• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besvikelse på vågen

F

F.d. 55414

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Vi har följt inläggen om tjänstevikt, totalvikt och maxlast med intresse.
I dag har vi också vägt bilen hos en bonde på Öland.

Den visade 3060kg. Jag och gubben satt i bilen. Vi har rustat för boende ca en vecka. Dieseltanken var halv. Bara lite vatten i.

Vi har en Adria Twin SP. Tacksam för att vi inte har någon markis, ingen TV. Har läst i instruktionsboken att reservhjul och airbag för högerstol, klimatsystem i förarhytt mm inte ingår i grundutrustningen.
Vår Totalvikt är 3300 och tjänstevikten 2820. Maxlast 480. Nu får vi räkna på hur mycket som går att lasta in i bilen utöver det som vi tycker att vi behöver.

Om ni vill väga husbilen och har vägarna förbi bonden som vägde husbilen så är adressen

Örjan Nilsson
070-825 23 52
Lopperstad 26
38694 FÄRJESTADEN

Det ligger på Ölands östra sida. Vi frågade honom om vi fick tipsa fler att väga hb hos honom.

Vi hoppas slippa otrevliga överraskningar pga okunnighet.

Hälsningar
Inga och Ingve
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har i dag registrerat om bilen till PB och fått upp totalvikt till 3850 kg...... kostnaden för bes. gick på 1.200:-, istället för 2.150 som de nämde i tel.
Jag tackar alla för råd och tipps !
mvh Stig
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Besvikelse på vågen

Fick vår nya bil uppvägd till 3850kg innan vi hämtade den i fredags och passade då på att väga den på vägverkets kontrollplats utanför Mariestad på vägen hem
och vågen visade 3560kg.




TEC 732G inkl utrustning
Luftfjädring
Bra fullt i garaget inkl 4 stolar och ett bord
Full dieseltank
Halv färskvattentank (60 liter)
2 vuxna ca 200 kg
Cykelställ
Stora kylen inkl mat
Fiamma S65 Markis
 

Bilagor

  • 20120506_125604-1.jpg
    20120506_125604-1.jpg
    170,4 KB · Visningar: 11
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har du kollat vikten på båda axlarna så du inte har för högt bakaxeltryck.Om det är för högt åker du på överlast i alla fall.MVH Kurt.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har du kollat vikten på båda axlarna så du inte har för högt bakaxeltryck.Om det är för högt åker du på överlast i alla fall.MVH Kurt.

Var och hur gör man denna vägning ?.....och jag som trodde jag kunde pusta ut nu :oops:
mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Har nu vägt bilen....men först tog jag bort onödiga saker som cyckelställ för 4 st (9 kg) och centraldammsugare(4 kg)....vilken jag istället monterade på loftet i torpet, så slipper jag släpa upp den vanliga damsugaren.
En person, en stor hund, papegojans transportbur och klätterträd, full vattentank och disel, mat för 2-3 dagar + basmatvaror, kamerautrustning, fiskeutrustning, grill, bord + 3 stolar, verktygslåda, tv/dator, vindskydd, bodelAC(30 kg), markis, 1 st gasoltub ....... 3720 kg. så då har jag 130 kg tillgodo..... och tömmer jag vattentanken, så blir det väl 80-100 kg till.
mvh Stig
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Ingen aning om hur man ska kunna kontrollera det då det inte finns några såna uppgifter i regbeviset ;)

Hej

Axelbelastningarna står på typ plåten.
Lämpligt är att väga fram resp bakaxel var för sig på vågen, lägg ihop vikterna för att kolla Tot.vikten.

Hejs

Claes 105
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Väg en axel i taget och kolla i reg beviset vad högsta tillåtna axeltryck är.MVH Kurt
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Väg en axel i taget och kolla i reg beviset vad högsta tillåtna axeltryck är.MVH Kurt

Hej.

Max axeltryck står inte på reg.beviset om bilen är registrerad som Pb II. Den uppgiften skall sitta på en skylt någonstans på bilen alt. kan man läsa ut det i instruktionsboken.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Har du kollat vikten på båda axlarna så du inte har för högt bakaxeltryck.Om det är för högt åker du på överlast i alla fall.MVH Kurt.

Efter en mycket omfattande utredning (har bl. "utredare" i min CV) som innebär kontakter med flera myndigheter i Sverige, en i Danmark samt kontakter i Tyskland, så har jag lämnat in två motioner till årsmötet i ämnet "vikt" till gagn för oss husbilsägare men som styrelsen refucerat.

Under intervjuerna med bland annat de poliser från skilda distrikt som jag varit i kontakt med (som förövrigt spontant uttryckte sitt ogillande över gällande lagstiftning som jag därför motionerat om) så framkom att bestämmelser om axeltryck syftar till att främst skona vägbanan och inte är relevant för exempelvis husbilar utan bara tyngre fordon.

Så i praktiken är det "ganska riskfritt" att ha bara ha för högt axeltryck på en husbil, men det finns möjlighet att bli lagförd för vårdslöshet i trafik (inte övervikt av bara det skälet).

Detta är ingen uppmaning till lagöverträdelse, och tillverkaren jag varit i kontakt med ser allvarligt på saken ur ett tekniskt perspektiv.
//Conny
 
Toppen