• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalkanaler i parabolen

F

F.d. 9536

Guest
Vi är nya Knausägare med en Oyster parabol på taket och en digitalbox med två slots för 2 CI-moduler. Vi har kontaktat Viasat och Canal Digital för att köpa en CI-modul och betalkort men de säger att de inte kan garantera att det ska fungera med vår anläggning? Hur ska vi gå tillväga för att få tillgång till svensk TV? Fråga två är att vi tänkte köra ner i Europa till hösten och SVTEuropa skulle ju funka men om Viasat eller Canal Digital fungerar så behöver vi ju inte köpa SVTEuropa? Men som sagt hur har andra gjort som idag kan se på TV (ej i datorn) via parabolen?
Yvonne
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Hej

Jag har en Oyster Digital CI 85cm
Jag bruger et Canal Digital Kort til Thor sateliten så kan jag se
Svensk & Dansk TV ned til gränsen til Spanien og det meste af
Italien og op til Nordkap går det fint med TV
Jag bruger samme kort her hjemme i Diö


Erik 543:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betalkanaler i parabolen

Ser ut til at STV1 sender over Thor5 på T1 beam Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps denne stopper i Tyskland et sted, mens STV2 og regionale sendinger finner jeg på Thor3 Thor 3 at 0.8°W - LyngSat Maps med sydgrense ca. Paris

Ser ut til at de siste oppdateringene som er gjort fra Canal Digital har stoppet bruken i Europa

For Viasat Sirius 4 at 4.8°E - LyngSat Maps så er det ikke noe bedre, ca midtveis mellom de to grensene for CD, samtidig som du må ha med en ekstra tuner fra Viasat - det skal ikke finnes CAM for videogard krypteringen.
 
Senast ändrad:

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Betalkanaler i parabolen

Ser ut til at de siste oppdateringene som er gjort fra Canal Digital har stoppet bruken i Europa

Hei Knugrone!

Hva mener du med dette? I fjor brukte jeg min Canal Digital-dekoder i bobilen og det virket helt til Nord-Italia. Kroatia ble for langt syd.

En venn av meg ringte Canal Digital forrige uke for å spørre hvor langt sydover han kunne regne med å få TV-bilde. Svaret var at bruk i utlandet var ulovlig og dermed sperret de kortet. Han fikk imidlertid åpnet det igjen dagen etter.

Når jeg ser i vilkårene ser jeg at det er forbudt å bruke norsk Canal Digital-dekoder i utlandet. Det var en overraskelse for meg også!

Men mener du at de har klart å stoppe bruken i Europa?

mvh magne
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Betalkanaler i parabolen

Yvnord
De nya programkorten från Viasat och Canal Digital kräver att de knyts till
mottagaren. Har du en Oyster med kombinerad mottagare och
parabolstyrning med två CA-modulslots. Då fungerar tyvärr inte de nya
programkorten tillsammans med din mottagare.

Idag kan man köpa Oyster med enbart parabolstyrning och sedan kan man
skaffa vilken mottagare man önskar. Alltså en som är godkända av Viasat
eller Canal Digital.

Om du använder din nuvarande mottagare till att leta rätt på satelliten och
via en avgrening av antennsladden som ansluts till en "godkänd" mottagare,
då tror jag du kan komma runt problemet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betalkanaler i parabolen

Magne, som du muligens husker så flyttet de på NRK sist høst fra en transduser til en annen. Med den gamle plasseringen så fungerte det til sør-framkrike og langt ned i italia - leser en dagens "footprint" så ser en an helt annen klasse fokus. Har ikke testet sørover etter omleggingen av transducer, men kartene over dekning er normalt ganske riktige.
Om de har slukket den siste NRK1 Reserve som var på Intelsat vet jeg ikke, den var problematisk her i Norge med sitt fokus i Middelhavet.

Prøvde for et par uker siden et kort fra en CanalDigital tuner i en CAM i min Oyster og det fungerte ok. Har en parabol hjemme så er det bare å prøve, fungerer det så er det ikke noe problem, selv om det er registrert på tuneren hjemme :spinny:
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Betalkanaler i parabolen

Takk for svar Peter og Knugrone.

Men jeg trenger litt mer klartekst for å fortså hvor jeg har dekning! Er det denne satelitten norsk Canal Digital sender på? http://www.satcodx.info/THO/THO003KU.jpg (THO003KU)

Det hadde vært fint å sett et kart med dekningsområdet.

mvh magne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betalkanaler i parabolen

Sorry Magne, jeg skrev ikke at norsk Canal Digital bruker T1 på Thor5 Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps - en Oyster 85 klarer 44 db grensen.

