• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startade inte med Preem Diesel

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det värsta är att det pågår helatiden . En massa bollande med statistik och sifror.Köper och säljer utsläppsrätter ,sen slår sig på bröstet och tycker man är redig.
Men i stort är vi säkert överens BS .Men spillolja ...... Nä

Nu ska vi inte tjiva .Vi ska ta på sorgband och tänka på Lemmy
Kill by deafh
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Ja, det finns fortfarande endel industrier som har mycket långt kvar, man kan väl hoppas att villkoren skärps ordentligt vid kommande koncessionsförhandlingar. I det stora hela tycker jag nog iallafall att industrin har gjort stora framsteg på miljöfronten. Jag har jobbat som miljökonsult(miljömupp, miljönisse, miljöpräst) sedan början av 70-talet och märker en enorm skillnad inom de flesta branscherna. På vissa områden kanske mina insatser också förhoppningsvis har påverkat positivt.
Sen är det rätt som du säger BS att man kan bidra på många sätt, själv har jag några "dåliga" fritidsvanor" (husbil o rally) och därför har jag antagit några personliga åtaganden för att kompensera, en av dem är flygresor och även maten. Det är inte så svårt att t ex kompensera för min rallykörning, det skulle räcka att ställa in en Thailandresa vart 7-8e år, hittills har jag undvikit Thailand, förutom en tjänsteresa. För husbilsåkandet krävs lite mer.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, den typen av microskopiska miljöpåverkan vi här skriver om är verkligen petitesser i det globala sammanhanget. Det är snarare ett uttryck för miljöfacism som är tyvärr utspridd i riket.

Har tyvärr hört den här typen av argumentation förut. " Mina utsläpp påverkar miljön så lite så jag behöver inte bry mig"

Med andra ord menar du att alla andra ska minsann tänka på miljön men jag är så viktig så jag behöver inte bry mig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det är klart att man skall göra det som står i ens makt att göra för att förbättra miljön. Tyvärr åker en del av oss inklusive mej själv omkring i en husbil som inte är av senaste snitt med de miljövänligaste motorer som finns att köpa. Orsaken? Ja, det är mycket enkel, nya bilar är för dyra eller att binda upp så mycket kapital för den korta tid som HB'n används är inte ekonomiskt försvarbart. Man får väl dra sitt strå till stacken på annat sätt. Själv har jag bytt ut ALLA ljuskällor inkl. ALL julbelysning till LED, installerat bergvärme & sopsorterar minutiöst. Matavfall & annat organiskt avfall lägger vi i våra varmkomposter. Men när detta mässande om miljön kryper in i & kapar en del av trådarna på forumet så blir jag lite irriterad & obstinat. Det är då lätt att man blir provocerande & retas lite grand, det är ju tacksamt eftersom en del hugger direkt.:p

Bennie
 
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Om man betänker hur mycket av jordens resurser som går åt för att tillverka en ny husbil behöver man nog inte känna sej som någon miljöbov när man äger en gammal /Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Om man betänker hur mycket av jordens resurser som går åt för att tillverka en ny husbil behöver man nog inte känna sej som någon miljöbov när man äger en gammal /Åke

Jag skulle tom. kunna sträcka mig till att säga att är man så väldigt mån om miljön så skulle man kanske överväga att göra sig av med något så onödigt som just husbilen & definitivt inte köra några längre sträckor, ju mer man kör desto mer miljöförstöring.:D

Bennie
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det värsta är att det pågår helatiden . En massa bollande med statistik och sifror.Köper och säljer utsläppsrätter ,sen slår sig på bröstet och tycker man är redig.
Men i stort är vi säkert överens BS .Men spillolja ...... Nä

Nu ska vi inte tjiva .Vi ska ta på sorgband och tänka på Lemmy
Kill by deafh

R.I.P Lemmy

Och här kommer en av Motörhead:s i mitt tycke bästa låtar, skruva upp volymen och ta en bira och bara njut:yes:

https://www.youtube.com/watch?v=1pMVfpKBuyI
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

I dag är det långa köer på Preem i Gävle dom sänkte diesel priset från 11.30kr till 11.29kr 1 Öre, så otroligt löjligt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Spelar väl ingen roll om det kostar 12.01kr eller 12kr i morrn lika löjligt iaf att fjanta med 1öre. Men det är ju typiskt svenskt att göra så.
Innan du förlöjligar de/all svenska som tankar idag borde du fundera ett varv till på vad dieseln kan kosta i morgon. Gott nytt!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Innan du förlöjligar de/all svenska som tankar idag borde du fundera ett varv till på vad dieseln kan kosta i morgon. Gott nytt!

Hallå där!
När påstod jag något om alla som tankar? Skrev köer, Det är priset jag tycker är löjligt,Läs mitt inlägg lite bättre så förstår du att jag menar bolagen som höjer och sänker priset 1 öre hit och dit,Och gott nytt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53571

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Problem med diesel Provade tanka ren rapsdiesel hos Q-star både i husbilen och i personbilen. Fick problem med igensatt filter i personbilen på verkstaden fick jag frågan vad fan har du hällt i tanken . Hade fyllt upp husbilen fullt inför vintern ringde Q-star talade med tekniker blev uppmanad tömma tanken raps är tjockare och sätter igen filtren sedan skulle jag tanka blankdiesel för att rena. Rapsdiesel är billigare och säljs på vanliga mackar utan varning men går bra att tanka i vw som har öppnare filter? eller jordbruksmaskiner. Sensmoral ingen raps eller renade grilloljor finns i en del fall i Europa.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Sverige är väl det enda landet inom EU som har sin egen "diesel" bestående av en mängd olika tillsatser. Officiellt heter det för att vi skall få renare miljö, men man undrar hur slutnotan blir. vinner miljön verkligen något, eller blir det Ebberödsbank?

Folk har fått sina insprutningspumpar att läcka, med dyra reparationer som följd, igensatta bränslefilter kostar tid och möda och dessa bilister gör förmodligen sitt bästa att i framtiden undvika "miljödiesel" á la Sweden. På minus sidan är också att fordonen förbrukar mer av svensk diesel som inte är så energirik som på kontinenten.

Jag undrar om inte det hela handlar om att skapa en monopol situation för de svenska fabrikerna som tillverkar svensk diesel. De borde åtminstone utsättas för konkurans då de är mycket dyrare än de stora pojkarna på kontinenten. Tror att det handlar om 1 kr per liter, vilket är mycket. Slutsatsen blir återigen den samma, det hela handlar om att pungslå bilister så mycket det går, oavsett metoder och argument, allt är tillåtet.

De stora bolagen tar ingen ansvar heller vad ställer till med fordonsparken och den enskillda medborgaren känner sig maktlös mot dessa bolag och som vanligt bryr sig konsumentverket inte om saken, vilket är en skandal det också. Skall det överhuvudtaget hända något här så måste uppdrag granskning eller annat media vara inblandat...

I det förhatliga USA där kapitalisterna härjar händer det ibland att några skurkar som syndat inom miljö, ekonomi eller annat område, dras inför rätta och kan dömas till 30 år i fängelse som varnande exempel. Sådant ser vi aldrig i Sverige, synd....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Igensatta bränslefilter på dieslar som körs på inblandning av rapsolja har man ju hört talas om men att insprutningspumpar börjar läcka med dyra reparationer som följd p.gr.av tillsatser har jag aldrig hört. Är det riktigt?
Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Den biologiska diesel som Preemraff kommer att ersätta den fossila med inom några år kommer förutom att vara bättre för miljön vara betydligt renare för motorer och filter än den nuvarande.

Att skogsindustri hittat ett nytt produktsegment när tidningspapperet blir överflödigt gör inte saken sämre.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Igensatta bränslefilter på dieslar som körs på inblandning av rapsolja har man ju hört talas om men att insprutningspumpar börjar läcka med dyra reparationer som följd p.gr.av tillsatser har jag aldrig hört. Är det riktigt?
Åke

Den som har bra minne kommer ihåg hur mackarna såg ut vid dieselpumparna för X antal år sedan. De var söliga av spillt diesel. Då torkade inte diesel bort som typ lacknafta som det är idag. Jag vet inte vad de har blandat M1 oljan med för att det skall dunsta så effektivt, har hört terpentin och liknande produkter men har inga bevis för det. Jag vet bara att den nya dieseln torkar, dvs. dunstar, och kolväterna försvinner i atmosfären. Däremot har jag talat med flera mekaniker som säger att den nya dieseln torkar ut packningarna i äldre bilars insprutningpumpar som då börjar läcka. Byte av packningar kostar ca 25000kr.
Det är bla. därför jag gör mina "opulära" blandningar.
De nyare bilar klarar däremot den nya dieseln, sägs det....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Den som har bra minne kommer ihåg hur mackarna såg ut vid dieselpumparna för X antal år sedan. De var söliga av spillt diesel. Då torkade inte diesel bort som typ lacknafta som det är idag. Jag vet inte vad de har blandat M1 oljan med för att det skall dunsta så effektivt, har hört terpentin och liknande produkter men har inga bevis för det. Jag vet bara att den nya dieseln torkar, dvs. dunstar, och kolväterna försvinner i atmosfären. Däremot har jag talat med flera mekaniker som säger att den nya dieseln torkar ut packningarna i äldre bilars insprutningpumpar som då börjar läcka. Byte av packningar kostar ca 25000kr.
Det är bla. därför jag gör mina "opulära" blandningar.
De nyare bilar klarar däremot den nya dieseln, sägs det....

Det kan ligga något i vad du säger för på den tiden då jag hade båt så tankade jag alltid rapsdiesel på sjömacken eftersom det var det enda dom hade. Efter något år började motorn gå dåligt & det konstaterades att pumpen var kass. Flera båtägare i hamnen hade dåliga vibbar angående bränslet så när jag bytt pumpen så tog jag alltid med mig diesel från macken i samhället. Om det var rapsdieseln eller inte som orsakade felet vet jag inte men med tanke på vad du säger skulle det ju kunna vara så, något problem med pumpen fick jag i alla fall inte efter detta.

Något liknande är ju detta att om man konverterar en bensinmotor från vanlig 95-oktan till etanol-drift så måste alla tätningar bytas i hela bränslesystemet eftersom etanolen påverkar dessa negativt. Det är vad som sagts på den Volvoverkstad där jag gör mina servicear.

Vid tillverkning & montering av en motor så väljer konstruktören material efter motorns tänkta användning & det är kanske inte alltid "nya inovationer" på bränslesidan passar konstruktionen.

Bennie
 
Toppen