleringen kan ev. täta till när nålen dras ut, så det inte blir ett litet andningshål kvar.

M.v.h. JANKRO.

Toppen