• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besvikelse på vågen

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Stig
Har en exakt lika ekipage.
Åkte 1 år innan jag förstod hur tung den blev med allt i.
Markis 5 meter, solceller, dubbla batterier i bodelen, resevhjulet kvar m.m.
så var det ingen som fick åka med från början.

Vägde upp den till 3850 kg och har nu på pappret
660 kg lastvikt vilket gör att överlasten stannar på ca: 50 kg
alltså mindre än 5 %
3910 Kg stannade vågen på med fulla tankar och mat/klader m.m. för
3- 4 veckor i Ungern.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Jag har sammaproblem:(
Har köpt en ny hus bil och fick i fredags reda på att bilen väger 3100 kg utan förare, utan disel, utan vatten (totalvikt 3650kg). Jag har trott att den skulle väga ungefär 3100 kg med disel, vatten och förare.
När jag fyllt i disel och vatten och lastat in min familj på fyra personer så kommer vi att ha ca: 160 kg till kläder, mat, husgeråd och allt annat man behöver.

Är det genomförbart att klara sig på 160 kg till detta?

Martin
Det blir nog tyvärr inte så lätt. 4 st cyklar 4 stolar samt ett bord samt litet kläder väger ungefär som din kvarvarande lastvikt. Halv tank vatten och diesel ger bättre marginal.
En lösning är en lätt släpkärra men vikten på dragkroken och kärrans kultryck gör att
du i princip måste köra med skåpen tomma. Vad har du för lastvikt dvs skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt. Det låter som om du bara har ca 300 kg. Den bilen skulle du kanske inte ha köpt tyvärr. Den kommer inte att bli lätt att sälja:mad:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

En stor del av dessa efterverkningar med böter samt att många gruvar sig för sin ev. överlast beror på återförsäljarna:mad:

Om de vore kunniga och seriösa så borde de fråga om hur den tilltänkte kundens behov ser ut!
Samt att utifrån kundens uppgifter råda rätt! Vi som häckar på detta forum har ju med tiden lärt oss en massa om husbilar och även då såklart detta om vikterna.

Vi började åka husbil 1988 när barnen var små och har avverkat 11 husbilar genom åren. Det är först de sista två-tre åren som detta med att man kan ha övervikt har börjat snurra i skallen!

Jag tycker inte att man kan begära att en grön husbilsköpare skall förväntas kunna allt detta utan det ligger på försäljarna att råda rätt!

Det är flera i våran bekantskapskrets som funderar på att köpa husbil och då de vet att vi har ägt många så har jag fått såklart en del frågor om vad man skall tänka på!

Jag brukar säga att de skall just börja fundera på detta om lastvikt kontra hur mycket de skall ha med sig på sina resor i bilen!
#det är väl inte så viktigt vad det väger för man får ju PLATS med jättemycket i en husbil# , brukar svaret bli och då får man försöka förklara så gott det går :(!

Vi har bytt husbil tre gånger under den tiden vi har varit "upplysta" och då har vi självklart träffat ett gäng säljare och deras kunskaper är sjukt jäkligt dåliga i detta ämne:mad:!

Svaren man får är skrämmande= Det är ingen som kollar, du ser ju själv det är ju 3500kg totallvikt och det kan du aldrig klara att lasta, ja såna stolliga svar har man fått...............................

Jag hopps verkligen att det kommer en lagändring så man får böter i procent på Totalvikten i stället för procent på lastvikten! Detta skulle göra att de som blir drabbade kanske kan klara sig lite lindrigare i straffsatsen.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Stig
Har en exakt lika ekipage.
Åkte 1 år innan jag förstod hur tung den blev med allt i.
Markis 5 meter, solceller, dubbla batterier i bodelen, resevhjulet kvar m.m.
så var det ingen som fick åka med från början.
Vägde upp den till 3850 kg och har nu på pappret
660 kg lastvikt vilket gör att överlasten stannar på ca: 50 kg
alltså mindre än 5 %
3910 Kg stannade vågen på med fulla tankar och mat/klader m.m. för
3- 4 veckor i Ungern.


