• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen uppvägd och klar

C

cheetah1

Guest
Sv: Bilen uppvägd och klar

Våran har totalvikt på 3400, och den går säkert att väga upp till 3850 om man vill det (har dock inte kollat), men då kommer problemet att jag måste ta ett C1 för att få köra den. Funderar dock på att väga upp den till 3500 så att böterna åtminstone blir lite mindre om man skulle fastna...
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Bilen uppvägd och klar

Vi har gjort samma försök att väga upp vår bil med lilla chassi, som ändå har ett Al-ko i bakdelen. Knaus importör säger att det inte går.
Hymer hjälper sina kunder att med intyg, på samma chassin.
Vi mailade Knaus iTyskland, de svarade inte på mailet. Kontaktade Fiat genom Fiat-verkstaden i Borås. Samma svar, det går inte att väga upp ett lightchassi.
Jag nämnde ändå Goldsmith vid kontakterna eftersom Hymer Örebro berättat om den lösningen.
Vi har nu givit upp, och beställt ny husbil med totalvikt på 4250 kg.
Lycka tiil ni andra i klubben, som ännu ligger viktmässigt fel!
Bengt :wub:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Intressant, kan det vara kört för viktökning om man har ALKO bakdelen?
Jag har ju Fiat rakt igenom.

Någon som vägt upp light med ALKO?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Återigen, Fiat bestämmer vad deras chassi tål men eftersom dom inte vet vad påbyggaren gör med halvfabrikatet så överlåts ansvaret till dom att slutgiltigt bestämma vad bilen skall ha för vikter dock inte över Fiats vikter vilket framgår av deras chassiplåten. Dom är också den sista som färdigställer bilen. Det är bara ovilja el rädsla hos vissa påbyggare att utfärda ett intyg eller ej.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Återigen, Fiat bestämmer vad deras chassi tål men eftersom dom inte vet vad påbyggaren gör med halvfabrikatet så överlåts ansvaret till dom att slutgiltigt bestämma vad bilen skall ha för vikter dock inte över Fiats vikter vilket framgår av deras chassiplåten. Dom är också den sista som färdigställer bilen. Det är bara ovilja el rädsla hos vissa påbyggare att utfärda ett intyg eller ej.

Jo men Fiat med ALKO är ju lite speciella, där levererar ju inte Fiat bakchassiet.
Således har inte Fiat koll på bakaxel.

Men slut tillverkaren har ju stenkoll :D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Jo men Fiat med ALKO är ju lite speciella, där levererar ju inte Fiat bakchassiet.
Således har inte Fiat koll på bakaxel.

Men slut tillverkaren har ju stenkoll :D

Skrev mitt inlägg och under tiden hade du skrivit ditt inlägg så mitt inlägg var inte svar på sin fråga. Du har helt rätt att när det gäller Alko så givetvis inte Fiat garantera något utan det är sluttillverkaren i samråd med Alko som skall avgöra detta men Fiat Har säkert ett finger med i spelet ändå.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Intressant, kan det vara kört för viktökning om man har ALKO bakdelen?
Jag har ju Fiat rakt igenom.

Någon som vägt upp light med ALKO?

Jag fick min Solano med ALKO chassie och 15" hjul uppvägd förra året till 3850kg. När jag skulle hämta bilen var den på 3500kg och det accepterade inte jag så den blev uppvägd.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen uppvägd och klar

Hej,

Tack för all information men jag har lite svårt att förstå "den röda tråden"!
Har försökt få ngt vettigt besked besked/svar från Bürstner om vad de kan bistå med (COC-intyg, ny typskylt etc.) för att väga upp min bil till 3850 kg...

Nu undrar jag om Ni menar att allt som krävs är att Fiat skylten i motorrummet visar max. axeltryck 1850 resp. 2000 kg. för att få ett godkännande hos Bilprovningen, eller har jag missuppfattat trådens inlägg??

/Stefan

Hej Stefan!

Skylten på min bil i motorrummet visade 1850 kg och 2000 kg.

Det krävdes ett intyg och klistermärke med nya vikten som bilprovningen placerade på väggen innanför bodelsdörren, den tidigare satt på plasten runt insteget, där fick den inte sitta då den går att ta bort sade dom.

Caravan Hallen i Upplands Väsby som hjälpte mig med och ordnade intyget, prova att söka efter Bürstner återförsäljare och hör med dom om du kan få hjälp att kolla upp om det går att väga upp den.

/Pelle
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bilen uppvägd och klar

Hej Stefan!

Skylten på min bil i motorrummet visade 1850 kg och 2000 kg.

Det krävdes ett intyg och klistermärke med nya vikten som bilprovningen placerade på väggen innanför bodelsdörren, den tidigare satt på plasten runt insteget, där fick den inte sitta då den går att ta bort sade dom.

Caravan Hallen i Upplands Väsby som hjälpte mig med och ordnade intyget, prova att söka efter Bürstner återförsäljare och hör med dom om du kan få hjälp att kolla upp om det går att väga upp den.

/Pelle

Men intyget måste alltså komma från husbilstillverkaren?
Så om dom inte vill utfärda ett intyg så är det ändå kört eller?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Men intyget måste alltså komma från husbilstillverkaren?
Så om dom inte vill utfärda ett intyg så är det ändå kört eller?

