• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Besiktningen - Avgasrening K-värde

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
495
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Så här olika värden har Bilprovningen mätt upp de senaste åren. (Ducato 2,3 130 multijet, årsmodell 2011, idag ca 7000 mil på mätaren)
Gränsvärdet är 1,5
2018 0,8
2020 0,1
2021 0,1
2022 1,1
2023 0,6
2024 1,2

Jag vet att det är bra att (framförallt) inför besiktningen gasa lite extra för att "rensa" partikelfiltret, men det verkar inte resultera i några konsekventa värden.

Så jag undrar vad ni andra har för erfarenheter kring detta?
Någon som behövt byta partikelfiltret?
 
Så här olika värden har Bilprovningen mätt upp de senaste åren. (Ducato 2,3 130 multijet, årsmodell 2011, idag ca 7000 mil på mätaren)
Gränsvärdet är 1,5
2018 0,8
2020 0,1
2021 0,1
2022 1,1
2023 0,6
2024 1,2

Jag vet att det är bra att (framförallt) inför besiktningen gasa lite extra för att "rensa" partikelfiltret, men det verkar inte resultera i några konsekventa värden.

Så jag undrar vad ni andra har för erfarenheter kring detta?
Någon som behövt byta partikelfiltret?
Nybytt olja och rent luftfilter påverkar neråt på värdena
 
Så här olika värden har Bilprovningen mätt upp de senaste åren. (Ducato 2,3 130 multijet, årsmodell 2011, idag ca 7000 mil på mätaren)
Gränsvärdet är 1,5
2018 0,8
2020 0,1
2021 0,1
2022 1,1
2023 0,6
2024 1,2

Jag vet att det är bra att (framförallt) inför besiktningen gasa lite extra för att "rensa" partikelfiltret, men det verkar inte resultera i några konsekventa värden.

Så jag undrar vad ni andra har för erfarenheter kring detta?
Någon som behövt byta partikelfiltret?

Hej
Är du säker på att din husbil är en 2011 ?
Fiat kom ju inte med Euro 5 och partikelfilter förrän 2012.
Om din är en 2011, så borde det vara en Euro 4 och utan partikelfilter.
Kan ju i och för sig vara föregående ägare, som har monterat ett partikelfilter i efterhand ?

Mvh Per
 
Hej
Är du säker på att din husbil är en 2011 ?
Fiat kom ju inte med Euro 5 och partikelfilter förrän 2012.
Om din är en 2011, så borde det vara en Euro 4 och utan partikelfilter.
Kan ju i och för sig vara föregående ägare, som har monterat ett partikelfilter i efterhand ?

Mvh Per
Hej!
Väldigt säker, köpte den ny 2011

IMG_0039.jpeg

Men då kanske den inte har partikelfilter?
Vad påverkar då K-värdet och vad skulle man behöva göra om det överskrids?
 
Vad påverkar då K-värdet och vad skulle man behöva göra om det överskrids?
Problemet är att bilprovningen mäter vad som kommer ut ur avgssytemet, inte sotet som motorn producerar i realtid.

Det man kan göra är att köra länge med högt varvral och effekt. ( några mil i 110-120 borde göra susen)
Då kan man blåsa ut sotpartiklar som lag sig till vila inne i avgassystemet.

Har man ett fungerande partiklefilter finns det inget sot i avgassystemet man kan blåsa ur.
 
Hej
Är du säker på att din husbil är en 2011 ?
Fiat kom ju inte med Euro 5 och partikelfilter förrän 2012.
Om din är en 2011, så borde det vara en Euro 4 och utan partikelfilter.
Kan ju i och för sig vara föregående ägare, som har monterat ett partikelfilter i efterhand ?

Mvh Per
Partikelfilter kom 2009 som tillval
 
Problemet är att bilprovningen mäter vad som kommer ut ur avgssytemet, inte sotet som motorn producerar i realtid.

