• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM batteri

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men tyvärr är det även så att verkar något vara ett billigt fynd, så finns det ofta en mindre bra orsak, hoppas bara att det inte gäller ditt "fynd" Börje :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag pratade med en inköpsansvarig på Biltema för ca 1,5år sedan (efter att ha haft ungefär samma fel som det som drogs till ARN).
Helt enkelt att batteritestaren sa att batteriet behövde bytas redan efter ett år, fulladdat med 26% kapacitet kvar.
På butiken vägrade de att byta in det så jag drog vidare med frågorna.

Personen på Biltema kunde bekräfta att de under ca 2år fått undermåliga batterier med hög felfrekvens och många reklamationer.
Så de hade bytt leverantör igen.
Så batterier som då var ca 3år gamla var bra medans 2år gamla var dåliga och de som fanns i butik vid tillfället för samtalet var bra.
Han löste det genom att ringa chefen, som tidigare nekat mig bytet, i Södertälje och meddelat mitt namn och vad jag skulle byta in.
Så jag åkte förbi där och lämnade in det gamla och fick ett nytt.
Det nya testas 2ggr/år och är fortfarande bra.
Kör det som förbrukningsbatteri med solladdning...
När jag bråkade om detta lärde jag mig att det finns något som heter Falsk Kapacitet! Vilket jag framförde till Biltema när de laddade mina batterier och sa att de var ok.

Ett batteri kan uppfylla alla krav för ett fulladdat batteri men ändå ha en mycket lägre kapacitet än det hade från början. Varför?
Om plattorna är skadade, sulfaterade eller delvis gått länge så kan dessa ge en falsk bild av att vara fulladdade men i realiteten agera som om dessa vore betydligt mindre.

Det samma kan ske med s.k. gelé batterier med elektrolyten i gelé/fast form om dessa överladdats och springor eller bubblor bildats i gelén. Det som finns kvar av plattorna kan vara fullt funktionsdugliga men med enbart 20 % av plattorna kvar. Batterierna blir oftast dåliga av andra orsaker förrän dom når denna punkt men det är något du bör veta om testen visar OK, men om kapaciteten sjunker fort eller batteriet ”dör” mycket snabbt under belastning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag bråkade om detta lärde jag mig att det finns något som heter Falsk Kapacitet! Vilket jag framförde till Biltema när de laddade mina batterier och sa att de var ok.

Ett batteri kan uppfylla alla krav för ett fulladdat batteri men ändå ha en mycket lägre kapacitet än det hade från början. Varför?
Om plattorna är skadade, sulfaterade eller delvis gått länge så kan dessa ge en falsk bild av att vara fulladdade men i realiteten agera som om dessa vore betydligt mindre.

Det samma kan ske med s.k. gelé batterier med elektrolyten i gelé/fast form om dessa överladdats och springor eller bubblor bildats i gelén. Det som finns kvar av plattorna kan vara fullt funktionsdugliga men med enbart 20 % av plattorna kvar. Batterierna blir oftast dåliga av andra orsaker förrän dom når denna punkt men det är något du bör veta om testen visar OK, men om kapaciteten sjunker fort eller batteriet ”dör” mycket snabbt under belastning.

Exakt så betedde sig mina 3 Biltema agm, de hade hög och bra vilospänning som fulladdade under säsong 3.
Landade man mot kvällningen med full batteribank, kikade på lite tv m.m. så efter en natt med cpap via inverter så klarade de inte av kapsylkaffemaskinen på morgonen, utan invertern slog ifrån och så även ebl som släckte ner all 12V, dock räckte strömmen till att starta TEC29 så vi fick vårt morgonkaffe, stog inte ut med detta vareviga morgon, säkert inte våra ev. grannar heller, vi står sällan kopplade på landström.
Testade ett av dem i en XC70 under vintern, funkade bra som startbatteri, men körde man webaston i 30min på morgonen, så räckte inte kvarvarande kraft till att starta bilen.
Jag orkade inte tjafsa med Biltema utan gav bort dem till kompisar och de fick fortsatt liv som startbatterier.
Jag finner inget 20h-värde på biltemas agm, vilket skvallrar om att de inte ska användas som förbrukarbatteri.
En ok förbrukarbank på 285Ah ska lätt kunna leverera 50% över en natt.
Mina Biltema ersattes av 2st Varta dual purpose 90Ah agm, som gjorde jobbet utan att protestera, de ersattes senare i sin tur av 400Ah Lithium.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Blir det bra att montera ett batteri till, till en batteri bank med batterier som har använts. Det blir man ofta avrådd ifrån att göra, att kombinera batterier av olika ålder och typ i samma bank.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Blir det bra att montera ett batteri till, till en batteri bank med batterier som har använts. Det blir man ofta avrådd ifrån att göra, att kombinera batterier av olika ålder och typ i samma bank.
Göran i Björnarbo

