• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig kina dieselvärmare

F

F.d. 50124

Guest
Hejsan håller på med att inreda en skåpbil till enklare husbil.
Har länge funderar på uppvärmning gasol eller diesel.
Men jag har haft några husvagnar med gasolvärme men har aldrig gillat gasol.
Så då fick det bli en luftdieselvärmare från kina.
Skälet till just denna värmaren är pengar. Brist på pengar värkar höra till vardagen.

Jag har beställt en värmare för 4tusen det är samma värmare som norrlandsinport, contienerrally å några andra saluför.

Min från till er är finns nån där ute som har en sådan?
Hur funkar dom?
Hör gärna av er
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig kina dieselvärmare

Indre golv kan du lage stort hull i, det er undre golv som må sikres. Ofte benyttes en gjennomføring med dekselplate på underside og luftspalte rundt røret over denne platen. Men din fråge om varme har mange svar avhengig av materiale, plastisolasjon starter å deformeres ved 150-200 grader. Den krymper da vekk fra varmekilden.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej

Nu gäller det genomförning av avgasrör genom dubbelgolvet.
Hur mycket värme tål golvet utan att förkolna/ta eld ? Det gäller ju bara ca max 170 gr. Kan detta Avgasbandage - Biltema vara en lösning ?

Kjelle

Så här gjorde jag, och jag tycker det blev ganska lagom för att slippa känna oro över värmen. Ytterröret blir inte varmare än att man kan ta på det.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-2/#post601205
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Billig kina dieselvärmare

Hej

Nu är värmaren installerad. Jag fick lite konstiga driftstörningar i början, men det var bara lutningen på doserpumpen som var för liten.

Nu funderar jag på om man ska köra den i automatläge eller konstantläge. I autoläge gör den återstarter ( tror jag ) med glödstiftet. Kanske dumt med den extra strömåtgången. I konstant läge går den hela tiden så man får justera mellan olika effektlägen. Hur gör ni ?

Kjelle
 
Toppen