Lyngsat ser ut til å være svært godt oppdatert når det gjelder hvilke kanaler som sendes på hvilke beams.
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Hej
Nu har vi fått ett nytt kanal digital kort som är köpt på ON-OFF att fungera tillsammans med en Conax CA-modul i vår Oyster helautomatiska parabolmottagare. SIBA har slutat med att sälja Canal Digitalabonnemang. Kolla Conaxmodulen om det inte funkar den kan vara trasig fast den är ny, det var vår. Då kan du få ett meddelande på skärmen där det står att kortet inte går att läsa
Har ni problem kontakta JR- Larm i Lindome dom fixar det mesta.
Yvonne och Christer
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Hej
Tack för ert inlägg. Trevligt att höra av någon från Diö, Själv är jag Christer född och uppvuxen i Liatorp. I mitten av September drar vi iväg ner till Frankrike Spanien och Portugal. Planerar att vara borta länge. Har koll med datorn och vi kanske ses nere i Europa
Hälsningar
Yvonne och Christer
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Hej
Har samma Oyster digital 85cm CI som kom fabriksmonterad från Carthago och det fungerar hur bra som helst med Conax CA-modul och Canal digitalkort.
Ganska lätt att ändra i menyn från tyska till Engelska.
När man sätter på boxen så söker den upp kanalen man tittade senast på.
Fick också bra information från JR-Larm,(frågade först hos Hymer i Örebro som påstod att man var tvungen att byta allting för att se Canal Digital vilket är helt felaktigt med dom nyare Oyster boxarna.
Bara att flytta över kortet från boxen hemma!
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Yvnord
De nya programkorten från Viasat och Canal Digital kräver att de knyts till
mottagaren. Har du en Oyster med kombinerad mottagare och
parabolstyrning med två CA-modulslots. Då fungerar tyvärr inte de nya
programkorten tillsammans med din mottagare.

Idag kan man köpa Oyster med enbart parabolstyrning och sedan kan man
skaffa vilken mottagare man önskar. Alltså en som är godkända av Viasat
eller Canal Digital.

Om du använder din nuvarande mottagare till att leta rätt på satelliten och
via en avgrening av antennsladden som ansluts till en "godkänd" mottagare,
då tror jag du kan komma runt problemet.

Hej jag tycker inte det stämmer för vi har en Oyster 85 parabol, med två kortläsare, Canal Digital går att använda direkt om det står Conax på kortläsaren den behöver inte alltid som dom såkallat kunniga säger att det ska knytas med mottagaren Läs på korthållaren står där Conax på den så funkar Canal Digital så har vi det fast alla . låt bara ditt nya betalkort laddas upp hemma sen funkar det jättefint
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Hej
Har samma Oyster digital 85cm CI som kom fabriksmonterad från Carthago och det fungerar hur bra som helst med Conax CA-modul och Canal digitalkort.
Ganska lätt att ändra i menyn från tyska till Engelska.
När man sätter på boxen så söker den upp kanalen man tittade senast på.
Fick också bra information från JR-Larm,(frågade först hos Hymer i Örebro som påstod att man var tvungen att byta allting för att se Canal Digital vilket är helt felaktigt med dom nyare Oyster boxarna.
Bara att flytta över kortet från boxen hemma!

Perfekt det är precis så vi gjort, radiohandlarna vill gärna sälja så dom försöker tuta i en att det inte fungerar, men det gör det.:twitcy:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Betalkanaler i parabolen

Har du ett äldre abonnemang och kort från Canal Digital så fungerar det utmärkt. Om du däremot tecknar ett nytt abonnemang , då måste kortet knytas till en specifik mottagare och då räcker det inte med en Conax CA-modul.
Det är samma problem som med Viasats videocrypt system.
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Tecknade Canal Digital abonnemang för ca: 6 veckor sedan,inga problem!
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Betalkanaler i parabolen

Vi har beställt ett kort från Canal Digital. Det kom hem ett kontrakt som vi skall skicka tebaks påskrivet. Fylla i uppgifter om mottagartyp och modellnummer.
Sen skickar dom kortet till oss för 795:- som deposition.
Ska kunna se svt1 och 2,samt Svt 24 och kunskapskanalen och även TV4.
Hoppas att det funkar
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Betalkanaler i parabolen

Vi har haft Canal Digital i flera år. Funkar perfekt ute i Europa. Tyvärr ingen bild i I sland och bara TV1 på Färöarna. Men det är lite kul att se på Mittnytt när man är i Spanien (vi bor i Härnösand)!:)
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Har du ett äldre abonnemang och kort från Canal Digital så fungerar det utmärkt. Om du däremot tecknar ett nytt abonnemang , då måste kortet knytas till en specifik mottagare och då räcker det inte med en Conax CA-modul.
Det är samma problem som med Viasats videocrypt system.

Ursäkta men det stämmer inte, vi har skaffat ett nytt abonnemang och kort med Conax CA-modul och det fungerar alldeles utmärkt i vår nya Oysterparabol. Vi har inte använt kortet i någon annan mottagare.
Christer
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betalkanaler i parabolen

Kort som er for bruk ved hjelp av en CA-Modul har ingen mulighet til å lese hvilken tuner som er i bruk. Problemet er normalt å få fatt på kortet. Det finnes kort som er bare for tunere med media highway software, og disse kan sjekke serienummeret på tuneren.
 
F

F.d. 532

Guest
Sv: Betalkanaler i parabolen

Sedan Thor 5 sändes upp och startade sända finns inte tillgång till Canal Digital ute i Europa - jag har haft CD i fem år i Italien, och nu går det inte längre. Det längsta sändningarna stärcker sig är Berlin, söderut.
Tyvärr.
Det går fortfarande att se TV2, TV24 och alla regionala kanaler, som fortfarande finns på Thor 3 - men det är en tidsfråga innan även de flyttas över till Thor 5. 3:an skall ju släckas inom ett år, om jag inte fått fel information.

Så om ni vill se svensk TV i sommar, så rekommenderar jag SVTEuropa. Tyvärr bara statskanalerna, och inte alla program sänds ut, bara de som är producerade i Sverige och som inte har upphovsrätt hos några av våra stora film-producenter.

Så det var kul medans det varade.

NÅgon som vet hur man tar sig ur abbonemanget med Canal Digital?
hälsn
Anna
 
Toppen