• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blå skärm med GPS

F

F.d. 5322

Guest
Efter att ha startat om datorn med Kartex och Clas Ohlssons GPS-puck, ungefär 500 gånger på Norrlandsresan i somras, beslöt vi att pröva en annan puck.
Beställde en annan modell av kompisen som har ett dataföretag.
Problemet var att det var samma drivrutiner! PL 2303 Driver Installer.
Efter två timmars (minst) telefonsupport med kompisen igår kväll, lyckades vi att få igång pucken.
Problemet var att de gamla drivrutinerna låg kvar och installationsprogrammet kunde inte ta bort dom.
Vi fick använda programet Ccleaner och även leta upp och ta bort en .inf-fil (oem4.inf) manuellt, innan det gick att lägga in de nya drivrutinerna.

Nu har datorn stått i fönstret och tuggat mot Kartex med ansluten GPS, sedan igår kväll och peppar, peppar; vi är fortfarande kvar på Ängholmen och ingen blå skärm! Hoppas att det håller i sig bara.

Ett tips till er som eventuellt tänker köra med denna typ av GPS-navigering:
Man skickar med och hänvisar till en drivrutin som är för gammal för Windows 7. Det finns en version som heter PL 2303 Driver Insteller v1417 som verkar fungera för oss. Denna hade säkert också fungerat med pucken från Clas Ohlsson.

Men för säkerhets skull kan jag ju be er att hålla tummarna att det håller i sig hela rundan runt Jämtland.
 
Toppen