• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas fuktmätare?

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas fuktmätare?

En mycket bra mätare är Laserliner Moisture finder. Mäter fyra olika material, inga piggar, slät mätyta ca 990:-
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas fuktmätare?

Är detta något att satsa på?

Fuktmätare - Oförstörande Mätinstrument Mätinstrument Testinstrument - Biltema

För 695 kr kan man kanske få en fingervisning hur set står till med fukten.
Köpte en sådan förra året på Conrad men dyrare där så klart. Fick så konstiga utslag så jag tog dit en etablerad fuktfirma för att mäta ordentligt. Den visade andra värden vad dom fick ut. Han förklarade varför jag fick felaktiga värden.
Den arbetar mit ett refernsvärde då man kalibrerar den. Inte bara att sätta den på plats. Den måste kalbribreras mot ett lika material som är torrt. Utifrån det värdet visar den avvikelsen. Kalibrererar du den i luften så visar den avvikelsen från luften till det materialet du testar. Man måste derra i åtanke annars blir det helt galna värden. Husbilshandlarna har sådana men det är helt fökastligt. Min kontakt berättade just om detta felaktiga användande. Det bästa är ju med stift men det vill ju ingen göra.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas fuktmätare?

Det bästa är ju med stift men det vill ju ingen göra.

Jag brukar använda med stift. trycker in stiften bakom listerna. Det är ju normalt sett runt fönster och luckor läckagen sker. Mitt på en vägg är sannolikheten för läckage obefintlig. Nuvarande husbil har garanti kvar så den får firman mäta
 
Toppen