Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
När jag bråkade om detta lärde jag mig att det finns något som heter Falsk Kapacitet! Vilket jag framförde till Biltema när de laddade mina batterier och sa att de var ok.Jag pratade med en inköpsansvarig på Biltema för ca 1,5år sedan (efter att ha haft ungefär samma fel som det som drogs till ARN).
Helt enkelt att batteritestaren sa att batteriet behövde bytas redan efter ett år, fulladdat med 26% kapacitet kvar.
På butiken vägrade de att byta in det så jag drog vidare med frågorna.
Personen på Biltema kunde bekräfta att de under ca 2år fått undermåliga batterier med hög felfrekvens och många reklamationer.
Så de hade bytt leverantör igen.
Så batterier som då var ca 3år gamla var bra medans 2år gamla var dåliga och de som fanns i butik vid tillfället för samtalet var bra.
Han löste det genom att ringa chefen, som tidigare nekat mig bytet, i Södertälje och meddelat mitt namn och vad jag skulle byta in.
Så jag åkte förbi där och lämnade in det gamla och fick ett nytt.
Det nya testas 2ggr/år och är fortfarande bra.
Kör det som förbrukningsbatteri med solladdning...
När jag bråkade om detta lärde jag mig att det finns något som heter Falsk Kapacitet! Vilket jag framförde till Biltema när de laddade mina batterier och sa att de var ok.
Ett batteri kan uppfylla alla krav för ett fulladdat batteri men ändå ha en mycket lägre kapacitet än det hade från början. Varför?
Om plattorna är skadade, sulfaterade eller delvis gått länge så kan dessa ge en falsk bild av att vara fulladdade men i realiteten agera som om dessa vore betydligt mindre.
Det samma kan ske med s.k. gelé batterier med elektrolyten i gelé/fast form om dessa överladdats och springor eller bubblor bildats i gelén. Det som finns kvar av plattorna kan vara fullt funktionsdugliga men med enbart 20 % av plattorna kvar. Batterierna blir oftast dåliga av andra orsaker förrän dom når denna punkt men det är något du bör veta om testen visar OK, men om kapaciteten sjunker fort eller batteriet ”dör” mycket snabbt under belastning.
Blir det bra att montera ett batteri till, till en batteri bank med batterier som har använts. Det blir man ofta avrådd ifrån att göra, att kombinera batterier av olika ålder och typ i samma bank.
Göran i Björnarbo
Om Biltema krånglar & försöka beskära reklamationsrätten...
Jag köpte min Victron Deep Cycle i augusti föra året och nu i mars den andraRiktigt vad jag funderar över är lite oklart . Det är Zlatko som kompletterade med ett batteri till efter ett år , kan vara av samma typ.
Jag ska få till en batteri bank som matchar de 2m2 solpanel på 345w som jag tänker montera.
men det tar jag i en annan tråd.
Göran i Björnarbo
Det sköter våran herre med solenergi ,245W på taket och Ctek D250 SEDå slänger in en fundering, kan man på något vis ”balansera” dessa batterier?
Genom att laddada till samma spänning.
Göran i Björnarbo
Hej, som grund när man monterar ytterligare batterier i en batteribank, så bör man ladda den gamla banken fullt och även ladda det/de nya batterierna fulla så det inte blir någon större strömrusning om de skulle råka att vara väldigt olika i laddning vid sammankoppling, samt att bilens laddare då har samma utgångsläge på alla batterier.Då slänger in en fundering, kan man på något vis ”balansera” dessa batterier?
Genom att ladda till samma spänning.
Göran i Björnarbo