• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig drönare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vem är tillverkaren? Yeembe som säljer den är bara ett företag som säljer många olika gadgets. Gissningsvis är den Kina-tillverkad. Om telefonproducenterna hade tillverkat den så hade nog priset varit ett annat.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Tror inte de stora bolagen är rädda för konkurrensen från denna. Du kan inte jämföra en sådan här med t ex en Mavic Pro eller Mavic Air.
Räckvidd: 70 m mot ett par km eller mer. Formellt får man inte flyga utom synhåll, vilket i och för sig begränsar flygavståndet till mindre än en km.
Upplösning video: 720P (HD) mot 4K vilket är en väldigt stor skillnad på bildkvalité. Själv tycker jag att 1080P (fullHD) är helt OK kvalité, men 720 är väldigt lite.
Upplösning stillbild: framgår inte riktigt, men den är troligen inte mer än ca 1 megapixel, vilket kan duga att titta på en bild i smartphonen, men inte så mycket mer.
Bildstabilisering: saknas på den enkla drönaren där kameran är fast monterad. På dyrare drönare sitter den monterad i en "gimbal" vilket ger en stabil videobild och det går normalt även att vinkla kameran framåt/neråt.
Körtid: 8 min mot 20 min eller mer. Dessutom verkar batteriet i den billiga drönaren ha lång laddtid vilket innbär att det bara kan bli ett par 8 min flygningar per dag.
Filmen man kan se i länken såger inte så mycket, att flyga lite fram och tillbaka klarar väl alla drönare. Mer intressant hade varit att se hur bra den står stilla i luften när man inte rör kontrollen alls. Där är de dyrare drönarna ruskigt stabila även om det blåser lite.

Är man bara medveten om alla begränsningar behöver det ju inte vara ett dåligt köp ändå för visst är prisskillnaden stor mot en bättre drönare.

/CG
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Cgwik, jag jämför den inte alls med produkterna som är tio gånger dyrare, vill bara veta om det är nåt att att ha om man vill prova på det här med drönare. Vill ju inte lägga nästan tio tusen på nåt jag kanske inte gillar alls, så mycke pengar har jag inte.
Det kanske finns nån annan som är bättre i prisklass runt en tusenlapp?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du leter litt på nettet burde du kunne finne leksaker godt under 1000 kr fra lager innen EU. Lenken om 6 beste selfi droner hadde flere i den prisklassen, selv om de holdt seg til USA markedet og varer via Amazone.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag tror att du kommer mycket långt med en Dji Spark.
Kolla på youtube vad folk har filmat med denna lilla drönare.
Man behöver inte vara prylnörd och satsa på det dyraste från början.
Prova dig fram med en Spark och känn dig för.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

Jag skulle absolut inte hänga upp mig på just denna drönare. Hela "artikeln" är bara en stor extremt dåligt maskerad reklamannons och allt innehåll är på sin höjd värt att spola rakt ner i närmsta toalett.
Nej, förresten, inte ens det...

Fundera istället på hur mycket pengar du är villig att lägga och vad du vill kunna göra med en drönare. Sen kan man scanna av nätet efter tester och andras erfarenheter för att hitta något prisvärt och bra. Kanske kan vi här också komma med lite förslag på modeller.
 
F

F.d. 53814

Guest
Som med alla smådrönare, se till att det är vindstilla, annars hamnar den hos någon annan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er normal pris for den dronen, prisen i den opprinnelige lenken for denne var hinsides høy.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
"DJI" Tello tror jag kan vara ett vettigt budgetalternativ, jag har sett endel tester på den och för vad den kostar så uppför den sig riktigt bra!

Buy Tello

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Som med alla smådrönare, se till att det är vindstilla, annars hamnar den hos någon annan.

Det har nog mer med tekniken än storleken att göra. Har man gps positionering så finns ju möjligheter för drönaren att hålla sin position, billiga drönare har ju inte det och då driver dom iväg med vinden oavsett storlek.

Min lilla spark klagar möjligen lite på att det blåser när det är blåsigt men det är också det enda man märker av

//Peter
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
, jag föredrar nog Dji Spark i första läget av många skäl inte bara priset.an kan ju slänga iväg en massa pengar på drönare men sedan är det ju hur använder jag och kommer att använda den. Allt är ju personligt olika behov och ändamål
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
"DJI" Tello tror jag kan vara ett vettigt budgetalternativ, jag har sett endel tester på den och för vad den kostar så uppför den sig riktigt bra!

Buy Tello

//Peter
Är ju också ett intressant alternativ. Nu har jag ju redan köpt en liten billig drönare. Får se om jag tycker det är tillräckligt intressant och roligt för att jag ska byta upp mig till något dyrare alternativ.
 
Toppen