• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen skumpade förmycket?

F

F.d. 54812

Guest
Hej på er,
Nu efter våra första resan med husbilen vi var onöjda med resan och bilen.
Först då blåste det för mycket och sedan vi kan nästan ingenting om husbil ( första bilen och första resa ).
i alla fall det som var sämst att bilen skumpar och skakar för mycket? när jag satt bak känds som om jag sitter i släpkärra?
är detta normal i gammla bilar? eller det är dags att byta dämpare och kanske något mer?
det andra var Trauma värme som bara klickar och vi fick inte i gång den så det var kallt hela vägen bak i alla fall( en ny tub sitter i bilen ).
Gärna tips om vad ska vi göra för att underköka värmen och mot skakande?

Tack ska ni ha
 
Senast redigerad av en moderator:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej,
Jag har inget förslag på vad som är felet med värmen, men däremot tror jag mej kunna säga att felet med att bilen skakar där bak kan vara utslitna "bladfjädrar" om sådana är vad du har på din bil. En husbil går i princip alltid med full last i förhållande till fjädringens kapacitet(särskilt äldre husbilar som är byggda på transportbilschassie utan modefiering).
Om du har bladfjädrar bak, så se om dom fortfarande är lite böjda uppåt eller "horisontellt" raka. Om dom är raka eller som sämst har börjat böja neråt då är dom dags att bytas eller repareras. Kontrollera om det finns kontakt mot gummibufferterna vilket tyder på att bilen är överlastad eller att fjädrarna är i dålig kondition.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bilen skumpade förmycket?

ja då kommenterar jag väll värmen då....

Har du kollat att något annat (tex spisen) fungerar på gas ?
Kranen på flaskan öppen (ja det är nästan självklart men ändå)
Eventuella säkerhetsfunktioner på slangen till flaskan (tex knappar som skall tryckas in i rätt ordning)
Avstängningskranar inne i husbilen (ofta inne i något skåp, tex under diskbänken)


När det är kollat så då går du nog in i en lite jobbigare fas, då är det "riktig" felsökning som gäller
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej,
Jag har inget förslag på vad som är felet med värmen, men däremot tror jag mej kunna säga att felet med att bilen skakar där bak kan vara utslitna "bladfjädrar" om sådana är vad du har på din bil. En husbil går i princip alltid med full last i förhållande till fjädringens kapacitet(särskilt äldre husbilar som är byggda på transportbilschassie utan modefiering).
Om du har bladfjädrar bak, så se om dom fortfarande är lite böjda uppåt eller "horisontellt" raka. Om dom är raka eller som sämst har börjat böja neråt då är dom dags att bytas eller repareras. Kontrollera om det finns kontakt mot gummibufferterna vilket tyder på att bilen är överlastad eller att fjädrarna är i dålig kondition.

Jätte bra tips tack snälla ska du ha jag ska kolla det bilen är absolut inte över belastad den är en liten husbil på 2000KG samt vi var två vuxna och en liten flika inget stor last med oss.
Jag återkommer.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

ja då kommenterar jag väll värmen då....

Har du kollat att något annat (tex spisen) fungerar på gas ?
Kranen på flaskan öppen (ja det är nästan självklart men ändå)
Eventuella säkerhetsfunktioner på slangen till flaskan (tex knappar som skall tryckas in i rätt ordning)
Avstängningskranar inne i husbilen (ofta inne i något skåp, tex under diskbänken)


När det är kollat så då går du nog in i en lite jobbigare fas, då är det "riktig" felsökning som gäller

Hej tack och hoppas att jag hållar mig borta från den andra fasen där med riktig felsökning.
Jag ska kolla imorgon och återkomma.
Tack snälla och ha en bra kväll
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Har bilen stått länge med för lågt lufttryck blir däcken ovala, kolla lufttrycket. Skall du ställa av bilen fyll ½ kg extra.
Leffe
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej igen, angående överbelastade /utslitna fjäderblad, så har jag bifogat en bild från min förra husbil en Peugeot J5 från 1989 där bladfjädrarna var utslitna på grund av ständig hög belastning (vikten från bo-delen, ej beroende på annan medförd last). För att på ett billigt sätt kompensera för de slitna/utmattade fjäderbladen, så installerade jag gummikilar mellan det nedre fjäderbladet och nästa övre blad. Det behövs 4 sådana kilar totalt, två till varje fjäderpaket (framända + bakända på varje fjäderpaket).
Jag ber om överseende att bilden inte är helt skarp.
 

