• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilprovningen

F

F.d. 24284

Guest
Köpte bil i slutet av maj. Bilen besiktigades i samband med köp av Svensk Bilprovning utan anmärkning.
Den har slutsiffra 9. NU kräver Bilprovningen besiktning igen inom perioden sep-jan09 annars körförbud feb09. har visserligen fått en tid 1 sep. men det innebär att jag inte kan ge mig iväg söderut som jag tänkt mig i augusti.
Visserligen kommer de att ha besiktning i Alicante och Algeciras i höst, men då tar de 100€ för personbil upp till 2,8 ton. Kan bara gissa vad de tar för husbil då om de överhuvudtaget kan ta in den i de hyrda lokalerna.
Tycker nog det är lite fyrkantigt av svensk Bilprovning. det handlar ju bara om 3 månader:(
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen

Hej.Kolla med vägverket.De har något de kallar för respit.
"
Respittid
Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet
  • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss,
  • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats,
  • har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen,
  • är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare. "
 
Toppen