Ja, det måste komma från husbilstillverkaren eftersom dom är sist ansvariga för bilen. Har talat med Fiat och dom kan inte göra något eftersom dom inte vet vad som hänt med bilen sedan chassit lämnade dom. Det enda dom sa är att uppgifterna från deras typskylt är vad dom garanterar när chassit lämnar fabriken. Jag tycker du skall stå på dig och tjata,tjata,tjata...
I Tyskland är det mycket enklare. Där kan resp. tillverkare av t.ex luftfjädring testa sin produkt hos TÛV och få den godkänd och därefter intyga via en s.k 'Gutacthen' och det skall sedan räcka för att visa upp vid ev. kontroll.
Förresten vad har du för märke på din bil ?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bilen uppvägd och klar

Ja, det måste komma från husbilstillverkaren eftersom dom är sist ansvariga för bilen. Har talat med Fiat och dom kan inte göra något eftersom dom inte vet vad som hänt med bilen sedan chassit lämnade dom. Det enda dom sa är att uppgifterna från deras typskylt är vad dom garanterar när chassit lämnar fabriken. Jag tycker du skall stå på dig och tjata,tjata,tjata...
I Tyskland är det mycket enklare. Där kan resp. tillverkare av t.ex luftfjädring testa sin produkt hos TÛV och få den godkänd och därefter intyga via en s.k 'Gutacthen' och det skall sedan räcka för att visa upp vid ev. kontroll.
Förresten vad har du för märke på din bil ?

Det är en Rimor Europeo 69P 2011.
Byggd i Italien alltså.
Enligt uppgift så lämnar fabriken INTE några intyg för uppvägning, men jag har ju inte kontaktat dem direkt iof.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Det är en Rimor Europeo 69P 2011.
Byggd i Italien alltså.
Enligt uppgift så lämnar fabriken INTE några intyg för uppvägning, men jag har ju inte kontaktat dem direkt iof.


Kolla runt lite och se om det finns likadan bil med totalvikt 3850 reggad i Sverige.
Om det finns skulle jag kontakta Rimor.

Annars tar du kontakt direkt, det kostar ju så lite. Hur är italienskan? :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bilen uppvägd och klar

Ja, nu är det inte jätteviktigt för mig att få den uppvägd, vi är bara två och har inte så himla mycket packning så vi klarar oss. Det är mest för att göra den mer lättsåld när det blir dags för byte. Är det för krångligt och dyrt så får det vara, men visar det sig vara enkelt så kan det ju vara värt det.
 
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uppvägd och klar

Det är väl gammalt. Alla som väger upp.

Glöm ej att besiktiga bilen annars körförbud!

Efter uppvägning besiktning varje år.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bilen uppvägd och klar

[
Angående nackdelar med totalvikter över 3500kg. Jo besiktning varje år för nya bilar dessutom dyrare besiktning. Samt dyrare färjor o tullar osv. Men fanken så skönt att inte behöva lämna tanten efter vägen :)

Men klarar man sig under 3.5 är det bra.[/quote]


Hej
Det tycks vara olika regler i Sverige och Finland angående besiktning av tyngre än 3500 kg fast vi hör till EG :D
På våran i bruktagen 24.04.2012 total vikt 5000 kg skall besiktas första gången mellan 24.12.2014 - 24.04.2015 alltså 3 år
Ha de Paffw
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilen uppvägd och klar

Det övervägs tydligen på allvar att införa vägavgifter på autobahn för fordon över 3,5T. I Tyskland förståss! :)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Bilen uppvägd och klar

Ja, nu är det inte jätteviktigt för mig att få den uppvägd, vi är bara två och har inte så himla mycket packning så vi klarar oss. Det är mest för att göra den mer lättsåld när det blir dags för byte. Är det för krångligt och dyrt så får det vara, men visar det sig vara enkelt så kan det ju vara värt det.

Jag är inte säker på att bilen är mer lättsåld om den är reggad över 3,5. Det begränsar köpkretsen till de som har c-kort eller 1996-regeln. Hälsningar från Väddö, nästan granne.
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bilen uppvägd och klar

Jag är inte säker på att bilen är mer lättsåld om den är reggad över 3,5. Det begränsar säljkretsen till de som har c-kort eller 1996-regeln. Hälsningar från Väddö, nästan granne.

Hej!

Jo, fast den är av nån anledning ju redan reggad som PB2, så det spelar ingen roll väl? Får man köra PB2 med "yngre" körkort om den är under 3500kg?
 
F

F.d. 50299

Guest
Sv: Bilen uppvägd och klar

Bürstner Nexxo 728G 2010 blev 3850 med ett extra fjäderblad (Goldschmitt) och inga krav på 16" hjul. Bilprovningen kollade bara däckens bärighet.

//Göran

Hej Göran! Intressant det du skriver. Vi har en Bürstner Ixeo 2011 års modell och skulle också vilja typa upp den. Har haft en första kontakt med Bürstner Sverige men inte fått något bra svar, bland annat skulle 15" däck vara ett hinder. Skulle vara intressant att veta hur du gick till väga - vilka kontakter tog du? Har du kontaktuppgifter som du kan dela med dig av? Om du har hittat en fungerande väg så kan det ju vara värt för oss att pröva samma.

Några frågor till: vad har hela projektet kostat och hur/var ser man vilken typ av chassi man har?

Tacksam för svar.

Hälsningar/Michael Åhman, Borås
 
Toppen