Håkan o Britt
HBK Medlem
Jag 2st köpte 80wats solceller ca 995kr st Polykristallina är det något att ha,jag har en 100wats på taket nu vet ej fabrikatet ,,Håkan
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Dom kommer säkert att fungera bra och gå att koppla ihop med din befintliga panel.
Men särskilt billiga var dom inte, om du inte köpte dom över disk i en svensk butik.
Det är lite svårt att svara på men egentligen spelar det ingen roll MEN...Är det mer fördelaktigt att ha en med så många W som möjligt i stället för flera stycken med mindre W?
Solseller från svenska Windon kostar mer men kan dom ge mer energie på samma yta? Bra prylar brukar vara billiga över tid.
Byta en 5 års solsell och få mer effekt på liknande yta.
Har någon testat Windon solseller..
Normalt finns dioder i panelerna, som gör att inte hela panelen slås ut om en cell blir skuggad.
Cellerna brukar vara 5 eller 6 tum stora. Halva förekommer också. Då menar jag till husbilar, inte till leksaker.
Sök i forumet, solpaneler har diskuterats många gånger tidigare.
Denna tråden innehåller det mesta man bör veta om solpaneler
En intressant detalj i en så pass gammal tråd är att företagen/säljarna det länkas till från trådens början, inte existerar längre,
kanske det skvallrar om nåt
Kan så vara men mer troligt är den närmast totala bristen på stabila riktiga varumärken inom solceller, batterier, regulatorer mm som kommer från Kina.Det skvallrar om lång erfarenhet av solpaneler inom HBK.
Klockrent sagt!Hejsan, man kan ju uppleva saker olika och det vanligaste uttrycket som för det mesta stämmer heter ju "Man får vad man betalar för". Även om det ofta stämmer dåligt på priset hos svenska handlare kontra EU handel.
Men jag måste nog ändå säga efter runt 20 års plockande med solcellspaneler i olika prislägen.
"Man får ungefär samma vad man än betalar för dem" utan att ha utfört exakta mätningar.
Med en grov uppskattning så prisläget för en 120W solcellspanel, så kan den ligga mellan kanske 900:- till kanske 7000:- som då innebär fräck stylad ram med några blinkande dioder som man ändå inte ser uppe på taket.
Köp i så fall en billig 160W solcell för 1300:- så får man säkert ut mer än från en 120W för 7000:- .
Satsa däremot en extra slant på en erkänt bra regulator så man får ut så mycket som möjligt genom den, plus att batterierna blir väl omhändertagna under laddningen.
Tycker jag .
M.v.h. JANKRO.
Jag gissar att alla är istort sett lika bra eller dåliga beroende på hur man ser på det, dvs köp efter pris och fysiskt utförande.Hittade ett test på solceller. Solceller moduler
Tänker på verkningsgraden som varierar lite på de olika modulerna,
jag har kikat på några moduler från Sverige och de har en verkningsgrad på >18%
Vad är en acceptabel verkningsgrad i % ??