Som du skriver så avråder man att "blanda" batterier i en bobatteribank, är det olika skick på batterierna så kommer det friskaste att få ett kontinuerligt arbete att hålla upp spänningen i ett eller flera sämre batterier i samma bank.
Även ifall du skaffar ett identiskt och vill prova, så ladda dem helt fulla separat, låt dem sen vila i minst 24h, mät vilospänningen på dem och den bör inte skilja många mV, parallellkoppla dem sedan och mät gärna med en DC A-tång ifall du får strömmar mellan batterierna när du inte har några förbrukare anslutna.
Även när man köper flera nya identiska batterier till en bank, så kan det skilja rejält på dem, det kan du kontrollera med en voltmätare i en butik, när jag köpte 3st agm batterier på biltema, så plockade jag ut de 3 med högst jämnast spänning från den stora pallen med batterier, bara för att få så jämna batterier som möjligt, och det skiljde rejält i spänning på alla batterier jag mätte på.
Personligen skulle jag idag hellre köpa ett stort bobatteri, istället för flera små, för att slippa ovan nämnda problem.
Alltså, det kan fungera att göra det som du funderar på.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Riktigt vad jag funderar över är lite oklart . Det är Zlatko som kompletterade med ett batteri till efter ett år , kan vara av samma typ.
Jag ska få till en batteri bank som matchar de 2m2 solpanel på 345w som jag tänker montera.
men det tar jag i en annan tråd.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
På de företags sidor som säljer dyrare batterier. Finns det ofta bilder med grafer och tabeller . Som ska illustrera batteriets prestanda. Är det någon form av standardiserad provning?
Något sådant har jag inte lyckats få fram på Biltemas batterier.
Göran i Björnarbo
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Det har blivit hårdare krav på reklamationer på Biltemas batterier. Jag har ett 2 år gammalt AGM batteri i personbilen som jag är tvungen att tilläggsladda rätt ofta pga. att volttalet sjunker. Testade batteriet med biltemas pro testare Batteritestare Pro
Testaren sa att batteriet skulle bytas. När jag pratade med personalen på reklamation så sa dom att dom hade fått nya regler att hålla sig till. Man skulle lämna in batteriet i 2 dagar för analys hos dom innan dom kunde bedöma om reklamationen var godkänd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om Biltema krånglar & försöka beskära reklamationsrätten tycker jag att man väljer bort detta batteri vid inköp. Bättre vore väl att dom väljer en annan leverantör. Att dom vidtagit denna åtgärd kan tyda på att dom har problem med kvaliteten på batterierna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om Biltema krånglar & försöka beskära reklamationsrätten...

På vilket sätt anser du att de försöker beskära reklamationsrätten?

Om du syftar på eventuell garanti, så är det garantigivaren som bestämmer villkoren.

Om du syftar på konsumentköplagen, så är det efter sex månader köparen som ska bevisa att felet är ursprungligt.

Att säljaren vill undersöka det påstådda felet anser jag vara helt naturligt.

Pålle
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ett av bekymren med lågpris varor kan vara den ojämna kvaliten, vilket importören till viss del kan kompensera med frikostiga garantier. Om jag då som kund känner mig lurad ,blir missnöjd. Så blir det ett dåligt rykte.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Riktigt vad jag funderar över är lite oklart . Det är Zlatko som kompletterade med ett batteri till efter ett år , kan vara av samma typ.
Jag ska få till en batteri bank som matchar de 2m2 solpanel på 345w som jag tänker montera.
men det tar jag i en annan tråd.
Göran i Björnarbo
Jag köpte min Victron Deep Cycle i augusti föra året och nu i mars den andra
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Laddar man dom individuellt, eller laddas dom som en enhet parallellt kopplade?
Sköter Cetek D250 SE om regleringen från solcellen, så att man inte behöver någon separat solcells regulator?
(jag kommer förmodligen att gå in och kolla).
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det man bör tänka på ifall man inte vill förbruka ett batteri före de andra i banken,
är att parallellkoppla dem åtminstone diagonalt.
Jag har själv "dödat" ett gelbatteri (av 3st) med inverter kopplad på det mittre batteriet i en parallellkopplad bank.

