• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blå timmen

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Vill ni fotografera i blå timmen så finns det en bra sida som fungerar. Skriv in er ort och land så ser ni när blå timmen infinner sig. Jag prövade igår vid Glumslövs backar mellan Helsingborg och Landskrona och klockslagen stämde bra.
Ett litet tips kan vara att ställa in vitbalansen i solläge istället för auto vitbalans, då syns resultatet tydligare.
Här kommer sidan http://www.bluehoursite.com/

/Inge.
 

Bilagor

  • _IJO1671 kopiera.jpg
    _IJO1671 kopiera.jpg
    191,1 KB · Visningar: 9
  • _IJO1676 (kopia).jpg
    _IJO1676 (kopia).jpg
    205,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Blå timmen

Tack Inge !
Den vänstra bilden tycker jag är suverän. Härlig komposition med kullens mjuka rundning som ger en känsla av att det är jordklotets rundning. Behaglig färgton och dessutom ett bevis på att de s.k. kompositionsregler man ibland kan läsa har fel. Man kan visst ha ett huvudmotiv i mitten av bilden. Tack.
Massa hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Blå timmen

Tack Inge !
Den vänstra bilden tycker jag är suverän. Härlig komposition med kullens mjuka rundning som ger en känsla av att det är jordklotets rundning. Behaglig färgton och dessutom ett bevis på att de s.k. kompositionsregler man ibland kan läsa har fel. Man kan visst ha ett huvudmotiv i mitten av bilden. Tack.
Massa hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:
Japp! man har mycket att lär av dig och Ludde (Anette)

Pilot
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Blå timmen

Blå timmen brukar man räkna med en dryg timma före solens uppgång och en timma efter solens nedgång. Första kvarten före/efter solens upp/nedgång kan man räkna bort, då är det lite för mycket rött ljus.

Bilden nedan togs i förrgår, Särö Västerskogs naturreservat. Jag höll i en guidad fototur i Länsstyrelsens regi för 19 deltagare. De fick en "aha-upplevelse" när jag lärde dom att exponera rätt i blå timmen.

120514.019.jpg
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Blå timmen

Hej Ludde !
Vacker bild, blueskänsla under blå timmen. Börjar undra hur mina bilder framträder på andras skärmar, undrar bara för att jag uppfattar din bild som på gränsen mot underexp.. Skulle du kunna tänka dig att printa en 10x15 på denna bild och skicka till mig. På det viset kan jag se hur du vill ha bilden jämfört med hur den framstår på min skärm. Givetvis kommer jag att ersätta dig för kostnaderna för porto. Har egentligen aldrig tidigare reflekterat över hur mina egna bilder ser ut på andras skärmar.
Massa hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Blå timmen

Tyvärr har jag inget att printa ut med, annars hade jag gärna gjort det!
Bilden är något underexponerad, men inte så mycket att det inte går att se detaljerna. Underexponeringen är -2 EV.
Jag kan skicka dig en annan bild som jag har som vykort, samt även skicka den digitala filen till dig så kan du jämföra.
Min skärm är väldigt ljusstark, det är en iMac 27".
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Blå timmen

Hoppas du inte missförstår mig, jag har absolut inget kritiskt att säga om bilden. Precis som du säger så framträder detaljerna och dessutom vill vi ha våra bilder enligt vår egen personliga smak. Anledningen till min undran var enbart osäkerheten om hur mina bilder ter sig på andras skärmar.
Massa hälsn / Harry Hymer

(Ha en moro 17:e maj)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Blå timmen

Hej, nejnej, det trodde jag inte heller! Jag tänkte att du kanske ville se om du ska kallibrera din skärm! Vill du ha ett vykort + digital fil ordnar jag gärna det. Kan dock tyvärr inte printa ut den aktuella bilden, äger endast en laserskrivare av enklare variant...:cool:
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Blå timmen

Och det finns en app för det! Magic Hour på App Store.
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Blå timmen

Den ger tiden för den "magiska" timmen på morgonen och på kvällen i den ort du befinner dig i. Inget jättenödvändigt precis. Men gratis, har jag för mig.
 
Toppen