• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbälte

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Vad är det för regler som gäller passagerarna? Kan man gå omkring i bilen när man kör? Finns det bälten till alla om man t.ex. är 5st? Jag har tittat på en bil med en såkallad dinett, där var det 2st tre punkts och 2st midje bälte. Är det ofta så ordnat? trevlig kväll Tomas o Lotta
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

De bilar jag sett har trepunktsbälten för de som sitter i, och midjebälten till de som sitter med ryggen mot, färdriktingen.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

Man bör/får inte gå omkring under färd. Om något händer så att bilen bromsas eller måste väja snabbt kan man skada sig rätt ordentligt.
EssoJ
 
Senast ändrad:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

I husbilar kan det förekomma sittplatser som inte är utrustade med bilbälte. Det är de som åker baklänges eller i sidled.

Dock är man skyldig att i första hand använda de sittplatser där det finns bälte. Att vara ute och gå i husbilen under färd i högre hastigheter är utan att överdriva direkt livsfarligt.

Mvh/ Jan I:)
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

Vi har en Bürstner och vi hade samma märke tidigare också. Nu en 07:a tidigare en 98:a, bägge har/hade trepunktsbälten på alla platser även dom som åker baklänges. Eftersom vi har små barn med oss, en som måste åka baklänges eftersom hon bara är 2 år, har just trepunktsbälten till alla varit ett krav.

//Kicki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilbälte

En av årsakene til at flere av de tyske produsentene har 3-punkts belter for alle sitteplasser er at det er påbudt i Norge og anbefalt i Tyskland. Intil 2005 var det tillatt med midjebelte når en ikke sitter i fartsrettningen også i nye biler.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Bilbälte

Enligt Vägverkets hemsida får "Fr o m den 1 juli 2006 i en bil inte tas med fler passagerare än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på plats som är avsedd för passagerare".

Det finns vissa undantag från detta. Ett är: "Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på annat lämpligt fast monterat säte".

I en husbil som togs i bruk före 1 maj '06 får man alltså åka fler än den är registrerad för. Man skall dock befinna sig på ett säte och inte förflytta sig i fordonet. Så är det. Hälsn/AndersW
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

Har sett i flera fabrikanters reg. bevis att husbilarna är registrerade för 5 eller 6 personer
inkl förare men kanske bara har 4 bältade platser !
Detta gäller nya bilar årsmodell 2007 -2008.

Hälsn
Melle
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bilbälte

Melle;

Vår är reggad för 6, men har bara 4 bälten. Även om vi teoretiskt får åka fler än fyra kommer det inte att ske. Vem ska man sätta obältad?? Skulle aldrig förlåta mig om det sker en olycka.
 
Toppen