• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blåsor i lacken

F

F.d. 29787

Guest
Hymerägare gör en kontroll i nederkanten på bodelsdörren. Jag har en S-klass 2009 där lacken
blåsar sig,det började redan efter två år,verkar mycket svårt att få reklamation på detta,
tillverkaren ställer endast upp med goodwill eftersom garantin endast gäller två år. Jag har haft ett antal nya husbilar, men aldrig haft problem med dålig lackering.Dörren måste bytas och jag
har fått kostnadsförslag på detta som är helt oacceptabelt,denna reklamation bör tillverkaren
stå för till 100%.Men tyvärr, garantin är endast två år svarar tillverkaren.
Jag ska prova lägga in en bild,kan hända jag lyckas.
Rune.003.JPG

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Blåsor i lacken

Det liknar samma problem som bl a Peugeot har på vissa kombimodeller. Man har konstaterat att det är för tätt mellan lucka och kaross/ stötfångare. Det kommer grus emellan och när man öppnar och stänger luckan, repas lacken och rosten/ vitrosten kommer som ett brev på posten.
Inte heller de tar något ansvar utan möjligen på goodwill.
Nu vet jag inte vad det är för material i din dörr men det ser likadant ut.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det har ju helt klart varit för tätt och det är väl aluminiunlucka så det kommer med tiden komma ut vitt mjöl ( oxidation) om det inte åtgärdas och då gäller det ju inte bara lacka om utan skapa ett större utrymme i skarven .

F

F.d. 16416

Guest

Förstår inte att det kan vara för tätt. Rör sig listen i dörren vid stängning?
Den övre listen sitter väl skruvad i dörren och den undre i karossen.
Tycker möjligen att lackeringen på dörren är dåligt gjord före montering av listen eller att fukt i den övre listen på något sätt orsakt detta. Något galvaniskt med rostfria skruvar i listen????

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Här gäller Konsumentköplagen och den är inte dispositiv (lagen är tvingande) och avser:
  • köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
  • byte av lösa saker,
  • beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Här har tydligen företaget du köpt HB av förlängt garantin till 2 år.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

OBS! Reklamationstiden är upp till 3 år.

Lycka till/lenmar

F

F.d. 29787

Guest

Förstår inte att det kan vara för tätt. Rör sig listen i dörren vid stängning?
Den övre listen sitter väl skruvad i dörren och den undre i karossen.
Tycker möjligen att lackeringen på dörren är dåligt gjord före montering av listen eller att fukt i den övre listen på något sätt orsakt detta. Något galvaniskt med rostfria skruvar i listen????

Roadglider

Roadglider jag har samma uppfattning som du ,det är alldeles uppenbart att det är brister i
underarbetet före lackeringen, där finns fönster i dörren och även här finns blåsor i kanten runt
fönsterlisten.Dessa började komma efter två års tid, det finns ju biltillverkare idag som har 6 till 10års lackgaranti.Vi får se vem som ska betala vad,dörren ska i vilket fall som helst bytas.
Jag ville endast göra er andra uppmäksamma på detta.

Rune.

F

F.d. 53012

Guest

Husbilar har som det verkar bara runt hörnet garanti trots det höga priset synd för våra ägare. En personbil skulle aldrig nekas den skadan, om det var en dussinbil eller en premiumbil. Dax att se över dom så kallade återförsäljarna vad dom egentligen garanterar, för syven och sist så skall tillverkaren gå in vid tvistemål och inte som det är nu ett filter (läs importören), som inte vill gå vidare mot tillverkaren.

Toppen