• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen drar till höger:

F

F.d. 50039

Guest
Hej


Jag har en Fiat Ducato 1991 (Hymer Camp 55) Den drar till höger mer eller mindre var och hur jag än kör. Jag har nya däck och det ser inte ut som om de sliter snett.
Vad kan det bero på?


Janne R
 
Senast redigerad av en moderator:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Bilen drar till höger:

Har du nya däck bak också?Står bilen rak eller är den lägre på högra sidan?Det är nästan alltid däcken
som har fel då bilen drar,har du gamla däck bak så prova att skifta om från vänster till höger o se om den går rakt elller drar till vänster.Om bilen är lägre på höger sida så drar den och att vägen lutar åt höger gör det ännu värre.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50039

Guest
Sv: Bilen drar till höger:

Hej!

Jag har nya däck bak också. Och vad jag kan se så står bilen rak. Fick inga påpekande av SBP i april på event fel på framvagnen. Har kollat lufttrycket som är exakt 4,3 i båda fram och 4.5 i båda bak
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Bilen drar till höger:

Framhjuls-inställning! eller ligger bromsarna på nån stans, fram eller bak??
Oken kan kärva varvid bilen drar iväg!
Fredrik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen drar till höger:

Hvis spissingen på forstillingen er for liten så blir det ingen skjev slitasje, men bilen vil ha problemer med å gå rett frem - normalt heller vegbanen litt utover og bilen vil gå utover. Kjennes det ut som den drar litt til venstre når dere kjører på feil side av vegen?

Det finnes og en mulighet for en liten skjevhet i opphenget bak, husker jeg rett så er det orginalt Fiat ramme på denne bilen. Opplagringen av fjærene bak kan være mer utslitt på den ene siden enn den andre, og akslingens feste på fjæren kan ha forskjøvet seg noen millimeter. Dette gir i begge tilfeller en svak bakhjulsstyring. En slik skjevhet kan måles ved å kryssmåle mot faste punkter i forhjulsopphengene.
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Bilen drar till höger:

Det är nästan alltid hjulinställningen. Eftersom bilarna alltid är fullastade till maxvikt sätter de sig på fjädringen och hjulinställningen ändras.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bilen drar till höger:

Hej.

Har samma problem på min Fiat maxi 91a. Men den drar till höger vid axeleration och körning uppför en backe, när den rullar lätt känns det inte.
Har kollat i min verkstadshandbok om det går att justera camber och caster men det går inte. endast toein. För det är ett inställningsfel på framvagnen. Har ocks kollat Chassihöjd fram men den är åxå OK. Får väl leva med felet har stått ut i 8000 mil.

Hälsningar
Jägarn
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bilen drar till höger:

Detta kanske inte passar men ändå. hade en lmc 90 år med samma fenomen.
Bilen drog åt höger, efter byte till extraförstärkta framfjädrar fram blev bilen OK
Med kanonbra köregenskaper
Nu skiljer det ju 15 år men om bilen går med fullt lass och är framtung mattas fjädarna, det kan nog vara ide att kolla.
Såg någon tråd om någon som bytt fjädrar.

Mvh/gurra
 
Toppen