• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatteri laddar inte som tidigare

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag har en Chartago 13 som har laddat både Fiat och husdelsbatteriet genom solcell alt. 220V. I höstas märkte jag att batteriet i Fiatdelen inte laddats (11 Volt i displayen). Trodde då att solen inte räckte till så jag kopplade till 220V. Sedan var OK.
Har Jula-skydd på så jag har kollat batteri i Fiatdelen och då att OK. Nu efter några veckor kollade jag och fick se att Fiat-batteriet är på 10,5 V !! Kabel 220 V strömmen är på o bodelsbatterierna är på strax under 14V.
Drog ur o på 220V sladden, men inget händer. Har nu satt dit en laddare direkt till Fiatbatteriet och direkt visades 13,7 V på displayen inne i husbilen. Mina kunskaper räcker inte till, men läst något ställe om att,; först laddas husbatteri och sedan Fiat batt.
Varför har då inte ev relä slås om så att Fiatdelen får ström!? Kan batteriet status, ställa till med detta, och i så fall byta ?
Bengt
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ifall du menar hur hög ström de kan ta emot så är det ingen skillnad jämfört med andra lågpris AGM.
Jag hade 2st såna här som bobatterier för 2 år sedan, Dessa ersatte mina då 2 år gamla Biltema AGM 3x95Ah.
När jag startade bilen vid 50% SoC så tog de emot ca. 30A i 20min, sen sjunker strömmen till under hälften.
Upplevde inte att dessa "lågpris-Varta" var bättre på någon punkt jämfört med Biltema's alternativ.
Efter 1 säsong tappade det ena av mina Varta rejält med kapacitet, det står nu oanvänt i ett hörn i garaget, det friska lyckades jag sälja som ett startbatteri, bytte sen till lithiumbatteri.

Detta Varta är inget AGM jag skulle rekommendera som bobatteri.

skall vara tillstartbatteri enl tråden om jag fattar rätt. Jag tänkte bara jämföra med bengtics inlägg #15 om biltemas startbatteri.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ifall du menar hur hög ström de kan ta emot så är det ingen skillnad jämfört med andra lågpris AGM.
Jag hade 2st såna här som bobatterier för 2 år sedan, Dessa ersatte mina då 2 år gamla Biltema AGM 3x95Ah.
När jag startade bilen vid 50% SoC så tog de emot ca. 30A i 20min, sen sjunker strömmen till under hälften.
Upplevde inte att dessa "lågpris-Varta" var bättre på någon punkt jämfört med Biltema's alternativ.
Efter 1 säsong tappade det ena av mina Varta rejält med kapacitet, det står nu oanvänt i ett hörn i garaget, det friska lyckades jag sälja som ett startbatteri, bytte sen till lithiumbatteri.

Detta Varta är inget AGM jag skulle rekommendera som bobatteri.
Jag har haft dessa batterier i 6 år och är väldigt nöjd med dem. Har dock varit noga med att inte gå under 50% SoC. Står alltid på underhållsladdning. Så olika det kan vara. Är nu på väg att byta till lithium.
 
F

F.d. 22252

Guest
Exidebatteriet gör ju reklam för att de ska ta emot dubbelt så mycket laddström som vanliga batterier. Har ett nytt biltemabatteri i personbilen vid kortkörningar i minusgrader märker jag att det tappa kapacitet trots 14,4v laddning. Det kan inte ta emot laddning vid låg temepratur oavsett laddningsspänning.
Har ju 2 st biltemabatterier som bobatterier och det fungerar säkert för mej i plusgrader. Men att de inte tar laddning är ett problem. Tyder på dålig kemi/dålig konstruktion.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Ja, men det är väl bara plåt utåt? med ett antal minusgrader lär det inte hjälpa med att ta bort locket. Tänk på att ett urladdat batteri kan frysa sönder
och då får du syra överallt, så ta bort det så fort som möjligt!
Tack! Jag håller koll, så det inte ska frysa. Batteriet får sitta där till jag byter till ett nytt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exidebatteriet gör ju reklam för att de ska ta emot dubbelt så mycket laddström som vanliga batterier. Har ett nytt biltemabatteri i personbilen vid kortkörningar i minusgrader märker jag att det tappa kapacitet trots 14,4v laddning. Det kan inte ta emot laddning vid låg temepratur oavsett laddningsspänning.
Har ju 2 st biltemabatterier som bobatterier och det fungerar säkert för mej i plusgrader. Men att de inte tar laddning är ett problem. Tyder på dålig kemi/dålig konstruktion.

Ska man lyckas ladda ett blybatteri fullt vid 0-grader krävs det ca.15V.
14,4V som är en vanligt förekommande laddspänning gäller vid +25 grader
 
F

F.d. 22252

Guest
Man får väl ta fram den gamla laddaren då, sen har jag en som vi byggde på skolan där kan man ställa spänningen där det bryter med en potentiometer.
Tråkigt att man inte som i gamla saabar har både volt och amperemeter var ju lätt att se status.
Sen är det ju inte noll utan minus 10 för det mesta.
 
Toppen