Hej "ellerto" och vad härligt med en så mycket lastvikt, det glädjer mig.
Då kanske det finns hopp för en lösning för mig också :)
Pratade med Forsberg i dag och de skulle fundera på hur de skulle hantera detta och återkomma i morgon.
mvh Stig
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har aldrig varit med om att det varit öppen. När är det öppet i Viared?
Jag vägde min på bilbesiktningen. Kanske bättre att testa en bemannad våg så att man vet att den är rätt kalibrerad.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har aldrig varit med om att det varit öppen. När är det öppet i Viared?
Jag vägde min på bilbesiktningen. Kanske bättre att testa en bemannad våg så att man vet att den är rätt kalibrerad.

Någon km efter viaredsmotet mot Gbg på höger sida ligger trafikkontrollen, bara så vi tänker på samma. Det enda som skulle vara stängt är då isåfall infarten dit, för vågplattan ligger öppet först närdu är där.
Jag fick då 3480 kg där, och i dag så åkte jag till Skroten i Kinna som ligger 100 meter från Bilprovning och fick samma utslag 3480 kg....och eftersom bilprovningen brukar andvända deras våg, så är den tillförlitlig. Den kan slå på +/- 5 kg enligt ägarna.
I viared gick den lite upp innan den lade sig på 3480.......så med 7-8 liters diselåtgång mellan ställena, så verkar de båda vara rätt.
mvh Stig
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Någon km efter viaredsmotet mot Gbg på höger sida ligger trafikkontrollen, bara så vi tänker på samma. Det enda som skulle vara stängt är då isåfall infarten dit, för vågplattan ligger öppet först närdu är där.
Jag fick då 3480 kg där, och i dag så åkte jag till Skroten i Kinna som ligger 100 meter från Bilprovning och fick samma utslag 3480 kg....och eftersom bilprovningen brukar andvända deras våg, så är den tillförlitlig. Den kan slå på +/- 5 kg enligt ägarna.
I viared gick den lite upp innan den lade sig på 3480.......så med 7-8 liters diselåtgång mellan ställena, så verkar de båda vara rätt.
mvh Stig

Oj vad tråkigt för dig! Hoppas att det ordnar sig på något bra sätt.

När jag passerat trafikkontrollen i viared så har det varit en bom framför vågen samt plåtskydd över vågen.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Tackar för detta........ får se vad Forsberg säger i morgon.
Först när jag kom till platsen, så såg jag ett inhägnat tak. Vilket var stängt med en ketting framför och som jag först uppfattade var vågplatsen...... men hadde jag inte sett den lilla räknaren i luften, så skulle jag aldrig hitta plattan. Vilket smälte in i vägbanan.
mvh Stig
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Finns varken plåttak eller bom framför vågen i Viared, vågen ligger fö helt ute i det fria ca 20-30m framför ett "plåtskjul med bom"!

Dessa poliskontrollvågar fungerar fö alldeles utmärkt, har genom åren provat flera av dem och de verkar mycket tillförlitliga (max några kg's avvikelse = vid torr väderlek)!
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Om man höjjer totalvikten till 3850 kg, från 3500 kg...behövs C-kort Då ?
Jag har B-kort och husbilen är nu reg. som lätt lastbil
mvh Stig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Besvikelse på vågen

Om du beholder lastbilsreg så trenger du C, det samme om du tok kjørkort etter 1996. Ved omreg til øket vekt kommer du nesten helt automatisk til bli endret til personbil klass 2 og ka utnytte svenske overgangsregler for kjørkort.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Om du beholder lastbilsreg så trenger du C, det samme om du tok kjørkort etter 1996. Ved omreg til øket vekt kommer du nesten helt automatisk til bli endret til personbil klass 2 og ka utnytte svenske overgangsregler for kjørkort.

Hej Knut och tackar så mycket för detta snabba och utförliga svar !
mvs Stig

Ps Har pratat med Forsberg och när jag nämde detta, så menar de att det inte behövs att ändra till PBkl2 från Lättlastbil med hänvisning till övergångreglen.....men han skulle till Bilprovningen i dag, och skall samtidigt fråga dem hur det ligger till.
 
Senast redigerad av en moderator:

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Hej, uppvägning är nog det enda allternativet, har själv en Dethleff 6488 med totalvikt på 3500 kg och kan i princip bara lasta in en passagerare samt fylla dieseltanken sen har jag nått upp till 3500 kg. Bilen är utrustad med markis, solcell, aircondition, parabol, elverk cykelställ mm. Har tagit beslut att väga upp till 3900 kg med dom kostnader som det innebär att tex byta fjädring runt om.

Ingemar H
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Hej, uppvägning är nog det enda allternativet, har själv en Dethleff 6488 med totalvikt på 3500 kg och kan i princip bara lasta in en passagerare samt fylla dieseltanken sen har jag nått upp till 3500 kg. Bilen är utrustad med markis, solcell, aircondition, parabol, elverk cykelställ mm. Har tagit beslut att väga upp till 3900 kg med dom kostnader som det innebär att tex byta fjädring runt om.

Ingemar H

Ja, jag håller med dig Ingmar.....och skall försöka med detta.
I annat fall, så får jag börja prioritera bort vissa påhäng.....centraldamsugare, cyckelställ och aircondision känner jag att jag kan vara utan (tror jag som nybörjare), men solpanelen käns viktig att behålla. Men även om jag tog bort dessa 3 saker, så skulle jag få välja mellan en passagerare, fylld vattentank eller div. kläder/mat o.dyl. Jag får inte ihop detta....så jag hoppas att jag kan väga upp istället.
Lycka till och hoppas att det flyter på som det skall för dig och husbilen..berätta gärna hur det går..
mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Besvikelse på vågen

Oj vad tråkigt för dig! Hoppas att det ordnar sig på något bra sätt.

När jag passerat trafikkontrollen i viared så har det varit en bom framför vågen samt plåtskydd över vågen.

Vågen ligger en liten bit innan plåtskyddet. Inte helt lätt att upptäcka men det sitter en ljussignal och liten display ovanför. Det enda du ser av vågen är en fyrkant på marken. Jag var där för ett par timmar sedan och vägde bilen och det är alltid öppet där, det enda som är avspärrat är polisens kontrollplats.

/Rickard
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Besvikelse på vågen

Åkte idag och vägde bilen vid en pelletsfabrik. Vågen visade 2,6 ton. Tjänstevikt på husbilen 2600 kg. Full bränsletank extra bodelsbatteri men inget vatten i tanken. Totalvikt 3100 kg. Bara att fylla tanken med vatten och lasta in lite mat och kläder och ge sig iväg.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Vi vägde en av våra recerbilar på vågen mellan Kil ock Karlstad den vägde 591kg och vi blev besvikna som busen 100kg för mycket vad vi räknat med !! Sen lånade vi vågar med 100% säkerhet av ett större race företag i Karlstad där vägde bilen 501kg ! Vägverkes våg alltså 90 kg + Tror att vågarna är kallibreade för bilar på 20-50 t
Om man skulle åka dit så kräv kalibreringsintyg en våg som står ute i -20° till 35° i "reng o skur"
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Detta kommer det att kosta ......

2 st intyg (Alko + Fiat) = 5.275 :-
Bilprov. (viktändring) = 1.550:-
Bilprov. (klassif.) = 600:-

Summa: 7.425:-
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

På väg hem från Tyskland i onsdags blev vi stoppade av mc-polisen utanför Hälsingborg.
Min fru fick blåsa och köra upp bilen på vågen. 4040 kg. Då är man glad att man har köpt en bil (den tredje) som har en totalvikt på 4000 kg. Endast 5 % övervikt och då klarar man sig utan böter. Glad i hågen körde vi vidare hemåt.

Bernt
 
Toppen