Bilagor

  • 2011_05_16 023.JPG
    2011_05_16 023.JPG
    637,6 KB · Visningar: 54
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Har bilen stått länge med för lågt lufttryck blir däcken ovala, kolla lufttrycket. Skall du ställa av bilen fyll ½ kg extra.
Leffe

Hej bilen har helt nya åretrunt däck sedan tre veckor så detta är inte problemet.
Tack och ha det bra
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej igen, angående överbelastade /utslitna fjäderblad, så har jag bifogat en bild från min förra husbil en Peugeot J5 från 1989 där bladfjädrarna var utslitna på grund av ständig hög belastning (vikten från bo-delen, ej beroende på annan medförd last). För att på ett billigt sätt kompensera för de slitna/utmattade fjäderbladen, så installerade jag gummikilar mellan det nedre fjäderbladet och nästa övre blad. Det behövs 4 sådana kilar totalt, två till varje fjäderpaket (framända + bakända på varje fjäderpaket).
Jag ber om överseende att bilden inte är helt skarp.


Jätte bra bild där ser man. tusen tack bilden säger mer än 100 ord.
en fråga om hur och varför gjorde du det? var bilen skumpig och lite skakig när du kör?

nu får ni ursäkta mig men hur får jag tag i de gummikilar man ska sätta dit?
Tack ska du ha
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej igen,
Jag monterade gummikilarna för att bakfjädrarna var utmattade av ständig hög belastning från bilens bo-del. Hela bakvagnen hade sjunkit ner så att det var ständig kontakt mot bakaxelns gummibuffertar. Bilen var stötig bak och svårhanterlig på kurviga vägar. Efter montaget blev det mycket bra väghållning samtidigt som bilen blev mer lättstyrd i ratten (jag hade ingen servo på den bilen).
Kilarna kan du köpa på någon gummiverkstad som har möjlighet att tillverka och som kan få in det i produktionen. Jag köpte mina i Partille industriområde hos en gummiverkstad som heter SIGAB. Räkna med att dom kostar några hundringar per styck. Storleken måste du avgöra/mäta när du har lyft upp bilen så att det blir 117 millimeter avstånd mellan plattorna där bakaxels gummibuffertar är monterade och motstående platta som gummibuffertana skall stoppa mot vid överlast.
Mina kilar var cirka 130 mm långa, 55 mm breda, 15 mm tjocka i den smala ändan och 30 mm i den tjockare ändan. Detta måste du dock kontrollmäta hur mycket öppning du får mellan fjädebladen när bilen är upplyftad som tidigare beskrivits. Den öppning du mäter i det läget blir rätt mått på kilarna. När du efter montering släpper ner bilen så att du får lasten på fjädebladen blir kompressionen av gummikilarna lagom i förhållande till ett läge såsom om fjäderbladen varit i bra kondition. Lycka till!
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej,
Jag tittade snabbt imorse underbilen var jätte nyfiken sen igår kväll, men jag ser inga bladfjädrar bak bara stötdämpare? varför? jag ska ta några bilder jag återkommer så snart jag kan.

OBS!!
Glömde att säga när jag lyfftarupp bilen så hänger bak hjulet med uppåt och efter 1-2 sekunder ramlar den ner detta kanske bero på en dålig stöttdämpare eller?

MVH
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Du kanske har ett ALKO chassie och då gör det gott att smörja detta med chassiefett. Det sitter smörjnipplar på axeln. Att byta stötdämpare gör säkert också gott men det finns lite olika vill jag minnas så kolla med någon som kan ge dig råd vilken som passar.
Min 1:a bil var en Swift -91 med ALKO och det gjorde gott åt skumpandet att bara trycka i fett.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Hej Med all sannolikhet har du al-ko-chassi som Håkan säger, här ser kommer ett citat vad som är viktigt att göra om du har det.

Det enda som skall underhållas på ett AL-KO chassi är glidlagren i bakaxeln.
Det sitter två smörjnipplar under axelröret, en på var sida. Här skall man pumpa in högklassigt lagerfett typ Shell Retinax LX, Retinax EP eller motsvarande. Detta skall göras var 2000:e mil eller en gång om året, vilket som först uppnås. Vid smörjningen skall hjulen hänga fritt så att fettet distribueras runt om i lagren när hjulen sänks ner igen.

Detta underhåll är oerhört viktigt att utföra, annars kärvar fjädringen efter ett tag.jag har al-ko chassi på min bil det du kan titta på är om bakaxeln är bredare än framaxel mvh Kent
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Först vill tacka alla här och säga gott nytt år på er,
jag fick lite tid över imorse så lyftade jag bilen bak och började smörja eller (pumpa fett i de niplarna) men inget fett kommer inn allting glider ut har köpt helt ny smörjningspump samt har bytt smörjniplarna men ingen skillnad.
säkert har lite fett kommit inn men hur vet man att den är tillräkligt?
jag ska provköra imorgon och se om den har blivit bättre.
MVH
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Bilen skumpade förmycket?

Angående värmen.
Testa att byta batteriet i värmaren. Det kan vara för lite kraft kvar i de gamla. Det var felet med våran truma 3200. Tror du har sådan också.

Skickar med en länk till manual

Truma - Trumatic S 3002
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen