• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilbatteri laddas inte när vi kör

VanMorris

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30313
Medlemskap
2023
Vårt bil batteri laddas inte när vi kör, spänningen enl panelen går ned till 1.1 v trots att vi har kört i 3-4 timmar???
Laddas däremot när vi tillför el 220v?
 

r1.peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32098
Medlemskap
2024
Jag har en Pilote 781 2020 och min leverantör säger att de slutade utrusta bilarna med laddboosters på min årsmodell. Jag vet inte om de senaste årsmodellerna åter har laddboosters monterade. Jag fick min gratismonterad, när jag klagade på laddningen.
Det innebär att man behöver en laddbooster om man har en smartgenerator. Troligtvis har de flesta nyare bilar det. Om laddningen inte fungerar, har man troligtvis ingen laddbooster inkopplad.
 

r1.peter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32098
Medlemskap
2024
Det är också viktigt att batteriet kopplas in på rätt sätt för att laddningen på panelen ska visa rätt.
Man måste på Pilote först koppla in sladdarna som går till panelen på ett fulladdat batteri utan att ansluta batteriets minuspol. Den ansluter man efter ca 1 timme enligt verkstaden. Detta görs för att panelen ska ställa in sig på batteriets spänning och landningstillstånd, som kan variera mellan olika batterier.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En gammal tråd.

 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag köpte en hymer på MB 2017 och då fick dom eftermontera extra laddare som dom kallade det för att MB har en smart generator. 2020 blev det en ny Frankia NEO som jag tog för givet att alla laddningsproblem var lösta men inte nu heller, det blev eftermontering av laddare och givetvis utan kostnader för mig! När Kabe började bygga på MB så blev det samma visa där, dom fick ta in bilarna och eftermontera. Jag hörde nyligen att Burstner Lyseo på MB hade laddningsproblem och nu Rapido!? Då undrar man ju har dom ingen teknisk koll på varandra mellan dom olika HB märkena och gör inte MB en påminnelse att det finns en smart generator till HB byggarna? Hur som helst så ska det inte vara några problem att få rätt grejer installerat utan kostnad.
Vi köpte en Burstner Lyseo 2020 års modell byggd på MB. I denna bil satt en riktigt bra laddbooster. Bytte ut orginalbatteriet till ett Litium, ställde om boostern till denna typ av batteri samt satte laddströmmen till den lägsta möjliga vilket är 50A. Fungerar klockrent
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi köpte en Burstner Lyseo 2020 års modell byggd på MB. I denna bil satt en riktigt bra laddbooster. Bytte ut orginalbatteriet till ett Litium, ställde om boostern till denna typ av batteri samt satte laddströmmen till den lägsta möjliga vilket är 50A. Fungerar klockrent

Härligt att iallafall en byggare förstått det elementära :)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Vårt bil batteri laddas inte när vi kör, spänningen enl panelen går ned till 1.1 v trots att vi har kört i 3-4 timmar???
Laddas däremot när vi tillför el 220v?
På min bil Ducato Carthago 2008 laddar mina solceller inte startbatteriet, bara bodelabatterierna. måste vara felkonstruktion från Carthago.
Lösnin har satten kabel och en kraftig diod från bodelselen till startbatteriet. Anm: det bli ca 0,5 v lägre spnning i startbatteriet, men det gör inget.
 
Toppen