• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bildgåtor igen

Sv: Bildgåtor igen

Jag är ingen fågelexpert med rovfågeln i gåta 5 är väl en glada

Javisst, en Röd glada, för att vara petig. Denna sport handlar även om att vara snabb och här krävdes det nästan målfoto, 1 min före ibemax. Grattis till +1p.

Här facitbild på Röd glada:
Gåta 5, facit, Röd glada.jpg

aake

Lägger ut ett par nya gåtor inför kvällen, men glöm därför inte gåta 7 (vilken kräver vild gissning).

Gåta 8. Fågel från Jämtland. Tre nivåer (3, 2 och 1 poäng). Två bilder här på 3p-nivån. Art?
Gåta 8, art, 3 poäng, bild a.jpg
Gåta 8, art, 3 poäng, bild b.jpg

aake

Gåta 10. Vadare från Jämtland. Fyra nivåer (4,3, 2 och 1 poäng). Endast riktiga gamblers vågar sig på denna på 4 poäng. Adulta individer på nästa nivå. Art?
Gåta 10, art, 4p, bild a.jpg
Gåta 10, art, 4p, bild b.jpg

aake

Här en förhoppningsvis inte helt omöjlig bild på den vadare som ni fick se som nykläckt unge tidigare i kväll. Gåta 10, 3 poäng. Art? Lättare bild i morgon bitti om ingen tar den nu. Varnande föräldrafågel:
Gåta 10, art, 3p.jpg

God natt!

aake

+3 poäng! Skickar 2p, 1p och facit.

Lägger in 2p, 1p och facitbilder i separat mail.

Du är så överlägsen att vi får lov att diskutera hur någon annan deltagare skall kunna komma in. Professionell nivå Annette! Du presterar i nivå med de två proffs som deltog i denna min tävling när jag körde den per mail i höstas, båda disputerade zoologer och båda fågelskådare sedan barndomen, en av dem bedömer kryptiska bilder på Riksmuseet och en är professor emeritus i zoologi.

aake

Gåta 11. Fågel från Jämtland, i maj -15, vilken försöker dölja sin identitet på 3 poäng. Tre nivåer (3,2 och 1 poäng). Art?
Gåta 11, art, 3 poäng.jpg

aake

Gåta 12. Fågel här hemifrån Nyvik från mitten av september -15. Tre nivåer. Art?
Gåta 12, art, 3 poäng.jpg

aake

Tillbaka
Toppen