Batteriinkoppling_parallell.jpg
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Den bilden tillförde en del i min värld.
Det som jag känner är enklast och kanske bäst, är Post kopplingen. Inbillar mig att det är rättviktigt med skapligt dimensionerade kablar. Samt att kan man klara sig med ett stort batteri i banken är det bäst.
Göran i Björnarbo
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I alla de fyra "riktiga" varianterna är det viktigt att se till att kabellängderna mellan batterierna blir lika. Eller egentligen är det ju motståndet som ska vara lika :). Därav krökarna på kablarna till de två mittbatterierna i Post. Busbar är väl egentligen bara ett mer proffsigt sätt att åstadkomma Diagonalt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då slänger in en fundering, kan man på något vis ”balansera” dessa batterier?
Genom att ladda till samma spänning.
Göran i Björnarbo
Hej, som grund när man monterar ytterligare batterier i en batteribank, så bör man ladda den gamla banken fullt och även ladda det/de nya batterierna fulla så det inte blir någon större strömrusning om de skulle råka att vara väldigt olika i laddning vid sammankoppling, samt att bilens laddare då har samma utgångsläge på alla batterier.

Som PeterK skriver längre upp så är även en laddning och sedan vila på batterierna en skaplig vägledning på skicket.
Har man några dagar på sig så kan man öka kollen lite.
Koppla loss batterierna i bilen så de är separerade och inte inkopplade till bilen, och ha det/de nya batterierna också separerade och ej inkopplade.
Ladda ett batteri i taget, helst med någon bra intelligent laddare (kanske en typ Ctek 7A eller liknande) som man vet gör lika vid varje laddning.
När laddningen är klar så kolla spänningen efter någon timme eller så och skriv upp på ett papper.
När alla batterier är laddade och kollade någon timme efter laddning så har du en första koll på om något redan där ligger under de andra. Svårt att säga volttal här på bra batterier men kanske, kanske runt 13V så snart efter laddning. Om något batteri redan efter en timme har sjunkit märkbart mycket under de andra så mår det inte helt bra.

En "fin laddare" jobbar ju rätt länge med ett batteri även om det är tämligen fullt från början så det tar ju ett tag innan alla batterier är laddade, ett i taget, och därför om man har tid så låt batterierna vila utan inkoppling...... ju längre ju bättre, kanske tre fyra dygn.
Mät sedan åter spänningen på varje batteri och få en rätt bra fingervisning på batterierna och då särskilt de gamla kontra de nya.
Om de alla har skapligt lika värden så kan man troligen använda alla tillsammans i batteribanken.

Och vad är då skapligt lika värden på gamla och nya batterier. Det får vi nog ha en omröstning om kanske :). Man får nog räkna med några tiondelars skillnad i alla fall efter några dygn.
Runt vilken spänning alla batterierna skall vara rätt lika beror ju också på vilket sorts batteri det är (blöta, gelé, AGM), för redan där ligger ju en grundskillnad på några tiondelar.

Som riktvärde kan man nog säga att ett nytt helfriskt "vanligt" fulladdat blött batteri som har stått i vila i flera månader efter laddningen, skall fortfarande ha runt 12.7 V som spänning.

Jag köpte fyra nya blöta batterier i höstas (TUDOR/EXIDE 80A marin) nästan slutna, men som går att kolla upp och fylla på ibland om man vill ha lite koll på nivån.
Ett låg tre/fyra tiondelar lägre än de andra när jag kom hem och mätte på dem, alla tagna direkt från pall på firman .
Jag åkte tillbaka med det och under vissa protester så fick jag det utbytt mot ett som låg lika som de andra tre. Jag laddade alla fyra i höstas och sedan har de vilat ute i garaget. Nu mätte jag på dem och tre låg på 12.72 V och ett på 12.68 V så det får man nog vara helt nöjd med.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen