Sv: Biltvätt av husbil
Hej!
Jag har en fråga angående biltvätt av husbilar. Vi driver ett antal biltvättar idag och planerar att bygga fler. De enda bilar som vi har svårt att få in i dagens tvättar kan i vissa fall vara husbilar. Därför undrar jag om ni kan hjälpa mig med följande:
- Hur hög bör en tvätt vara för att kunna få in 95% av alla husbilar?
- Hur ofta tvättar man i genomsnitt sin husbil?
- Vad finns det för alternativa tvättmöjligheter för husbilar idag (alternativ till att tvätta hemma)?
Tack för Hjälpen!/Andreas
Hej Andreas,
tack för att du intresserar dig för oss husbilsturister och ger oss möjlighet att lämna synpunkter och annat angående din planerade utbyggnad av husbilstvättar.
Vill minnas att det finns ca 49 000 registrerade husbilar i landet som självklart då och då behöver tvättas. Förmodligen mest på våren, hösten och möjligen även en del under vintern. Ett stort antal husbilsägare ställer av sin husbil och kör inte vintertid. Vet ej hur stor den andelen är i nuläget.
Under året finns det uppskattningar på att det kommer ca 100 000 husbilsturister från övriga Europa. Osäkert i vilken omfattning de tvättar sina husbilar under sina resor i Sverige. Ökningstakten av husbilar i Sverige ligger runt 3 000 - 4 500 enheter per år.
Flertalet husbilsägare är angelägna om att vårda och sköta om sina ögonstenar. Det tvättas säkert en hel del vid hemkomsten från varje resa. Kanske inte alltid i speciella och anpassade tvättanläggningar.
Svar på din första fråga har du redan fått i tidigare inlägg och svaret på den andra frågan är att husbilen tvättas efter nästan varje resa. Självklart beroende av väglag och annat som bidrar till i vilken grad husbilen smutsas ner precis som för vanliga personbilar.
Svaret på den tredje frågan är att vi får använda oss av de tvätthällar som kan tvätta större fordon och då är det inte alltid självklart att det är tillåtet att tvätta själv.
Här några exempel där medlemmar i Caravan Club kan använda sig av här i Stockholm
Husbilstvätt.
Sidorna på husbilen är inte så svåra att klara av själv med en mjuk borste och vatten. Värre är det med taket eftersom husbilarna vanligen är höga, över 3 meter. Det medför behov av en ramp av något slag där man kan stå säkert för att kunna tvätta taket. Eftersom många husbilägare är till åren komna så är det inte särskilt lätt och lustigt att stå på något rangligt för att själv tvätta husbilstaket. Helst skulle det vara en ramp på båda sidorna som man lätt och säkert kan komma upp på. Det skulle i vart fall jag föredra om jag ska tvätta själv.
V-backen