• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatteri laddar inte som tidigare

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag har en Chartago 13 som har laddat både Fiat och husdelsbatteriet genom solcell alt. 220V. I höstas märkte jag att batteriet i Fiatdelen inte laddats (11 Volt i displayen). Trodde då att solen inte räckte till så jag kopplade till 220V. Sedan var OK.
Har Jula-skydd på så jag har kollat batteri i Fiatdelen och då att OK. Nu efter några veckor kollade jag och fick se att Fiat-batteriet är på 10,5 V !! Kabel 220 V strömmen är på o bodelsbatterierna är på strax under 14V.
Drog ur o på 220V sladden, men inget händer. Har nu satt dit en laddare direkt till Fiatbatteriet och direkt visades 13,7 V på displayen inne i husbilen. Mina kunskaper räcker inte till, men läst något ställe om att,; först laddas husbatteri och sedan Fiat batt.
Varför har då inte ev relä slås om så att Fiatdelen får ström!? Kan batteriet status, ställa till med detta, och i så fall byta ?
Bengt
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Reläet som kopplar ihop bil- och bodelsbatteri aktiveras bara om motorn startar. På Carthago (har en själv) känner jag inte till att det finns någon "bakväg" för laddningen.
En del DC-DC-laddare som kopplas mellan bil- och bodelsbatteri kan ladda bilbatteriet "bakvägen" utan att motorn är igång.

Om bilbatteriet är lika gammalt som bilen så kan det nog vara "end-of-life" på det vid det här laget. Det som indikerar det är om det tappar spänning fort (några timmar) efter att ha blivit fullt uppladdat (tar ett dygn ungefär) eller att det inte kommer upp i full spänning trots att det har stått på laddning länge.

Vet inte hur det var 2013 men på min Volvo så måste jag ladda den med någon/några veckors mellanrum för att elektroniken (som är på hela tiden) drar ur batteriet eftersom jag kör så litet med den. Så något att leta efter är om något belastar bilbatteriet trots att bilen är avstängd. Ett vanligt "knep" är ju att lossa jordflätan för att vara säker på att inget är igång.
 

Kufen

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ale
HBK-Nr
38266
Medlemskap
2024
Reläet som kopplar ihop bil- och bodelsbatteri aktiveras bara om motorn startar. På Carthago (har en själv) känner jag inte till att det finns någon "bakväg" för laddningen.
En del DC-DC-laddare som kopplas mellan bil- och bodelsbatteri kan ladda bilbatteriet "bakvägen" utan att motorn är igång.

Om bilbatteriet är lika gammalt som bilen så kan det nog vara "end-of-life" på det vid det här laget. Det som indikerar det är om det tappar spänning fort (några timmar) efter att ha blivit fullt uppladdat (tar ett dygn ungefär) eller att det inte kommer upp i full spänning trots att det har stått på laddning länge.

Vet inte hur det var 2013 men på min Volvo så måste jag ladda den med någon/några veckors mellanrum för att elektroniken (som är på hela tiden) drar ur batteriet eftersom jag kör så litet med den. Så något att leta efter är om något belastar bilbatteriet trots att bilen är avstängd. Ett vanligt "knep" är ju att lossa jordflätan för att vara säker på att inget är igång.
Hej
Med 220 volt inkopplad så laddas bobatterierna först och sedan startbatteriet dock ändast med 2amp vad jag kunnat läsa mig till i Carthagos
manual, är batteriet väldigt lågt ner i laddning orkar nog laddaren inte med riktigt, har också en 2013 Carthago, hade samma problem förra våren, fick byta batteri, hade fått en inre kortslutning i en cell
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej
Med 220 volt inkopplad så laddas bobatterierna först och sedan startbatteriet dock ändast med 2amp vad jag kunnat läsa mig till i Carthagos
manual, är batteriet väldigt lågt ner i laddning orkar nog laddaren inte med riktigt, har också en 2013 Carthago, hade samma problem förra våren, fick byta batteri, hade fått en inre kortslutning i en cell
Helt rätt, det hade jag missat i manualen.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Enligt mina erfarenheter gillar inte elektroniska laddare att ladda ett batteri som gått ner de känner ju av spänningen och vid någon gräns vilken vet jag inte så vägrar de att ladda.
Enda sättet att få igång dom är att antingen koppla ihop med ett friskt batteri med startkablar och få upp spänningen eller att ladda med en gammal laddare med bara transformator och likriktare tills man fått igång laddningen.
Förmodligen är batteriet slut om man måste ta till såna åtgärder om det inte hänt under kort tid pga man glömt på någon strömförbrukare. Laddar man fullt med en laddare så kan man ju använda en batteritestare och se läget.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Tack för svaret av all kunskap! Efter era svar så var nog felet redan i höstas när jag första gången såg att batteriet gått ner så mycket trots att husbatterierna var fulla av solcellen. Jag får väl byta batteriet när jag närmar våren och plockar bort Jula-skyddet. Nu får husbilen stå ett tag. Jag har ju en liten laddare på det batteriet nu, så sämre lär det väl inte bli i läget som är nu!?
Tack för hjälpen!
Bengt
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Tyvärr så håller inte batteriet på 11V som jag nämnde inledningsvis. Jag upptäckte idag att spänningen var nere i 7,7V, o laddare tar inte emot ctec-laddare. Jag får väl byta batteriet snarast!.
Bengt
 
F

F.d. 22252

Guest
Köp något bra märke själv gillar jag tudor, biltema är jag osäker på speciellt när man tittar på databladen. Man vet ju inte tillverkaren. Kanske finns någon elektronik i bilen som inte gillar att vara strömlös. Laddaren vet nog inte vad den ska tro 7,7 v är ju ett fulladdat 6v batteri. Borde finnas en knapp där man tvångstartar laddaren, finns inte många gamla kvar jag köpte en på loppis.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Kan vara risk att den fryser sönder då blir det jobbigt att putsa platsen.
Så kan det vara om det är dåligt laddat. Tag hem batteriet ställ det sval ej varmt. Prova att ladda om du använder CETEC kör på rekonditionering. Jag har också en Carthago 13 och märker att original startbatteriet gradvis har tappat orken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Koppla loss snabbkopplingens på minus kabeln på startbatteriet, låt det vara så till våren köp ett nytt batteri. Det enda som händer är att du måste programmera om färddatorn enligt instruktionen i Fiat manualen.
Programmera känns inte kul bättre att ta datorn och kolla upp lite och skaffa ett nytt inget att spara på, även om det går att få liv i det så vet man aldrig och hur roligt är det att krångla med det sen när det inte startar. Man skjuter bara problemen framför sig.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag satte på ett element i husbilen i går kväll då var det nollgradigt. Batteriet visade 8,2V, så det är nog kört i alla fall. Nu är det varmt så inte batteriet fryser sönder. Jag köper ett nytt batteri o byter, så jag sedan kan ladda batterierna med 220V sladden normalt resten av vintern. Biltema rekommendera Batteri Silver 12V 100AHCCA860. Billigt är det 1349 kr, o verkar ok, med 4 års garanti. EXIDE föreslog Mekonomen 2259kr. Merkster har det på nätet för samma på rea för 1567kr.
Funderar till i morgon, men vill snabbt få bort problemet. Vill inte ha värme på i husbilen med Julatäcket på, det kanske skapar fukt?
Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag satte på ett element i husbilen i går kväll då var det nollgradigt. Batteriet visade 8,2V, så det är nog kört i alla fall. Nu är det varmt så inte batteriet fryser sönder. Jag köper ett nytt batteri o byter, så jag sedan kan ladda batterierna med 220V sladden normalt resten av vintern. Biltema rekommendera Batteri Silver 12V 100AHCCA860. Billigt är det 1349 kr, o verkar ok, med 4 års garanti. EXIDE föreslog Mekonomen 2259kr. Merkster har det på nätet för samma på rea för 1567kr.
Funderar till i morgon, men vill snabbt få bort problemet. Vill inte ha värme på i husbilen med Julatäcket på, det kanske skapar fukt?
Bengt

Startbatteriet sitter väl inte i en uppvärmd del av bilen?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ingen expert men Exide är nog att föredra tittar man på förmågan att ta emot laddning så tar biltemabatteriet bara emot 10A så det tar lång tid att ladda upp, det är ju därför många köper life eftersom de laddar fort. Mekonomen vet ju oftast vad som är bra och med extrapris så blir det ju ett bra val.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Undrar hur mycket ett sådant här batteri kan ta emot i laddning, kollade pdf men kunde inte hitta den uppgiften. Någon annan som vet kanske? kul att jämföra med Biltemas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Undrar hur mycket ett sådant här batteri kan ta emot i laddning, kollade pdf men kunde inte hitta den uppgiften. Någon annan som vet kanske? kul att jämföra med Biltemas.

Ifall du menar hur hög ström de kan ta emot så är det ingen skillnad jämfört med andra lågpris AGM.
Jag hade 2st såna här som bobatterier för 2 år sedan, Dessa ersatte mina då 2 år gamla Biltema AGM 3x95Ah.
När jag startade bilen vid 50% SoC så tog de emot ca. 30A i 20min, sen sjunker strömmen till under hälften.
Upplevde inte att dessa "lågpris-Varta" var bättre på någon punkt jämfört med Biltema's alternativ.
Efter 1 säsong tappade det ena av mina Varta rejält med kapacitet, det står nu oanvänt i ett hörn i garaget, det friska lyckades jag sälja som ett startbatteri, bytte sen till lithiumbatteri.

Detta Varta är inget AGM jag skulle rekommendera som bobatteri.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Batteriet sitter under lock vid pedalerna. Locket nu öppnat, o där går värmen in.

Ja, men det är väl bara plåt utåt? med ett antal minusgrader lär det inte hjälpa med att ta bort locket. Tänk på att ett urladdat batteri kan frysa sönder
och då får du syra överallt, så ta bort det så fort som möjligt!
 
Lösning
Toppen