• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Bildelens utetempgivare trasig, stänger ned AC

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Bildelens givare (eller ett kontaktdon) för utetemperatur har någon form av glapp, så därför visas minus 35° eller däromkring, oavsett verklig temperatur. Detta leder till huvudproblemet: givaren är tydligen kopplad till bildelens ACC, så kylkompressorn vill inte starta pga den låga utetemperaturen, trots att den i själva verket är ca 20°. För halvintegrerade m fl sitter Fiats originaltempgivare i vänster backspegel. För helintegrerade (såsom vår Niesmann Arto 2016) sitter enligt uppgift inte Fiat original utan något okänt fabrikat, placerat vid vänster hjulhus.

Någon som upplevt detta problem, och framförallt som vet vad som får igång bildelens AC?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har haft en personbil som jag importerade för ett antal år sedan som på vägen hem betedde sig likartad - Renault Velsatis. Temperaturen pendlade dock. Givare i spegeln. Kabelbrott i dörren. Det trevliga var att ibland funkade allt. Allt talar ju för att det är som du skriver ”endast givaren” eller anslutningen av denna (Jordfel). Går det att få kompressorn igång genom att ställa in temperaturen på ”lo” bara för att kolla den ? Det fixar ju inte felet men det skulle kännas lite bättre.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Jag har haft en personbil som jag importerade för ett antal år sedan som på vägen hem betedde sig likartad - Renault Velsatis. Temperaturen pendlade dock. Givare i spegeln. Kabelbrott i dörren. Det trevliga var att ibland funkade allt. Allt talar ju för att det är som du skriver ”endast givaren” eller anslutningen av denna (Jordfel). Går det att få kompressorn igång genom att ställa in temperaturen på ”lo” bara för att kolla den ? Det fixar ju inte felet men det skulle kännas lite bättre.
Temperaturen pendlar i vår också, dock alltid under minus 10.
Vi har den på ”Lo” hela tiden, för annars levererar ACC:n värme, även när kupén är uppvärmd.

En del i problematiken är också att varken Forsbergs (som säljer och servar varumärket) eller Fiat (som byggt chassiet) säger att de kan reparera; de förra då problemet sitter i bildelen och de inriktar sig enbart på bodelen, de senare då originalutförandet är bortmonterat och ersatt med annat.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Denna underbara soppa med bil- respektive bodel. Dum fråga. Ja man har inte kunnat använda Fiat originalspeglarna - kan man sno givaren från en kvaddat spegel - sätta den på nått lämpligt ställe. Förutsätter att man hittar sladden till den trasiga givaren.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag har den motorn.
Då finns där en uppdatering från Fiat, som fixar detta. Husbilar som har detta problem, brukar även ha en farthållare som varierar i hastighet i aktivt läge.
Detta fixas också i den uppdateringen.
( obs gäller bara Fiat med 3 liters motorn)
Problemet är att hitta en Fiatverkstad som har kvar den uppdateringen i sina system.
Fiat centralt i Italien raderade den uppdateringen för några år sedan när de uppdaterade sina system.
Och eftersom husbilar med den motorn börjar bli gamla, så bryr sig inte Fiat centralt om detta.
Jag har nämligen samma problem med min, men det kommer och går. Så felet finns inte där hela tiden.
Så hittar någon i detta forum någon verkstad som har kvar denna uppdatering i sina interna system, så får ni gärna berätta det här.
Mvh Per
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Då finns där en uppdatering från Fiat, som fixar detta. Husbilar som har detta problem, brukar även ha en farthållare som varierar i hastighet i aktivt läge.
Detta fixas också i den uppdateringen.
( obs gäller bara Fiat med 3 liters motorn)
Problemet är att hitta en Fiatverkstad som har kvar den uppdateringen i sina system.
Fiat centralt i Italien raderade den uppdateringen för några år sedan när de uppdaterade sina system.
Och eftersom husbilar med den motorn börjar bli gamla, så bryr sig inte Fiat centralt om detta.
Jag har nämligen samma problem med min, men det kommer och går. Så felet finns inte där hela tiden.
Så hittar någon i detta forum någon verkstad som har kvar denna uppdatering i sina interna system, så får ni gärna berätta det här.
Mvh Per
Intressant. Då får vi hjälpas åt att spana efter det. Min husbil har dock (ännu…) inte problem med farthållaren.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Jag svarar mig själv i denna fråga, nu när temperaturgivaren har bytts ut av Forsbergs, trots olika verkstäders involvering, bl a Mekonomens ”felsökning och reparation” som inte gav annat än en tunnare börs (felet återuppstod plötsligt när jag hämtade/startade husbilen) och kringkastad husbilsinredning troligen orsakad av vårdslöst körande av personalen (jag hittade inga krockskador på karossen…). Varning för dessa, ni som är rädda om er husbil! Ärendet kommer naturligtvis att reklameras hos Mekonomen centralt (min muntliga reklamation avslogs skriftligt av lokala chefen, märkligt nog utan Mekonomens brevhuvud…).

Utetemperaturen visas med normalvärde för bildelen och vad viktigare, ACn kyler som den ska. :)
 
Toppen