Det man kan göra är att köra länge med högt varvral och effekt. ( några mil i 110-120 borde göra susen)
Då kan man blåsa ut sotpartiklar som lag sig till vila inne i avgassystemet.

Har man ett fungerande partiklefilter finns det inget sot i avgassystemet man kan blåsa ur.
Går det inte lika bra att köra på en lägre växel istället för att köra så fort
Jag brukar växla ner några steg och låta motorn varva mer men på låg hastighet
/Nicklas
 
Har haft samma problem ,dock med en nyare bil med partikelfilter,felet ligger i avgasrening,till slut ger den felkoder.
Vet inte vilken typ av avgasrening din Euro 5 har, men det kan vara en anledning.
 
Går det inte lika bra att köra på en lägre växel istället för att köra så fort
Nej det går inte lika bra, men det är ett steg i rätt riktning.

Det vi vill åstadkomma är så högt gasflöde som möjligt genom avgassystemet. (för att spola ut sotet)
För att uppnå detta skall motorn arbeta så nära max effekt som möjligt.
Ju större effektuttag desto större gasflöde genom avgassystemet.

Dessa råd gäller ju bara om man har problem med K-värdet.
Allt som orsakar sot och låga gasflöden riskerar att lägga av sot i avgassytement. (gubbkörning, låga varv, aldrig fullgas och maxvarvtal.)
 
På äldre CRD dieselfordon utan DPF så syns det oftast tydligt på avgaserna ifall man ligger på för låga varvtal i förhållande till gaspådraget, dessa oförbrända avgaser slipper de med DPF se, de fastnar istället i filtret som över tid blir fullt, de går inte att tömma under körning utan måste till slut bytas ut eller rengöras vilket oftast blir dyrare än byte på verkstad.
 
Nej det går inte lika bra, men det är ett steg i rätt riktning.

Det vi vill åstadkomma är så högt gasflöde som möjligt genom avgassystemet. (för att spola ut sotet)
För att uppnå detta skall motorn arbeta så nära max effekt som möjligt.
Ju större effektuttag desto större gasflöde genom avgassystemet.

Dessa råd gäller ju bara om man har problem med K-värdet.
Allt som orsakar sot och låga gasflöden riskerar att lägga av sot i avgassytement. (gubbkörning, låga varv, aldrig fullgas och maxvarvtal.)
Dom råden gäller om det bara gäller att rensa ut sot, men FIATs motorer av senare årgångar har problem med EGRventiler , då är enda lösningen att montera isär och rengöra,vilket är dyrt och tidskrävsnde bla. måste hela framvagnen ned för att komma åt,inget för en amatör.
 
Hej!
Väldigt säker, köpte den ny 2011

Visa bilaga 236537

Men då kanske den inte har partikelfilter?
Vad påverkar då K-värdet och vad skulle man behöva göra om det överskrids?
Brukar stå i reg-beviset vilken euro klass du har på din husbil.
Troligtvis har du euro 4 ,och slipper byta något partikelfilter.
 
Det är möjligt, men jag förtydligar.
Fiat tog bort euro 4 och körde igång med euro 5 till modell 2012.
Tillval är ju en helt annan sak.
Dock byggdes där ett antal husbilar på gamla chassi, så där finns en del euro 4 på nyare husbilar.
Tillval eller inte. Du skriver att det kom 2012. Det fanns 2009 kanske tidigare vad vet jag. Köpte själv en ny bil 2009 med partikelfilter
 
Hej
Är du säker på att din husbil är en 2011 ?
Fiat kom ju inte med Euro 5 och partikelfilter förrän 2012.
Om din är en 2011, så borde det vara en Euro 4 och utan partikelfilter.
Kan ju i och för sig vara föregående ägare, som har monterat ett partikelfilter i efterhand ?

Mvh Per
Har en 3,0 från 2011 med partikelfilter
 
Tillbaka
Toppen