• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betala för rekonditionering??

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Hej alla i forumet! Jag behöver hjälp från er alla! Vi bytte nyligen in vår husvagn till förmån för en husbil hos Forsbergs Fritidscenter i Bjuv. Min fru och jag tömde och städade ur vagnen under några veckokvällar noggrant främst med tanke på att vi haft hundar i den. Vi nyttjade bl.a textiltvätt och damsugare på alla dynor tex. Efter att affären var uppgjord ringde säljaren och sa att dom var tvungna att rekonda vagnen pga just detta faktum - pris 3.000kr??? Den kostnaden skall väl företaget stå för eller??? Tacksam för svar!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Betala för rekonditionering??

Om ni inte hade någon speciell klausul kring detta i kontraktet hade jag protesterat och sagt att om de inte bemödade sig med att titta i husvagnen när ni lämnade in den så får de stå sitt kast.
Städning är ju en bedömningssport så det om något skall väl redas ut före slutbetalningen?
 

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Sv: Betala för rekonditionering??

Jag menar att när man tex byter in en vanlig bil hos handlar´n tar ju dom inte betalt för att dom i sin tur rekondar den innan försäljning???
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Betala för rekonditionering??

Jag håller med MaJe .Tycker det är småaktigt av handlaren .Jag har aldrig varit med om eller hört om något liknande..
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Jag menar att när man tex byter in en vanlig bil hos handlar´n tar ju dom inte betalt för att dom i sin tur rekondar den innan försäljning???




Självklart tar firman betalt för allt de gör. Det ingår ju normalt i det mellanpris man får. Har de inte kollat er husvagn före bytet är det absolut deras problem. Betala inte en krona
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Vad står i kontraktet. Det är det som avgör om ni måste betala eller inte. Har sett vilkor som ger rätt att ta extra för sannering efter djur och rökare. En sannering efter hundar för 3 tusen var i så fall inte dyrt. En fullständig allergisannering kostar mycket mera än så.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

egentligen skall det stå info om förra ägaren har haft djur i bilen för allergin skull
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

egentligen skall det stå info om förra ägaren har haft djur i bilen för allergin skull

Vid stark allergi kan man behöva byta ut dynor gardiner mm samt tvätta allt utan undantag inne i bilen med dilutin eller liknande medel. Bilar med filtliknande tapeter på väggar och tak kan vara rent hopplösa att helt sanera. Det räcker normalt inte med en nogran städning om bilen haft hundar eller katter på insidan under några år. Vi är allergiska i vår familj men som tur är inte på den nivån så för oss är det nog med en mycket grundlig städning med starka medel samt kemtvätt av allt tyg.
Rökning eller djur borde ge ett riktigt avdrag på priset vid inbyte.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Om detta är ok. Då går det aldrig att byta bil, det går ju att komma med vad som helst, Det är väl upp till köparen att kontrollera vad man köper, inte komma efteråt och säga att jag trodde det var en ny bil och då begära en ny bil.
BETALA INTE
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Det borde nog vara upp till den som tar inbytesbilen att iordningställa den för vidareförsäljning. Den som lämnar fordonet överlämnar det i befintligt skick vid affären, eller? (Det gäller nog att vara noga med att läsa det som säljaren anser vara oväsentligheter när man skriver under ett kontrakt.)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Byta bil , er gamla hade slitna däck skickar en räkning på 10000kr.

Dessa dumheter kan man driva hur långt som helst.

Betala ej!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Det kan inte vara så att ni var överens om att lämna in vagnen i "helt och rent" skick?
Vad man sen uppfattar som rent kan ju vara lite olika och något man får stämma av vid överlämnandet.

Oavsett om vagnen enligt deras, kanske korrekta, tolkning inte var "tillräckligt ren" så är det fel att sätta igång med egen rekond utan att första stämma av med er.
Om dom nu redan har gjort det så får dom absolut stå sitt kast och ta kostnaden själva.

Otroligt klantigt av säljaren att inte kolla av vagnen när ni lämnade in den.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Verkar som om Forsbergs håller på och samlar poäng (negativa) .Kan inte ordna fram strålkastare till en 10 år gammal Concord och nu detta med efterdebitering på rekonden .Dom får nog passa sig det är lätt att få dåligt renommé .
/Bengt
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Ja även vi har lite dålig erfarenhet av Forsbergs. I våras hade vi spanat in en HB som vi tänkte köpa hos dem, eftersom den var nyinkommen skulle säljaren rekonditera den o vi höll kontakt via mail för att höra när det var lämpligt att vi kom o gjorde en sista koll före det tänkta köpet. Plötsligt får vi ett mail att nu hade han sålt HBn till någon annan, blev naturligtvis förundrade över att han gjort så och frågade varför vi inte bivit informerade om att det fanns fler spekulanter. Svaret var att vi inte tecknat ett avtal med dem, men vi ville ju få se bilen innan vi skrev under.
Ja så kan dom behandla en blivande köpare. Vi sökte vidare hos andra säljare o hittade en trevlig säljare i Värmland som vi köpte en helt ny HB av, lite dyrare men känns riktigt bra, hann köra ca 200 mil med före vintern, väntar nu på att ta ut den igen för fler trevliga resor.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif


Detta var Forsbergs i Sollentuna, som inte kommer att få några rekommendationer av oss.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Var gjordes affären upp? Hade ni vagnen med då? Det är väl vanligt att man gör upp ett mellanpris som är beroende på de uppgifter som finns vid det tillfället. Man lovar att inbytet skall vara på ett visst sätt.

När det kommer kan man konstatera att man som i det här fallet måste ta till en rekond för att ta bort ciggrök eller djurrester som här. Alltså var inte inbytet på det sätt som uppgavs vid kontraktskrivningen.

Som kund på inbytet skulle jag vara tacksam för att vagnen rekondats på ett adekvat sätt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Om man inte är nöjd med affären, pratas man vid. Inte f...n skickar man en räkning, den kan ju bli hur dyr som helst.
Min syster köpte en begagnad bil, som såg ut att vara ok. När den stått i solen på en parkering, luktade det rök, så till den grad att det inte gick att sitta i bilen. Hon ringde bilfirman. som omedelbart lät köpet gå tillbaka. Vad de använt för medel för att bilen inte skulle lukta vid köptillfället vet jag inte, men det var väldigt effektivt.
Heder åt denna bilfirma, som lät köpet gå tillbaka.
 
Toppen