• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilskatter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det inte dags att släppa detta naiva ältande av miljön i skattefrågan. Titta bara på Bonus Malus & den nu föreslagna skyhöga skattehöjningen, på vilket vis gynnar den miljön? Dom som drabbas är ju dom som kör dom renaste bilarna.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ni miljövänner som tror att min bil släpper ut mindre med avgaser bara för att dom olika skatterna höjs !!!!!! För det är ju precis det ni skriver , glöm det , staten behöver påfyll i kassan inget annat , den som tror annorlunda är i mitt tycke fruktansvärd naivt påverkade av alla såkallade tyckare ifrån radio och övrig press.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ni miljövänner som tror att min bil släpper ut mindre med avgaser bara för att dom olika skatterna höjs !!!!!! För det är ju precis det ni skriver , glöm det , staten behöver påfyll i kassan inget annat , den som tror annorlunda är i mitt tycke fruktansvärd naivt påverkade av alla såkallade tyckare ifrån radio och övrig press.

Nej din bils avgaser påverkas ej av nya skatter.

Den stora höjningen från 1 sep gäller endast nya bilar. Den har ju HK reagerat på, enl annan tråd.

En vansinnigt enorm fast skatt i storleksordningen av 40 000 till 50 000 är det som husbilsupproret avser. Inte din skatt på befintligt fordon.

Som miljövän anser jag att det är bäst med km - eller drivmedelsskatt. Ta bort den fasta skatten. Det sägs att i genomsnitt körs en HB 688 mil per år. Dock ej jag, som kör över 3 000 mil per år. Jag personligen missgynnas av mitt eget förslag.
 
W

Weckman

Guest
Det har varit en del följdfrågor här, samt i tråden "Pressrelease distribuerad 30 juni 2019", som handlar om de nya skatterna och som tangerar varandra.

Har valt att försöka svara på frågorna här;
Pressrelease distribuerad 30 juni 2019

TommyD


TommyD förklarar det väldigt bra och jag har även ”skrivit av mig” i inlägg nr 17 och lite innan i ovanstående länk.. Men det är bara hur JAG ser på det hela och hur orättvist JAG tycker det blir med det nya systemet.. Om mitt inlägg är ironi eller inte får du själv avgöra..
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det som finns i de tankarna är fullskattad diesel. Förr hade man lägre skatt till maskiner och då hade man färgtillsats som det tydligen var problem med eftersom man slutade med det.

Man kan se detta på att allt fler traktorer tankas på mack (så även jag). De som fortfarande har egna tankar (med besiktningskrav) är oftast de som har alltför långt till närmaste mack.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tanken med bonus manus systemet är att tvinga fram en priduktutveckling hos tillverkarna. Om det lyckas återstår att se.

...... och att stimulera köp av mera miljövänliga fordon, genom att omvandla ”malusskatterna” till ”bonussubventioner”. En i grunden bra idé tycker i alla fall jag,

Tyvärr finns det fortsatt inga husbilar idag som kvalificerar in som ”bonusfordon”, men nu finns det i alla fall en incentive och en konkret verklighet för tillverkarna att förhålla sig till.

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bilskatter och bilskatter, det nämndes någonstans att båtfolket slapp "liknande" skatteplågor, men nu verkar det vara på "g" även för båtfolket. Tänk om politikerna kunde minska lite på trycket för husbilister (Rehab-Vehicle) nu när båtfolket "också" ska bidra till gemenskapen? Svår nöt, bara att gilla läget och "simma" vidare...

Bild: lån från Internet
upload_2019-7-8_20-48-40.png
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tyvärr Peter K,detta har inget med rättvisa att göra,staten måste ha in skattepengar,bilisten är en bra mjölkko,sedan måste man förhandla med miljöpartiet för att sitta kvar vid makten.
Frågan är hur löser man det när alla kör elbil,kanske höja skatten?

Då kommer skatten på el att höjas 3-400%....
 
W

Weckman

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
W

Weckman

Guest
Grejen här är att enligt HBK får man inte diskutera politik i forumet. Sen är det intressant att förstå att det inte är politik att uttala sig som du tex gör.

Ingen person (politiker) som är uthängd och länkar enbart till vad Media skriver. Hur ska vi diskutera skatter om vi inte får blanda in lite politik?? Är väl våra folkvalda som vill införa dessa höjda skatter på husbilar, så någonstans måste vi väl dra gränsen för censur och yttrandefrihet.
 
Toppen