• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bildprogram

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej.
Jag sitter på min kammare och det börjar krypa i kroppen efter tre veckor med hel gips på höger ben.
Då börjar man fundera de nätter när det börjar verka efter två tim. sömn.
Det ligger en del bilder som inte är sorterade, kanske lämpligt att göra det nu.
Till sak, har ni några förslag på program som jag kan använda för att göra lite trevliga presentationer på bilderna.
Må så gött.

Yngve
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Bildprogram

Hej
Det mest fulkopierade programet är Photoshop.
Det går att hämta på nätet från massor av ställen.
Problemet är bara att den version du hämtar är "lite" större än originalversionen. Ingen vet vad tilläggen gör?
Dessutom finns det ingen anledning att hämta dessa "crakade" versioner av programmet.
Om alla betalade sina licenser som behövde just detta jätteprogram skulle det finnas så mycket mer slantar för utveckling.

Mitt råd är, köp Photoshop Elements, ett program som Adobe tagit fram för just amatörfotografer. Där hittar du allt du behöver.
Det finns oändligt med trådar om programmet, tipps, kurser och annat.
Det kostar runt en tusenlapp, du kommer inte att ångra dig.
Dessutom sover du gott med en egen licens på kudden.
Lycka till!
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Bildprogram

Finns oxå ett program som heter GIMP och som kan i princip allt som Photoshop kan ... och det är helt fritt att använda. Gratis är gott ....

//Janne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Bildprogram

Jag använder picasa googles program, lätt att använda. Det man behöver finns i det programmet ex ändra kontrast , ljusstyrka, ändra till svart/vitt ,sepia m.m och beskära. För mig räcker detta eftersom jag inte tycker om att göra om mina bilder. Och även lätt att förminska , och lägga de bilder man vill spara i en exporterad mapp, som man sen kan lägga på hårdisken när man hinner,
Susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bildprogram

Jag rekomenderar dig att köpa Adobe Lightroom 3, då får du ett bra bildbehandlingsprogram (dock inte textsättning på bilder), och samtidigt ett suveränt program som håller ordning på bilderna, alltså ett bibliotek.
Lightroom är outstanding på att organisera och bildbehandla, samt att exportera ut arbetskopior. Arbetsflödet är optimalt!

/Ludde
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Bildprogram

Ludde, håller med dig helt och hållet, Lightroom är absolut bäst.
Anledningen att jag inte rekommenderade det är dels priset men även att det av många, även yrkesfolk, upplevs som svårt att komma igång med.

Blev lite nyfiken, vad menar du med (textsättning på bilderna)?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bildprogram

Jag menar att i PS eller PS Elements är det lättare att jobba om man ska lägga på texter på bilderna, ramar m.m., alltså klipp o klistra. Trådskaparen ville väl göra nån typ av presentationer på sina bilder.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Bildprogram

paint.Net är helt gratis och rätt ok att jobba med.

Download

Det finns en del fula fiskar som försöker få en att betala för detta program genom att sprida falska versioner men denna länk går till sidan där man uppe i högra hörnet har en länk att ladda ner den ifrån.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bildprogram

Vi har i flere år benyttet Cerious - ThumbsPlus - Thumbnails! som bildeadministrasjon og til redigering. Funksjonalitet omtrent som Lightroom.
Hadde tidligere noen restriksjoner på mengden med bilder om en ikke benyttet en ekstern database - i dag kan en benytte den interne for nermest ubegrenset antall bilder. Finnes desverre bare for Windows.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Bildprogram

Ett annat bra bildredigeringsprogram är Paint Shop Pro. Det har liknande funktioner som Photoshop men är anpassat till fotoamatörer. Det kostar under en tusenlapp. Jag har använt det i flera år och tycker det är bättre än Photoshop och Photoshop Elements.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bildprogram

Ett annat bra bildredigeringsprogram är Paint Shop Pro. Det har liknande funktioner som Photoshop men är anpassat till fotoamatörer. Det kostar under en tusenlapp. Jag har använt det i flera år och tycker det är bättre än Photoshop och Photoshop Elements.

Det använder jag själv sedan ca 15 år och tycker också att det är bättre än Photoshop. Det kanske är vanan?

Antagligen lite för avancerat för nybörjare som bara behöver räta upp, beskära, förminska och ändra kontrast av jpg-bilder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bildprogram

När jag läser denna tråd blir jag konfunderad över det första svaret som beskriver hur lätt det är att hitta piratkopior på nätet att ladda ner gratis. Trådskaparen efterlyste över huvud taget inget gratisprogram (inget betalprogram heller för den delen) så om jag inte visste bättre skulle jag nästan förledas tro att att inlägget är ett förtäckt tips om att ladda ner hackade piratkopior av kända och ofta dyra bra program. Men vi vet ju alla att det är olagligt och helt förkastligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och dessutom inte till gagn för vidareutvecklinen av dessa programvaror.


Jag är lite osäker på vad vad trådskaparen menar med program för trevliga presentationer av bilder. Kanske det handlar om att göra självgående bildspel där bilder och eventuell film presenteras som en film med lämpligt ljud.

Ett bra program om än lite jobbigt att komma igång med är Proshow Gold från ProShow Gold - Fast and Fun HD Slideshows - Photodex. Där går det att lägga in bilder och filmsnutter och låta dessa växla med olika övertoningar i valfria längder. Bilder kan tona fram ur tidigare bild, ligga kvar som bakgrund med nya mindre bilder som läggs ovanför eller bara låta den ena bilden efter den andra tona fram till musik. Det är fullt möjligt att låta bilderna följa en rytm i bakgrundsmusiken om så önskas. Musiken kan också tonas in och ut med snygga skarvar mellan styckena. Möjligheterna tycks vara oändliga men det kan ta lite tid att lära sig alla finesserna. Det är också lätt hänt att det blir lite för många "käcka" övertoningstyper som tar bort intrycken av själva bilderna. Det gäller alltså att vara lite försiktig. Resultatet kan sparas i alla möjliga filmformat och brännas till CD-/DVD-skiva, självstartande .exe-filer och så vidare. Det går att ladda ner en gratis provversion för utvärdering.


För redigering av bilder så håller jag med om att Lightroom är suveränt. En studentlicens kostar under tusenlappen och är identisk med den vanliga så när som att det står Student License eller något sådant på kartongen. Väl värt pengarna för detta suveräna program för beskärning, kategorisering, exponeringskompensation, retuschering mm.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Bildprogram

Jobbar du på en Mac så är det självklara programmet IPhoto. 109:- på App Store.
Ett väldigt lättjobbat program som du kommer in i snabbt. Men ändå kompetent. Om man sedan tycker att det inte riktigt klarar av allt som man önskar, så är det naturliga steget att gå över till Apperture. Ett program som i mångt och mycket kan jämföras med Photoshop Elements.

P-O
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bildprogram

En sak som kan underlätta är egna macron.
I PaintShop och PhotoShop kan man spela in macron som behandlar bilderna i flera steg, tex ändrar kontrast och lägger till ram.
Detta går sekundsnabbt och kan spara mycket tid om man vill behandla många bilder.

Exempel på detta, klicka på bilden:

 
Toppen