• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blå tand Ipad

F

F.d. 1256

Guest
Hej

Köpte en ny padda i dag. I pad 4 med blå tand. Tänkte föra över bilder via blå tand från Samsung S4.
Telefonen hittar paddan, paddan hittar inte telefonen. Är detta typiskt I pad ??
Någon som vet någon omväg för att få detta att funka ???

Mellan datan och telefonen inga problem med överföring.
Tack på förhand.

Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Blå tand Ipad

iPad använder bara blåtand för att koppla samman hörlurar, skrivare och liknande.

Ett tips är att använda Dropbox från din Samsung, då kan du nå bilderna från alla
dina prylar. Alternativet är att koppla samman telefon och platta med kabel och USB-adapter eller med SD-adapter.

F

F.d. 25023

Guest

Kabel och iPads USB-adapter fungerar inte med Samsungen, tyvärr.

Dropbox eller bildström eller iTunes med en annan dator emellan. Lättast om du lagrar bilderna på SD-kort och överför dem via iPad's SD-adapter.

Hälsning jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det har visat sig att vissa Androidtelefoner/plattor förbrukar för mycket ström för att fungera med USB-kabel till iPad. Däremot går det att föra över bilder på detta sätt med de flesta kameror.

I

Ice-Man

Guest

Det har visat sig att vissa Androidtelefoner/plattor förbrukar för mycket ström för att fungera med USB-kabel till iPad. Däremot går det att föra över bilder på detta sätt med de flesta kameror.

Hur sjutton menar du nu Knarrevik? Vaddå förbrukar för mycket ström? Mer ström än vad? Motsvarande äppleprodukt drar minst lika mycket ström.... Om det bara i så fall är "vissa", varför inte då stödja de andra?

Sanningen är att Apple valt att bara stödja vissa av dem specifikt utvalda produkter. Alltså ett beslut helt i Apples anda.... Bluetoothstandarden i sig tillåter kommunikation med vilken BT-enhet som helst, det är alltså Apple som lagt in begränsningen.

Att man sedan via tredjepartsprodukter kan kringgå det hela är ju knappast Apples förtjänst, snarare tvärt om!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Blåtand Ipad

Hur sjutton menar du nu Knarrevik? Vaddå förbrukar för mycket ström? Mer ström än vad? Motsvarande äppleprodukt drar minst lika mycket ström.... Om det bara i så fall är "vissa", varför inte då stödja de andra?

Lugn Iceman, det är svaret man få på iPads skärm när man kopplar Androider med sladd till iPad. Med vanliga kameror funkar det utmärkt att föra över bilder på detta sätt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan komme av at Android i motsetning til eplet bruker EU-standard ladekontakt for telefoner over USB kontakten. At iPad blokkerer når den ser at noe bruker over 500 mA i sstedet for å stenge av +5V, noe som er innefor usb-spec hindrer effektivt kobling mot nesten alle andre telefoner enn iPhone.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det har med profiler att göra. Och Apple stödjer bara de tre som nämndes ovan. Alltså vill iPaden tro att det är en kamera som är inkopplad, medans Android tror att det är en laddare, och vill dra ström ut från iPaden, som då ger varningen.
Dropbox eller SDkort låter som bra lösningar.

I

Ice-Man

Guest

Android tror att det är en laddare, och vill dra ström ut från iPaden, som då ger varningen.
Dropbox eller SDkort låter som bra lösningar.

Synd att inte iPaden stänger av +5V istället för att ge ett meddelande om att det inte funkar - då hade den ju kunnat läsa enheterna man kopplar till den.

Att jonglera och hålla reda på ett SD-kort är ju ett alternativ (SD-kort är ju ändå ganska billigt), men själv tycker jag om att behålla dem i respektive enhet.

Jag föredrar Dropbox, då syncas mina filer direkt och är genast åtkomliga på respektive enhet. På min Android kan jag även välja om jag vill att de bilder jag tar direkt kopieras till Dropbox eller senarelägga det tills jag har åtkomst till WiFi. Man kan givetvis välja att det inte alls ska kopieras till Dropbox.
Med Dropbox kan man även göra filer (stora eller små) tillgängliga via en länk, t.ex. så här: https://dl.dropbox.com/u/70701197/DSC_0276.jpg

Är någon intresserad av att skapa ett konto på Dropbox så använd gärna denna länk: http://db.tt/SFoZyXNJ Skapar man ett konto via den länken så får både den nya användaren och jag 500Mb extra lagringsutrymme gratis (totalt 2,5Gb alltså), bra va? :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag föredrar Dropbox, då syncas mina filer direkt och är genast åtkomliga på respektive enhet. På min Android kan jag även välja om jag vill att de bilder jag tar direkt kopieras till Dropbox eller senarelägga det tills jag har åtkomst till WiFi.

Jag blev positivt överraskad över att få 50 GB extra på Dropbox när jag anslöt min Galaxy Cam. Bilderna laddas upp automatiskt och jag behöver alltså inte göra detta manuellt.

I

Ice-Man

Guest

Jag blev positivt överraskad över att få 50 GB extra på Dropbox när jag anslöt min Galaxy Cam. Bilderna laddas upp automatiskt och jag behöver alltså inte göra detta manuellt.

Japp, de har nån form av samarbete med varandra så registrerar man med en Samsungenhet så får man massvis med utrymme gratis :)
Man kan välja automatisk uppladdning på alla Androidenheter som jag nämnde ovan.

Toppen