• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilist fick böter för sommardäck

Intressant Magnus... men rubriken säger ju rätt lite... eller? Borde nog va en annan rubrik?
Går sånt att ändra? Jag vet inte?

Okej vill bara höra vad andra tänker om detta. Men vilken rubrik skulle du vilja ha
Jag vet inte exakt..o det är kanske inte så viktigt just nu...men om någon söker...om några år..o kanske letar efter just något liknande...så är det väldigt svårt att hitta med den rubriken...
Det handlar väl om att polis gett felaktiga böter... sommardäck vinterdäck. Men hur man ska formulera detta så det blir lätt sökbart? Tjaa?

Klart han ska ha böter, snöar det så kör man inte på sommardäck, ändra lagen istället
Ändra på vädret?

Ps...ja och ge absolut böter till alla som inte följer den nya regeln om att alltid hålla minst skyltad hastighet... (givetvis ännu bättre om man ligger över denna hastighet).
Och denna nya regel gäller även idag. Alla dagar, överallt och alltid.

Inga krav på vinterdäck före December så visst gjorde polisen fel, undrar om de kan däcklagarna ?
Sen kan man diskutera om bilisten borde kört i väglaget, fast det brukar ju vara många som skryter om att de minsann körde med sommardäck förr på vintern och det gick hur bra som helst.

Inte däckslagen , men vårdslöshet i trafik är nog användbar
Håller med! Tycker det är lika vårdslöst att köra i diket med sommardäck när det är snö, som att inte sopa snön fr bilen och skrapa rutorna.

Trots lag på vinterdäck efter 1 dec, får man ändå köra med sommardäck, om det inte råder vinterväglag, likställt med "Snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen."

Lite konstigt är det!!

Det borde kunna räknas som vårdslöshet att ge sig ut i det väglag vi har nu t ex i Oskarshamn med sommardäck.
Problemet är att då ska det bevisas hur väglaget var när jag började köra! Faller alltså på sin egen orimlighet. Trafikbrott ska alltid bötfällas. Dåligt omdöme är betydligt svårare att bötfälla.

Problemet är att då ska det bevisas hur väglaget var när jag började köra! Faller alltså på sin egen orimlighet. Trafikbrott ska alltid bötfällas. Dåligt omdöme är betydligt svårare att bötfälla.
I princip borde det väl vara förarens ansvar att avbryta resan om han startar på sommardäck och väglaget försämras extremt?

Njae, en barnfamilj på E4:an, mitt i Småland, mitt i natten?
Jag tyckte nog att det stod att det var på måndagsmorgonen? Men det finns ju möjligheter att avbryta även en resa under de relativt ovanliga
förutsättningar du angav om förhållandena försämras, inte minst om man har sina barn ombord? längs E4 finns ju både nattöppna serveringar,
motell och orter där man kan söka skydd!

Nu har jag inte lyssnat på reportaget, men om han skall ha böter hänger väl på om bilen är över eller under 3500 kg?
Under 3500 kg så gäller samma däcksregler som vanliga bilar, men över 3500 kg så är den nya lagen tvunget vinterdäck mellan 10 nov och 10 april.

Och det är likgiltigt om det var bra väder och väglag när man började resan. Om det skiftar till vinterväglag och datumet är mellan 1 dec och 31 mars, så får man inte köra vidare med sommardäck. I varje fall inte utan risk att bli bötfälld.
Detta kan naturligtvis skapa problem men, lagen är tydlig och inte öppen för egna tolkningar även om en del verkar tro det. Det som kan vara en tolkningsfråga är var gränsen går för att det skall börja räknas som vanligt eller vinterväglag.

Nu har jag inte lyssnat på reportaget, men om han skall ha böter hänger väl på om bilen är över eller under 3500 kg?
Under 3500 kg så gäller samma däcksregler som vanliga bilar, men över 3500 kg så är den nya lagen tvunget vinterdäck mellan 10 nov och 10 april.

Och det är likgiltigt om det var bra väder och väglag när man började resan. Om det skiftar till vinterväglag och datumet är mellan 1 dec och 31 mars, så får man inte köra vidare med sommardäck. I varje fall inte utan risk att bli bötfälld.
Detta kan naturligtvis skapa problem men, lagen är tydlig och inte öppen för egna tolkningar även om en del verkar tro det. Det som kan vara en tolkningsfråga är var gränsen går för att det skall börja räknas som vanligt eller vinterväglag.
Är det en PB2 så skiljer det bara att det ska vara minst 5mm på däcken. Annars ingen skillnad

Tillbaka
Toppen