• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BH-1 Battery Monitor

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Kanske någon vet. Jag undrar man kan koppla instumentet "BH-1 Battery Monitor" direkt till Shaudt LR 1218 regulator för att se hur mycket volt eller amper som enbart solpanelen ger.

I manualen finns det två möjligheter att se två oberoende batterier, start och bodel. Nu har jag bara kopplat den ena dvs bodelsbatteriet och det fungerar fint men jag tänkt jag vill också se hur mycket solcellerna ger och funderar om man koppla den andra kablen till solcellsregularton ut.

Jag är lite avundsjuk på de som har digitalainstument i HB som kan se allt, kanske detta oxå kan fungera.
Det kan hända att jag är lite ute och reser nu :twitcy:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: BH-1 Battery Monitor

Jag har kopplat lika som du...du kan se hur mycket solceller ge om du stänger alla förbrukare till bodelen..om man inte stänger av förbrukningen så visas solcells laddning minus förbrukning.(motorn stängt)

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Hmm, jag hänger inte med där. Jag skulle vilja se hur mycket solcelln ger i vilket fall som helst utan att stänga av alla förbrukare.

Hur har du kopplat instrumentet till regulatorn?

Jag har kopplat lika som du...du kan se hur mycket solceller ge om du stänger alla förbrukare till bodelen..om man inte stänger av förbrukningen så visas solcells laddning minus förbrukning.(motorn stängt)

F

F.d. 24784

Guest

Även om man har mätare, analoga eller siffervisande så måste man kunna tolka värdena.
Så många fina mätare är inget undermedel.

En solcell är en strömkälla med ganska högt inre motstånd.
Det betyer att utan att den är ansluten till något så kan spänningen (Volt) stiga till kanske 20 V.
Vid belastning, när den skall ladda batteriet är det batteriet som bestämmer spänningen.
Dvs solcellens spänning sjunker med lasten.

Ett mått på om solcellen laddar är om batterispänningen stiger när solen lyser på solcellen. Eller om spänningen stiger under den tid ljuset påverkar solcellen. från timme till timme under solen.

Att mäta strömmen från solcellen är ett bra mått på om den producerar.
En A-mätare kopplas i serie med solcellen, och det går bra med en analog sak som inte kräver matningspänningn då. Läggs bara in mellan plusledningen från solcellen och till batteriets pluspol.
En 50 W solcell kan då ge 50 /13,8 = c:a 3,6 A. (13,8 v är nominellt spänning i ett blýbatteri)
Detta vid blå himmel och hög sol, i rätt vinkel mot solcellen, som geivetvis har rent glas..

Batteriet kan stiga till 14,5 Volt och stiger sedan inte mer även om solcellen matar på. Batteriet är då fullt och inmatad laddström generar värme och gas i batteriet. så bör man inte köra så länge, men det är nog redan kväll då och strömmen från solcellen minskar.

För 100 Ah batterier är några A inte farligt att överladda med.
En solcellsregulator, om man har en sådan kopplar då förståss ur solcellen.

de
Roy

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Tack för svaret. Visst ser jag allt som du beskriver nu, då ena kablen är kopplad till bodelsbatteriet men det finns möjlighet att koppla en till startbatteriet också men då vill jag hellre se hur mycket som ges från solcellen men det kanske inte går.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Hmm, jag hänger inte med där. Jag skulle vilja se hur mycket solcelln ger i vilket fall som helst utan att stänga av alla förbrukare.

Hur har du kopplat instrumentet till regulatorn?

Jag fattade fel:oops:
Jag har NASA BM-1 Batterimonitor som är kopplat till bobatteri enl,anvisningar....den visar hur mycket solceller eller generator laddar batteriet men inte hur mycket solceller "ger"..vet inte om man kan koppla den direkt till regulatorn

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag har två enkla analoga instrument från Kjell & Comp. (99:-st.) direkt mellan solcellsregulatorn och batterierna. Bara att lätta lite på gardinen som täcker den när man blir nyfiken på hur mycket som solcellen laddar, och verklig spänning över batterierna.

PICT0283-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej, jag har två enkla analoga instrument från Kjell & Comp. (99:-st.) direkt mellan solcellsregulatorn och batterierna. Bara att lätta lite på gardinen som täcker den när man blir nyfiken på hur mycket som solcellen laddar, och verklig spänning över batterierna.

Visa bilaga 62213

M.v.h. JANKRO.

Kopplade du dom i serie efter regulatorn ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Avhengig av hvilken solar-regulator du har så finnes det løsninger.
IVT MPPT regulatoren kan utstyres med en displayenhet som gir deg både solpanelets spenning og strøm og de hvilken ladespenning og strøm som gis til batteriene og forbruk. For andre regulatorer finnes delvis slike løsninger, eller en får fikse det med eksterne midler.

En batterimonitor som er for både 12 og 24V kan benyttes mellom panel og regulator, tomgangsspenningen på et 12V panel ligger normalt rundt 17V. Et rent 12V instrument ville kunne få problemer med spenningen.

Et ampermeter med fjernavlesning klarer uten videre spenningene som vi har her.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kopplade du dom i serie efter regulatorn ?
------------------------------------------------------------------------------------
Njaa, efter regulatorn så är pluskabeln avklippt och shunten till Amp.mätaren sitter ju i serie på den.

Två tunna kablar, en från var sida på shunten går till Amp.mätaren.

En tunn kabel från batterisidan på shunten går till plus på Voltmätaren.
En annan tunn kabel från minus/jordkabeln går till minus på Voltmätaren, så man får ett värde direkt från batteriet.

Jag har även en liten strömbrytare så jag kan bryta bort mätarna, mest för att Voltmätaren går bara till 15V. och om man kopplar bort batterierna när solen skiner så matar regulatorn på med upp till 19V. när den inte har batterier att jobba mot, och då slog ju Voltmätaren i botten.

Jag gjorde en snabbritning som blev så ful, så ful :D men den får duga.

img0013-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen