• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Kommer med en kanske dum fråga då jag anar att det inte går, jag har slutsiffra 1 på bilen och har besiktningstid fram till 31/3 sedan körförbud på den.
Får man ställa på den och med sommardäck besiktiga den och sedan åka direkt till garaget och vänta på sommartider, jag kör inte vintertid och har inte ms däck endast sommardäck på den så det känns lite trist att köpa däck bara för den sakens skull.

Mvh
Pelle 570
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Du får köra med sommardäck till besiktningen om du har med dig papper som visar att du är på väg dit för bokad tid. Tänk på mönsterdjupet, det kollar besiktningen.

Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, observera dock att i samtliga fall gäller de endast om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Några undantag är:
  • Däck monterade på fälgar med en diameter av 10 tum eller mindre.
  • Fordon registrerade som 30 år eller äldre i vägtrafikregistret.
  • Utlandsregistrerade tunga fordon. Utlandsregistrerade personbilar och lätta lastbilar omfattas av vinterdäckskraven.
  • Vid färd till och från kontrollbesiktning.
  • Provkörning i samband med reparation.
  • Bogserat fordon i samband med reparation
Gunnar /medlem
 
J

Jarn

Guest
Sv: Besiktning

Varför inte vänta tills du skall använda den?

Du får lov att köra direkt till besiktningen med körförbud.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Tror till och med att man får köra 20 dagar innan det blir körförbud efter påställning.
bosse b
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har samma info, som jag själv skall kolla upp till våren. Jag har läst att om bilen uppfyller alla krav vid avställning och besiktningsperioden hinner påbörjas och gå ut under avställningen så har man typ.... två veckor på sig efter påställning innan man har körförbud.

Skall kolla upp det snart, men är det någon som redan nu har rätt info.

M.v.h. JANKRO.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning

Den tanken surrar mest i skallen 31/3, nu när jag vet att det går att köra direkt till provningen
har för mig att det blir dyrare att besiktiga när det blivit körförbud men kan ju ha fel där.

Mvh
Pelle
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har samma info, som jag själv skall kolla upp till våren. Jag har läst att om bilen uppfyller alla krav vid avställning och besiktningsperioden hinner påbörjas och gå ut under avställningen så har man typ.... två veckor på sig efter påställning innan man har körförbud.

Skall kolla upp det snart, men är det någon som redan nu har rätt info.

M.v.h. JANKRO.
Respittid
I vissa fall förlängs besiktningstiden i samband med en påställning. Då inträder körförbud först tre veckor efter påställningsdatum. Vägverket kontrollerar detta automatiskt i samband med påställningen.
Det här hittade jag på Transportstyrelsen.
bosse b
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Efter lite letande så hittade jag följande skrift.

Respittid


Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:
Fordonet
  • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
  • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
  • har varit avställt från och med inställelsemånaden
  • är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
Måste kolla upp om det bara är att köra, eller om man automatiskt får något ok. eller om man måste beställa något ok.

JANKRO.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Besiktning

Ok, så vi med husbilar över 3.500 kg får allt vackert köra direkt till besiktningen om jag fattat texten rätt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Ok, så vi med husbilar över 3.500 kg får allt vackert köra direkt till besiktningen om jag fattat texten rätt.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Det verkar så.
Det står ju visserligen inget om Personbil-2 , men vikten 3500kg verkar ju tyvärr rätt klarlagd. Jag klarar mig :).

En fråga som jag inte har reflekterat över förrän nu.
Är nya husbilar som väger under 3500kg också reggade om Pb2 eller är de fortfarande lätt lastbil :confused:.

JANKRO.
 
Toppen