• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilradioproblem

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Jag försöker att koppla in en radio i min hb.
Den radio som jag har tog sin ström från startbatteriet när nyckeln var påslagen.
Det tyckte inte jag var en bra lösning, om jag vill höra på den när jag frikampar vill jag inte ha tändningen på.
Nu har jag dragit framm en ledning från bodelen.
Men nu uppstod problemet.
Det fins en gul och en röd tråd som går till batteriet.
När jag kopplar in dessa gå inte radion.
Kann det vara någon mer kabel som skall ha ström?
Det är en våldsam massa kablar med olika färg.
Finns här någon radioinkopplingsexpert.
Jag har ingen kopplingsanvisning att gå efter.

Snarken 2

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bilradioproblem

Det brukar vara 2 kablar som ska ha 12v+ en för strömförsörjning och en till minne och där verkar det som du har gjort rätt. En sak jag tänker på är om du har jordat radion till bodelsbatteriet? eller om den är jordad på bilens batteri. Om dessa 2 batterier är helt isolerade från varandra borde jorden också måste flyttas till bodelsbatteriet. Det borde inte vara något allvarligt fel eftersom den fungerade innan. Obs om radion har kod måste den programmeras igen. På min skoda octavia hade jag ur radion en gång och den fungerade inte när jag kopplade in den igen. Det visade sig att den på nåt vis kände av nånting i bilen (vad vet jag inte) och efter en del svordomar gav jag upp med att försöka få igång den igen men dagen efter fungerade den som den skulle. mvh jocke

Mats5572

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5572
Medlemskap
2025

Har du kopplat minus(jorden) till bodelen också?
Bodelen är nog inte jordad i chassit

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Simonen
Jag har bara kopplat + till en av kablarna ( den röda)
Den andra ( den gula ) har jag kopplat till - från battert.
Någon jordning har jag inte gjort.
vart i raddion skall denn sitta?

Snarken 2

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har du ingen svart på radion? Den borde vara minus.

Om radioantennen är riktigt jordad så fungerar radion utan minus och får sin minus genom antennkabeln. Det här är ett bra sätt att kolla om antennen har bra jord.

Fast bara om det batteri du tagit minus ifrån har sin minuspol ansluten till chassiet vilket den ska vara.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Om du har en ISO-kontakt har kablarna nedanståendee färgkoder.
Håll reda på vilken kontakt som är för ström och vilken som går till högtalarna.
Om det är en ISO-kontakt så ska både gul och röd gå till +12V
(Röd för att driva radion och gul för att kunna spara kanalinställningar)

Ström ISO-kontakt
Batteri (Konstantström, minne) - Gul
Strömstyrning (Remote) - Blå/Vit
Tändning (Strömförsörjning) - Röd
Jord - Svart

Högtalare ISO-kontakt
Höger bak (+) - Röd
Höger bak (-) - Röd/Svart
Höger fram (+) - Grå
Höger fram (-) - Grå/Svart
Vänster fram (+) - Vit
Vänster fram (-) - Vit/Svart
Vänster bak (+) - Grön
Vänster bak (-) - Grön/Svart

Bettan o Einar

F

F.d. 53078

Guest

Ta en kabel ifrån chassit i radion och jorda den i chassit i bilen då har du jord.
Kolla med en voltmeter eller lampa att du har 12V mellan chassit på radion och den röda och gula kabelntill radion. Jorda inte radion i bara antennkabeln.

F

F.d. 14324

Guest

Radion är jordad med någon av sladdarna som går in i den och den brukar vara svart. Du skulle kunna prova med att jorda bodelsbatteriet mot bilens chassi med en provisorisk kabel. Fungerar den då så är det jorden som saknas och då kan du lägga mer tid på en permanent lösning. Jag har tyvärr inget elschema men kanske någon annan medlem har det. En grej till har du kollat radions säkring! det händer ibland när jag håller på med el att jag lyckas med att kortsluta plus och minus om jag är lite oförsiktig. mvh jocke

OJ Efter att jag skrivit det här svaret kan jag läsa att det är flera som också svarat dej samtidigt så delar av mina tips är redan avhandlade. Kul med att det är så många som vill hjälpa till när det uppstår problem mvh

Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Har du kopplat gul till minus kan radion vara sönder såvida den inte är skyddad mot felkoppling eller att en säkring är trasig i radion ?
Är inte minus (svart) ansluten då har den troligtvis klarat sig.
I ditt fall skall du ansluta både röd och gul till batteriplus och svart till batteriminus.

Jojje

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bild på ISOkontakt:
ISO konektor autoradio

Om det finns 2 tvinnade kablar någonstans så rör INTE dessa. Det är CAN-busen och felkopplas dessa så kan motorns styrenhet skadas. Dyrt, dyrt!

Toppen